Výroba Boeingů 737 MAX: Aktuální stav a budoucí výhled

17.09.2025

Výroba letounů Boeing 737 MAX, jednoho z nejprodávanějších modelů společnosti, je stále omezena na 38 kusů měsíčně. Toto omezení, potvrzené Federálním leteckým úřadem (FAA) již počátkem roku 2024, je reakcí na pokračující obavy o bezpečnost a kvalitu produkce.

Výroba Boeingů 737 MAX: Aktuální stav a budoucí výhled
Výroba Boeingů 737 MAX: Aktuální stav a budoucí výhled (Zdroj: Boeing)

Omezení produkce a dohled FAA

Podle šéfa FAA Bryana Bedforda je produkční tempo limitováno nejen kapacitami, ale především přísnými procesními kontrolami. Bedford v září 2025 uvedl, že „výroba nepostupuje tak rychle, jak by Boeing očekával, ale FAA sleduje všechny aktivity s důrazem na zajištění kvality“.

Boeing v červenci 2025 dosáhl maxima 38 letadel, avšak v červnu došlo k dočasnému poklesu na 35 kusů. Do budoucna společnost plánuje postupné navýšení až na 42 letadel měsíčně a dlouhodobým cílem je přesáhnout hranici 50 kusů.

Omezení produkce navazuje na sérii problémů s kvalitou a bezpečností, které vyvrcholily pozastavením výroby v roce 2019 po dvou tragických nehodách. FAA následně nařídila přímé inspekce všech letounů 737 MAX a 787, což znamenalo zpřísnění postupů před udělením certifikátu letové způsobilosti.

Budoucí cíle a technologické výzvy

Boeing usiluje o zvýšení výroby až na 52 letounů 737 MAX měsíčně. V plánu je i ukončení provozu tzv. stínové továrny a rychlejší tempo dodávek zákazníkům. Na cestě však stojí několik výzev – především certifikace nových variant MAX 7 a MAX 10 a technické problémy, jako například spolehlivost odmrazovacího systému motorů.

Podle analýz společnosti Jefferies dodá Boeing v roce 2025 průměrně 29 letadel měsíčně, což sice zůstává pod cíli, ale znamená určitou stabilizaci. Dodávky 737 MAX mají zásadní význam nejen pro americké aerolinie, ale i pro evropské dopravce a leasingové společnosti, které tvoří významnou část zákazníků.

FAA uplatňuje přístup „zdola nahoru“, kdy rozhodnutí o klíčových milnících činí přímo týmy na výrobních linkách. Tento postup má zajistit důslednější kontrolu kvality a obnovu důvěry trhu. Vývoj výroby Boeingů 737 MAX tak zůstává klíčovým faktorem, který bude mít v příštích letech výrazný dopad na globální letecký sektor.

Zdroj: AeroTime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář