Garmin obdržel certifikaci FAA pro systémy Autoland a Autothrottle u letadel King Air

16.09.2025

Americká společnost Garmin dosáhla dalšího významného milníku v oblasti leteckých autonomních technologií. Federální letecký úřad (FAA) schválil instalaci systémů Autoland a Autothrottle do vybraných modelů turbovrtulových letadel Beechcraft King Air.

Garmin obdržel certifikaci FAA pro systémy Autoland a Autothrottle u letadel King Air
Garmin obdržel certifikaci FAA pro systémy Autoland a Autothrottle u letadel King Air (Zdroj: Garmin)

Nový standard v segmentu turbovrtulových letadel

Dne 27. srpna 2025 FAA vydala certifikaci, která umožňuje zavedení systémů Autoland a Autothrottle do letadel King Air 350 vybavených avionikou G1000 NXi. U modelů King Air 300 byl zatím schválen pouze systém Autothrottle. King Air 350 se tak stal největším letadlem, které může využívat technologii Autoland – ta byla dosud dostupná jen pro menší desetimístné stroje.

Tento krok je považován za zásadní posun, který rozšiřuje možnosti využití autonomních technologií i na složitější a těžší kategorie letadel.

Autothrottle: optimalizace výkonu a ochrana motorů

Nově certifikovaný systém Autothrottle pro King Air 350 s motory PT6-60A a čtyřlistými vrtulemi zajišťuje plně automatizované řízení výkonu od vzletu až po přistání. Funkce integrované s avionikou G1000 NXi přinášejí snížení pracovní zátěže posádky, efektivní využití paliva i ochranu motorů před nadměrným opotřebením.

Autoland: bezpečné přistání i bez posádky

Systém Autoland je navržen tak, aby v případě neschopnosti posádky převzal řízení letadla od okamžiku aktivace až po úplné zastavení na přistávací dráze. Technologie sama vybere vhodné letiště, naváže komunikaci s řízením letového provozu a provede bezpečné přistání. Její přínos je zásadní zejména v nouzových lékařských situacích.

Od prototypu k celosvětovému uznání

Garmin představil Autoland v roce 2019 a o rok později získal první certifikaci FAA pro letoun Piper M600/SLS. V roce 2021 obdržel systém prestižní ocenění Robert J. Collier Trophy a v roce 2025 byl schválen také Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) pro King Air 200.

Další vylepšení avioniky G1000 NXi

Současně Garmin pokračuje ve vývoji avionického systému G1000 NXi. Mezi novinky patří rozšířené 3D zobrazení letiště, funkce Runway Occupancy Awareness pro detekci překážek na dráze či pokročilé meteorologické radary.

Budoucí perspektivy

Oba systémy budou dostupné jako retrofitní instalace prostřednictvím autorizovaných partnerů Garminu. Autoland se tak stává běžným bezpečnostním standardem a jeho rozšíření na dvoumotorová turbovrtulová letadla může zásadně změnit segment obchodního letectví.

Zdroj: AeroTime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář