Kanadská vláda nedávno zahájila další právní kroky vedoucí k získání plného vlastnictví ruského nákladního letounu Antonov An-124, registrace RA-82078, který od února 2022 setrvává na Mezinárodním letišti Toronto Pearson (YYZ). Důvodem zadržení jsou mezinárodní sankce reagující na invazi Ruské federace na Ukrajinu.
Historické souvislosti – jak se Antonov An-124 ocitl v kanadském zajetí?
24. února 2022, kdy Rusko zahájilo svou invazi na Ukrajinu, byl letoun Antonov An-124-100 Ruslan provozovaný ruskou leteckou společností Volga-Dnepr Airlines právě během přepravy zásilky testovacích sad na COVID-19 z Číny do Kanady. V důsledku rychlého uzavření kanadského vzdušného prostoru ruským dopravcům o tři dny později zůstalo toto obří nákladní letadlo uvězněno na torontském letišti během vykládky svého nákladu.
Kanada zahajuje soudní řízení o konfiskaci stroje
Generální prokurátor Kanady pak 18. března 2025 oficiálně zahájil konfiskační řízení při Nejvyšším soudu provincie Ontario. Podle vyjádření mluvčího kanadského ministerstva zahraničních věcí (Global Affairs Canada) dostanou všechny subjekty, které mají zájem či vlastnické právo k zadrženému majetku, příležitost předložit důkazy a aktivně se účastnit soudních i administrativních řízení.
An-124 Ruslan – strategický význam legendárního přepravního obra
Antonov An-124-100 Ruslan patří mezi největší nákladní letadla světa vůbec. Se schopností přepravit až 150 tun nákladu, s maximální vzletovou hmotností přesahující 400 tun a rozměrným nákladovým prostorem (délka přes 36 metrů, výška 6,4 metru) jde o klíčový strategický stroj pro přepravu nadrozměrných a těžkých nákladů využívaný vojenskou i civilní sférou logistických operací po celém světě.
Kanada plánuje předat Antonov Ukrajině – Rusko reaguje právní žalobou
Kanadská ministryně zahraničních věcí Mélanie Joly otevřeně hájí postup konfiskace letounu s tím, že krok vysílá jasný signál Moskvě i dalším subjektům napojeným na Kreml: „Ti, kteří podporují a profitují z kremelské válečné agrese, již nikde nenajdou útočiště.“
Kanadská vláda již sdělila záměr zabavený Antonov předat Ukrajině, čímž by měl napomáhat při poválečné obnově země a kompenzaci obětí porušení lidských práv.
Společnost Volga-Dnepr Airlines mezitím neotálela a v prosinci 2023 podala žalobu u Federálního soudu Kanady. Argumentuje, že nebyla nijak zapojena do vojenských aktivit Ruska ani do činnosti skupin, jako je Wagnerova skupina. Udává rovněž, že letoun během více než dvouletého pobytu v Torontu nebyl adekvátně udržován a byl vystaven negativním povětrnostním podmínkám, čímž došlo ke zhoršení jeho stavu.
Mezinárodní precedens – jak spor ovlivní budoucí postupy v konfiskaci majetku?
Výsledek probíhajících právních sporů může vytvořit důležitý precedens určující další praxi konfiskace majetku spojeného se sankcionovanými subjekty a cizími státy. Momentálně tento gigantický Antonov stále zůstává na torontském letišti, zatímco soudní řízení pokračují. Rozhodnutí kanadského soudu nepochybně ovlivní budoucí výklad mezinárodního práva a postoj dalších zemí v obdobných případech.
Zdroje: AeroTime, INsauga, Reuters