Airbus a turecká společnost Turkish Aerospace Industries (TAI) podepsaly memorandum o porozumění, v němž rozšiřují svou rostoucí spolupráci v oblasti vojenského letectví. Obě firmy budou společně vyvíjet pokročilý proudový cvičný letoun a integrovaný výcvikový systém určený pro španělské vojenské letectvo.
Jak potřeba nahradit zastaralé F-5M zahájila projekt ITS-C
Španělské letectvo aktuálně provozuje 19 letounů F-5M, poslední zbylou část původní 70kusové flotily zakoupené na konci 60. let minulého století. Tyto stárnoucí stroje dosud hrají zásadní roli ve výcviku vojenských pilotů a slouží jako důležitý mezistupeň mezi turbovrtulovými cvičnými letadly typu Pilatus PC-21 a bojovými letouny, mezi které patří například Eurofighter Typhoon nebo F/A-18 Hornet.
Navzdory výrazné modernizaci v roce 2008 se jejich životnost nezadržitelně blíží ke konci. Španělské letectvo proto chystá jejich postupné vyřazení do konce této dekády, což zrodilo novou iniciativu ITS-C (Integrated Training System – Combat). Ta počítá se zakoupením až 24 nových pokročilých cvičných letounů.
Hürjet jako perspektivní náhrada a konkurence dalším projektům
Mezi možnými kandidáty na nahrazení flotily F-5M je nyní silně zvažován jednomotorový nadzvukový letoun Hürjet z produkce Turkish Aerospace Industries (TAI). Hürjet disponuje tandemovým kokpitem, pokročilými avionickými systémy a schopností létat nadzvukovou rychlostí až do Mach 1,4. Díky svým vlastnostem je vhodný nejen pro pokročilý výcvik, ale také pro lehké bojové úkoly v rámci misí NATO.
Hürjet poprvé úspěšně vzlétnul v dubnu 2023, druhý prototyp následoval v listopadu téhož roku. Zahájení dodávek k tureckým vzdušným silám je plánováno již na rok 2026. V rámci španělského programu ITS-C nyní letoun soupeří s konkurenty, jako je například T-7A Red Hawk společností Boeing/Saab a italský Leonardo Aermacchi M-346 Master.
Role Airbusu a možnosti zapojení španělského průmyslu
Podle čerstvě uzavřené dohody převezme Airbus roli národního průmyslového koordinátora a přispěje svými rozsáhlými zkušenostmi v oblastech návrhu, výroby, školících systémů a zajištění provozu a údržby. Španělský průmysl pod vedením Airbusu by se mohl aktivně podílet na adaptaci a společné výrobě cvičného letadla včetně případné finální montáže přímo na španělském území.
Obě společnosti mají za cíl touto spoluprací podpořit obrannou suverenitu Španělska tím, že významná část nového výcvikového systému bude lokalizována. Projekt jistě přispěje i k hlubším strategickým vztahům mezi Madridem a Ankarou.
Základní technické parametry letounu Hürjet
- Délka letounu: 13,6 m
- Rozpětí křídel: 9,5 m
- Maximální dostup: 13 700 m (přibližně 45 000 stop)
- Maximální rychlost: Mach 1,4
- Maximální nosnost výzbroje: až 3 400 kg
Významné posílení vzájemných vztahů a evropské technologické suverenity
Novou dohodu Airbus komentoval s tím, že „odráží snahu prohloubit vzájemnou průmyslovou a obrannou spolupráci a reagovat na rostoucí poptávku po moderních výcvikových řešeních pro piloty nové generace.“
Uzavřená dohoda mezi Airbusem a Turkish Aerospace tak představuje nejen technologický pokrok v oblasti vojenského pilotního výcviku, ale rovněž posiluje evropskou technologickou samostatnost a prohlubuje obrannou spolupráci Turecka a Španělska.
Zdroje: AeroTime, Airbus Defence and Space, Turkish Aerospace Industries