Společnost General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) nedávno představila významné vylepšení bezpilotních systémů MQ-9B SkyGuardian, SeaGuardian a Gray Eagle v podobě technologie STOL (Short Take-Off and Landing). Díky ní mohou tyto drony startovat a přistávat na výrazně kratších a méně připravených plochách, což přináší klíčovou výhodu pro vojenské operace po celém světě.
Bezpilotní prostředky vybavené STOL budou schopné operovat z polních letišť o délce přistávací plochy pouhých 305 metrů. To znamená významný posun operační flexibility, zvlášť v oblastech bez přístupu k běžným letištím či palubám letadlových lodí.
Gray Eagle STOL demonstroval úspěšný zásah proti nepřátelským dronům
Gray Eagle STOL, novější verze MQ-1C Gray Eagle odvozená z demonstrátoru Mojave, nedávno ukázal své schopnosti při boji proti nepřátelským bezpilotním prostředkům. Na videu zveřejněném společností GA-ASI dne 14. května 2025 dron úspěšně detekoval, sledoval a zničil cvičné cíle, nápadně připomínající ruské kamikadze drony Geran-2 (které jsou založeny na íránských dronech Shahed-136). Tyto cíle byly zničeny pomocí střel AGM-114 Hellfire a přesně naváděných raket APKWS II, které vznikly úpravou 70mm raket Hydra.
Gray Eagle STOL má nosnost osmi raket Hellfire umístěných na čtyřech dvojitých závěsnících a dvou kontejnerů raket APKWS II. Ke zničení dronů byly použity dvě varianty střel Hellfire, konkrétně laserem naváděná AGM-114R a radarově naváděná AGM-114L Longbow. Novější varianta rakety APKWS II navíc umožňuje infračervené vyhledávání, což významně snižuje nároky na přesné osvětlování cíle během útoku.
Díky schopnosti operovat přímo z palub letadlových lodí může Gray Eagle STOL provádět pohotovostní bojové hlídkování (Combat Air Patrol, CAP) proti malým či hromadným hrozbám ze vzduchu, čímž odlehčuje ostatním obranným systémům plavidel a pozemních sil.
MQ-9B SkyGuardian a SeaGuardian nabídnou protiponorkovou ochranu a obranu flotil
Paralelně s programem Gray Eagle vyvíjí GA-ASI také speciální STOL sadu pro drony MQ-9B SkyGuardian a SeaGuardian. Tato sada zahrnuje zkrácená a výkonnější křídla vybavená sklápěcím mechanismem pro úsporu místa na palubách lodí a v hangárech. Díky této výbavě se drony MQ-9B stanou schopnými vzlétnout a přistát nejen na krátkých, nezpevněných plochách, ale také na palubách vojenských výsadkových a letadlových lodí bez nutnosti využití katapultů.
Mezi klíčové schopnosti MQ-9B STOL patří:
- Operace z nezpevněných letišť – starty a přistání na drahách o délce pouhých 305 metrů.
- Protiponorkový boj a obrana flotily – vybavení pro umístění sonobójí a multimodálním radarem Raytheon SeaVue, umožňujícím efektivní vyhledávání a identifikaci hrozeb.
- Delší výdrž v operačních oblastech díky možnosti působení v těsné blízkosti zájmové zóny bez častého návratu na vzdálené základny.
Kořeny a vývoj programu STOL – od Mojave k MQ-9B
Historie tohoto projektu sahá až do roku 2017, kdy GA-ASI zahájilo vývoj letounu Mojave, který se stal technologickým základem pro současné Gray Eagle STOL i MQ-9B STOL. První testy úspěšně proběhly již v roce 2021, kdy byly drony experimentálně provozovány z palub spojeneckých plavidel (např. z britské letadlové lodi HMS Prince of Wales či jihokorejského plavidla Dokdo).
V aerodynamickém tunelu Národního institutu pro výzkum letectví (National Institute for Aviation Research – NIAR) nyní probíhá důkladné testování stability, ovladatelnosti a aerodynamického výkonu modelu MQ-9B STOL. Testuje se zde také možnost připojení nejmodernějších zbraňových systémů a senzorů.
Perspektivní přínos pro námořní a expediční operace
Schopnost operovat přímo z námořních platforem bez použití katapultu je obrovskou výhodou v rychlých expedičních operacích či krizových situacích, kdy je potřeba okamžitého nasazení bez závislosti na pozemní infrastruktuře. Díky systému vypouštění sonobójí a pokročilému radaru bude MQ-9B STOL významnou posilou v oblasti protiponorkového boje, průzkumu a hlídkových aktivit pro námořní síly.
Zájem spojeneckých zemí o systém MQ-9B STOL roste
Zájem o zakoupení a nasazení MQ-9B STOL již projevilo britské Královské letectvo (Royal Air Force), ministerstvo obrany Belgie i Japonská pobřežní stráž. Není vyloučeno, že schopnosti MQ-9B STOL využijí také Americké námořnictvo (US Navy) a Námořní pěchota (USMC). MQ-9B v této konfiguraci reflektuje rostoucí potřeby moderních ozbrojených sil v dynamickém a nepředvídatelném provozním prostředí budoucnosti.
Zdroje: Aviationist, General Atomics Aeronautical Systems, NIAR Wind Tunnel Testing Facility