Vstup na dráhu 06/24 povolen

03.07.2025

Člověku se příliš často nestane, aby se mohl projít po ranveji mezinárodního letiště. Tím spíš po vytížené dráze 06/24 na pražském Letišti V. Havla.

Ženy v letectví se tentokrát vydaly podívat na stavební práce v okolí RWY 06/24
Ženy v letectví se tentokrát vydaly podívat na stavební práce v okolí RWY 06/24 (Zdroj: Ženy v letectví, z.s)

O tom, že od 31. března 2025 se na 4,5 měsíce uzavřela hlavní dráha LKPR, vědí nepochybně všichni. Často však z úst lidí zaznívá, že se opravuje přímo dráha 06/24. Její kompletní rekonstrukce již proběhla, a to v letech 2012-2013. V současnosti bylo provedeno jen odstranění gumy, ranvej nyní slouží pro stavební dopravu. Po skončení prací proběhne speciální čištění tlakovou vodou a obnova značení.

Ženy v letectví, z.s., se spolu s manažerem Správy a rozvoje provozu ploch Miroslavem Charvátem vyrazily 24. června 2025 podívat na průběh a rozsah stavebních prací.

Probíhají dle harmonogramu a zprovoznění dráhy k 15. srpnu 2025 by mělo být dodrženo. Termín, ve kterém se buduje, nebyl vybrán náhodou. Vzhledem k tomu, že není k dispozici paralelní dráha, probíhá veškerý provoz v současné době z vedlejší dráhy 12/30, která však není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti. V naplánovaném období modernizace okolí dráhy bývá statisticky nejnižší výskyt mlh.

Realizováno je kolem 20 stavebních a technologických projektů v hodnotě cca 750 milionů korun, jako jsou například opravy a výstavba pojezdových drah, ale i rekonstrukce části stokového systému. Věděli jste, že ranvej má mírný jednosměrný sklon do strany a promyšlený systém odvodu stékající vody přímo do čističky odpadních vod? Na první pohled si to možná neuvědomíme, ale záchyt dešťové vody přímo na letišti je také prevencí záplav v přilehlých oblastech např. v období přívalových srážek.

Dalším z projektů rozvoje letiště je tzv. „kolektor Hangár G“, kde budou umístěny nejrůznější kabely či datové sítě. Do budoucna by na letiště měl jezdit vlak (předpoklad je v r. 2030) a kolektor musí být postaven dříve z důvodu plánovaného vedení trati.

Stokový systém. V zadní části snímku křížení s dráhou 12/30     (Foto: Lenka Vargová)

Veškeré projekty se připravují a koordinují cca 2-3 roky předem, stejně jako třeba nyní probíhající výstavba nové nádrže pro letecké palivo, ze které podzemním potrubím vedoucím v blízkosti ranveje putuje do cargo areálu, kde se čerpá do cisteren, rozvážejících je do jednotlivých letadel.

Nádrž na palivo  (Foto: Lenka Vargová)

Jedním z hlavních projektů je výstavba nového rychlého odbočení z dráhy 06/24, tzv. pojezdová dráha Juliett, která propojí ranvej s odbavovací plochou přímo k terminálům. Jde o cca 325 m dlouhou odbočku, díky níž budou letadla moci rychleji opustit dráhu, zkrátí se délka pojíždění, sníží emise a naopak zvýší propustnost dráhy.

Opravuje se pojezdová dráha Lima (slouží pro výjezd ze směru 06 po přistání z Jenče, nebo pro nájezd na práh dráhy 12), odfrézovává se cca 12 cm asfaltu a pokládá nový povrch, jehož textura musí splňovat speciální požadavky především na protismykové vlastnosti.

Probíhající stavební práce   (Zdroj: archiv Ženy v letectví, z.s.)

Betonové dráhy brzdí mnohem lépe a nepotřebují speciální vrstvu. Mezi jednotlivými deskami jsou dilatační spáry s asfaltovou nebo silikonovou výplní, které předchází popraskání betonu – ty se budou také vyměňovat (mění se v intervalu 3-5 let dle opotřebení).

Velmi náročná příprava a koordinace prací zahrnuje i spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic, které uzavírku na LKPR využilo k vlastní stavební činnosti na dálnici D7 - jeřáby totiž zasahují přímo do koridoru, kde by běžně přistávala letadla. ŘSD plánuje celkovou rekonstrukci lávky pro LKPR. Tato lávka je osazena letištní technikou (světelný systém navádějící letadla na přistání), stávající lávka bude řízeně odstřelena zřejmě začátkem srpna, což si vyžádá krátkodobé uzavření dálnice. Nový most se prodlouží zhruba o třetinu a tím umožní plánované rozšíření dálnice o jeden jízdní pruh v každém směru. Zajímavostí je, že současná lávka byla určena pouze pro pěší, nový most již bude možno projet například s hasičskou technikou. V příštím roce ŘSD plánuje v době uzavírky zvětšit křižovatku před letištěm.

Druhým projektem, který nespadá pod Letiště Praha, je projekt ČHMÚ - jedná se o výměnu zařízení pro měření dráhové dohlednosti.

Uzavření dráhy 06/24 je plánováno ve stejném termínu i v příštím roce. Důvod je patrný výše – letos by se prodloužení uzavírky dostalo do měsíců s vyšším výskytem nepříznivých povětrnostních podmínek (především mlh).

Aby se do budoucna předešlo zvýšené hlukové zátěži v hustě osídlených oblastech Prahy a Středočeského kraje, pokračuje také územní řízení na stavbu paralelní dráhy.

Kolem letiště vede téměř 25 km oplocení, jehož stav již místy není optimální, proto v rámci prací probíhá jeho výměna. Na některých místech „kus za kus“, protože zůstává na stejném místě, jinde dochází k posunu na jinou pozici a dostavbě obvodové letištní komunikace.

Stavební technika místo letadel  (Foto: Lenka Vargová)

Ráda bych na tomto místě poděkovala Letišti Praha za umožnění návštěvy, panu Miroslavu Charvátovi za zasvěcený výklad s množstvím zajímavých informací a spolku Ženy v letectví, z.s. za další velmi vydařenou akci a možnost vzájemného setkání žen, jejichž život, práce a zájmy se týkají letectví.

Miroslav Charvát vysvětluje průběh prací    (Zdroj: archiv Ženy v letectví, z.s.)
Miroslav Charvát vysvětluje průběh prací    (Zdroj: archiv Ženy v letectví, z.s.)

Mohlo by vás zajímat