Americké vzdušné síly (U.S. Air Force) se připravují na výrazné urychlení vyřazování strojů A-10 Thunderbolt II, známých pod přezdívkou "Warthog". Proces, původně rozplánovaný do let 2028 až 2029, má být dokončen už do konce fiskálního roku 2026. Toto rozhodnutí vychází z aktuálního návrhu rozpočtu Pentagonu. Co přesně stojí za tímto krokem a jaká budoucnost čeká bitevní letouny v americkém letectvu?
Legenda blízké letecké podpory nadobro končí
Letoun A-10, vyráběný v letech 1972 až 1984, si vysloužil pověst mimořádně odolného a účinného bitevního stroje určeného především k blízké letecké podpoře pozemních jednotek. Svou nezaměnitelnou vizáž a robustnost získal díky pancéřování kabiny a především svému unikátnímu 30mm kanónu GAU-8 Avenger. Warthog sehrál klíčovou roli v mnoha konfliktech, zvláště během bojů proti Islámskému státu v polovině poslední dekády; právě tehdy, v roce 2016, armáda nakrátko od plánů na jeho odstavení ustoupila.
Stárnoucí stroj proti moderním hrozbám
Rozhodnutí o definitivním vyřazení Warthogů spočívá především v rostoucí zranitelnosti tohoto stroje vůči pokročilým nepřátelským systémům protivzdušné obrany. Přestože jeho schopnosti v minulých konfliktech byly nepopiratelné, velení vzdušných sil zdůrazňuje, že A-10 je v současné době na moderním bojišti příliš snadno zasažitelný, což jej činí nevhodným pro případné budoucí konflikty s technologicky vyspělými protivníky.
Rozpočtové úspory a další vyřazování starších typů
Vyřazení flotily zbývajících 162 letounů A-10 přijde podle předběžného rozpočtového návrhu na přibližně 57 milionů dolarů. Tento krok je součástí širší snahy Pentagonu o úspory prostředků redukcí starších a finančně nákladnějších platforem ve prospěch nových technologií budoucnosti.
Navíc americké letectvo neplánuje pouze vyřadit stroje A-10. Do roku 2026 je v plánu vyřadit dalších zhruba 350 starších letadel, mimo jiné 62 stíhaček F-16, 36 letadel F-15, 14 nákladních C-130H, tři letouny elektronického boje EC-130H a 15 létajících tankerů KC-135.
Nastupuje nová generace: F-35 Lightning II a F-15EX
Úkoly spojené s blízkou leteckou podporou, které dosud plnil A-10, mají od roku 2026 v plném rozsahu převzít modernější typy F-35 Lightning II a F-15EX. Navzdory podstatně vyšším nákladům na pořízení i provoz se F-35 považuje za všestrannější, odolnější a pro moderní válku výrazně vhodnější variantu.
Zajímavostí je však aktuální návrh amerického rozpočtu, který plánoval objednávku F-35 snížit z původních 74 letadel na pouhých 47 kusů. Tento krok naznačuje zdrženlivější přístup vedení Pentagonu s ohledem na finanční náročnost a logistickou komplexitu provozu těchto nových platforem při zachování jejich strategických přínosů.
Masivní investice do budoucnosti: bombardéry B-21 a stíhačka šesté generace F-47
Aktuální návrh rozpočtu ukazuje i jasné priority do budoucna: mimo jiné 10,3 miliardy dolarů na program stealth bombardéru B-21 Raider a 3,4 miliardy dolarů na vývoj nového bojového letounu šesté generace označovaného jako F-47. K tomu navíc letectvo požaduje dalších 3,1 miliardy dolarů na nákup 21 strojů typu F-15EX. Podtrhuje se tak jednoznačný důraz na technologickou modernizaci flotily.
Spor o Warthog: Nostalgií proti strategii budoucnosti?
Rozhodnutí o dřívějším vyřazení A-10 není bez emocí ani kontroverzí. Řada zákonodárců a bývalých velitelů vidí v A-10 nenahraditelný prostředek ve specifických bojových podmínkách a upozorňuje na velmi vysoké finanční náklady spojené se zavedením náhradních typů. Naproti tomu velení vzdušných sil zůstává neoblomné a tvrdí, že budoucí hrozby staví A-10 do natolik nevýhodné pozice, že je jeho další provoz neospravedlnitelný.
Celý proces předčasného uvolnění A-10 se ještě může stát předmětem intenzivních politických debat a vyjednávání v americkém Kongresu. Zda bitevní legendě definitivně odzvoní už do roku 2026, tak zatím není zcela jisté.
Zdroje: AvWeb, Air and Space Forces magazine, Defense News