Nehoda v závěrečné fázi letu
Podle dosavadních informací se jednalo o běžný bezmotorový let v okolí letiště Aeroklubu Žešov. Při přiblížení k přistání však došlo k nezvládnutí závěrečného manévru. Větroň přešel do prudkého klesání a dopadl na zem v otevřeném poli mimo plochu letiště. Letoun byl zcela zničen a pilot bohužel nepřežil.
Na místě zasahovala zdravotnická záchranná služba, která už ale nemohla zasáhnout – pilot bohužel na místě zemřel. Hmotná škoda byla předběžně vyčíslena na čtvrt milionu korun.
Průběh vyšetřování
Na místo nehody byl vyslán tým Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Podle slov zástupce ředitele ústavu Josefa Bejdáka nejeví větroň žádné známky technického selhání. Letadlo bylo řádně zapsáno, technicky způsobilé a mělo platnou dokumentaci.
Inspektoři zajistili palubní zařízení včetně GPS loggeru a systému FLARM. Obě jednotky budou nyní podrobeny datové analýze, která by měla objasnit profil letu a momenty předcházející ztrátě kontroly. Pitva pilota by měla vyloučit či potvrdit případnou zdravotní indispozici.
„Data z GPS a FLARMu jsou pro nás klíčová. Umožní nám rekonstruovat poslední minuty letu a prověřit, zda šlo o chybu pilotáže, špatný odhad výšky, poryv větru nebo například chybnou volbu přistávací dráhy,“ uvedl Bejdák.
Kromě odborného šetření zahájila úkony i Policie České republiky, která případ řeší jako podezření z trestného činu usmrcení z nedbalosti. Vyšetřovatelé budou pracovat s několika verzemi – kromě technických a zdravotních příčin i s možným selháním lidského faktoru.
I přes to, že bezmotorové létání patří k relativně bezpečným disciplínám, právě fáze přistání zůstává nejkritičtější částí každého letu. Nutnost pečlivého odhadu výšky, správného rozvržení okruhu a absence možnosti korekce pomocí motoru zvyšují nároky na rozhodování i pilotní techniku.
Zkušení instruktoři připomínají, že i v relativně známém terénu se může přiblížení stát nebezpečným, pokud je vedené příliš plochou trajektorií, za slabého větru, nebo při špatném rozpoznání skutečné výšky nad terénem.
„Každé přistání větroně je z principu konečné. Nemůžete ho opakovat. Musí být správně připravené a rozhodnutí musí přijít včas,“ připomíná jeden z plachtařských instruktorů.
Závěr a další kroky
Vyšetřování nehody potrvá několik měsíců. Výsledky analýzy letových dat, lékařských nálezů a výpovědí svědků přinesou detailní pohled na příčinu pádu. Aeroweb bude tento případ nadále sledovat a informovat o závěrech ÚZPLN, jakmile budou dostupné.
Zdroje článku: ÚZPLN, Policie ČR, Večerník Prostějov