Nová opatření ÚCL: Přehled omezených prostorů pro drony

09.07.2025 1 příspěvek

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) zveřejnil sérii návrhů opatření obecné povahy (NOOP), která významně mění pravidla provozu bezpilotních prostředků v českém vzdušném prostoru. Nově vyhlášené omezené prostory (LKR) reagují na požadavky evropské legislativy, potřebu zvýšit bezpečnost a zároveň chránit soukromí obyvatel i životní prostředí. Níže přinášíme přehled jednotlivých návrhů a jejich praktické dopady na provozovatele dronů.

Nová opatření ÚCL: Přehled omezených prostorů pro drony
Nová opatření ÚCL: Přehled omezených prostorů pro drony (Zdroj: Aeroweb)

LKR316 – HOP (Hustě osídlené prostory)

Cíl: Zvýšení bezpečnosti a snížení hlukové zátěže v oblastech s vysokou hustotou obyvatelstva – města, sídliště, obchodní zóny.

Vymezení: Prostor je digitálně definován kolem budov rozšířených o 5 metrů, přičemž hranice tvoří spojnice těchto obrysů. Aktuální hranice jsou dostupné v digitální mapě ÚCL.

Podmínky provozu:

  • Let v podkategoriích A1 a A2 je možný pouze při dodržení pravidla 1:1 (minimální vzdálenost od hranice oblasti = výška letu).

  • Zakázán je přelet nad nezapojenou osobou; v případě nechtěného přeletu musí pilot minimalizovat dobu setrvání nad osobou.

  • Let musí být zaznamenán v digitálním plánovači ÚCL včetně parametrů letu.

LKR317 – Silniční komunikace

Cíl: Ochrana provozu na dálnicích, silnicích I.–III. třídy a vybraných místních komunikacích.

Vymezení: Prostor kopíruje trasu vybraných pozemních komunikací. Detaily jsou rovněž dostupné v digitální mapě.

Podmínky provozu:

  • Provoz bezpilotních systémů je zpravidla omezen nebo zakázán.

  • Výjimky jsou možné např. pro integrovaný záchranný systém nebo s výslovným souhlasem správce komunikace.

LKR318 – ZCHÚ (Zvláště chráněná území)

Cíl: Ochrana přírody a krajiny podle zákona č. 114/1992 Sb.

Vymezení: Národní parky, CHKO, přírodní rezervace, maloplošná chráněná území apod.

Podmínky provozu:

  • Provoz dronů je omezen nebo zakázán.

  • Výjimky možné pouze po schválení příslušným orgánem ochrany přírody.

LKR319 – ODOS (Objekty důležité pro obranu státu)

Cíl: Zajištění bezpečnosti strategicky významných objektů.

Vymezení: Prostory jsou vymezeny kolem vojenských zařízení, energetických center a dalších infrastrukturních objektů.

Podmínky provozu:

  • Let dronem pouze na základě zvláštního povolení ÚCL.

LKR320 – Speciální a dočasné prostory

Cíl: Zajištění ochrany v dočasných nebo specifických vzdušných prostorech (např. TSA, TRA, LKP, LKD, Notamované zóny).

Vymezení: Prostory jsou vyhlašovány ad hoc nebo trvale pro specifické účely (vojenské výcviky, letecké akce apod.).

Podmínky provozu:

  • Let možný jen za podmínek stanovených konkrétním provozovatelem nebo poskytovatelem letových služeb.

LKR314 – Řízená letiště (CTR/MCTR)

Cíl: Ochrana řízeného letového provozu v okolí civilních letišť.

Vymezení: Prostory LKR314A–F odpovídají platným CTR a MCTR letišť, včetně například Letiště Václava Havla v Praze.

Podmínky provozu:

  • Let dronem možný pouze po předchozí koordinaci s příslušným poskytovatelem letových služeb.

  • Záznam letu musí být uveden v digitální mapě ÚCL.

Co znamenají tyto změny pro piloty dronů?

  • Digitální plánování: Každý let v omezeném prostoru musí být předem naplánován a zaznamenán v systému ÚCL.

  • Přísnější pravidla: V oblastech s vysokou hustotou obyvatel nebo v chráněné přírodě platí přísnější limity. Přelet nad osobami je buď zakázán, nebo velmi striktně regulován.

  • Výjimky: Některé prostory umožňují let pouze na základě výjimky (např. od ÚCL, správce komunikace nebo ochranářského úřadu).

  • Dynamika změn: Vymezení a podmínky provozu se mohou nadále vyvíjet v návaznosti na evropské předpisy a technologický vývoj.

Závěr

Navržená opatření ÚCL představují významný krok ke zpřesnění a zjednodušení pravidel pro provoz dronů v České republice. Nový systém omezených prostorů reflektuje potřebu vyvážit rostoucí objem provozu bezpilotních prostředků s bezpečností, ochranou soukromí a životního prostředí. Provozovatelům doporučujeme detailně sledovat digitální mapy ÚCL, průběžně aktualizovat své předletové procesy a v případě nejasností konzultovat konkrétní podmínky s příslušnými úřady.

Zdroj: ÚCL

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

dotaz

09.07.2025 v 17:44 František

kde jsou digitální mapy ÚCL ??

Odpovědět

Přidat komentář