Nová éra pro TAP Air Portugal: Privatizace otevírá cestu k růstu

14.08.2025

Portugalská vláda udělala zásadní krok pro budoucnost svého národního dopravce. Schválením dekretu o privatizaci letecké společnosti TAP Air Portugal se otevírá možnost prodeje až 49,9 % akcií a tím i příležitost pro finanční stabilizaci a strategický rozvoj dopravce po náročném pandemickém období.

Nová éra pro TAP Air Portugal: Privatizace otevírá cestu k růstu
Nová éra pro TAP Air Portugal: Privatizace otevírá cestu k růstu (Zdroj: TAP Air Portugal)

Jak bude prodej probíhat

Privatizační plán počítá s rozdělením nabízeného podílu do dvou částí:

  • 44,9 % akcií půjde strategickým investorům

  • 5 % bude vyhrazeno zaměstnancům TAP jako motivace k dlouhodobé loajalitě

Proces má jasně stanovený harmonogram. Investoři dostanou 60 dní na předkvalifikaci a následně 90 dní na podání nezávazných nabídek. Cílem není jen finanční přínos, ale i zachování klíčových linek, rozvoj flotily a posílení pozice Lisabonu jako významného evropského leteckého uzlu.

Kdo má zájem

O vstup do TAP Air Portugal se zajímají největší hráči evropského nebe:

  • Lufthansa Group – láká ji zejména silné postavení TAP na trzích v Brazílii a Africe, kde by mohla rozšířit svoji síť.

  • Air France-KLM – vidí příležitost pro posílení svého evropského vlivu a propojení transatlantických linek.

  • International Airlines Group (IAG) – mateřská společnost British Airways zvažuje, jak by se podíl v TAP promítl do konkurenčního boje na evropském trhu.

Proč je TAP atraktivní

TAP Air Portugal provozuje flotilu 83 letadel Airbus a 19 regionálních letounů Embraer, což jí umožňuje pokrývat hustou síť evropských a transatlantických spojů. V roce 2024 navíc dosáhla rekordních provozních příjmů, což potvrzuje její potenciál pro růst.

Co bude dál

Privatizace by měla přinést nejen kapitál, ale i know-how silného strategického partnera. Očekává se, že nový vlastník bude pokračovat v rozvoji klíčových destinací a investicích do flotily. Úspěch procesu může významně ovlivnit i rovnováhu sil v evropském letectví.

Zdroj: AeroTime, Reuters

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář