Jak bude prodej probíhat
Privatizační plán počítá s rozdělením nabízeného podílu do dvou částí:
-
44,9 % akcií půjde strategickým investorům
-
5 % bude vyhrazeno zaměstnancům TAP jako motivace k dlouhodobé loajalitě
Proces má jasně stanovený harmonogram. Investoři dostanou 60 dní na předkvalifikaci a následně 90 dní na podání nezávazných nabídek. Cílem není jen finanční přínos, ale i zachování klíčových linek, rozvoj flotily a posílení pozice Lisabonu jako významného evropského leteckého uzlu.
Kdo má zájem
O vstup do TAP Air Portugal se zajímají největší hráči evropského nebe:
-
Lufthansa Group – láká ji zejména silné postavení TAP na trzích v Brazílii a Africe, kde by mohla rozšířit svoji síť.
-
Air France-KLM – vidí příležitost pro posílení svého evropského vlivu a propojení transatlantických linek.
-
International Airlines Group (IAG) – mateřská společnost British Airways zvažuje, jak by se podíl v TAP promítl do konkurenčního boje na evropském trhu.
Proč je TAP atraktivní
TAP Air Portugal provozuje flotilu 83 letadel Airbus a 19 regionálních letounů Embraer, což jí umožňuje pokrývat hustou síť evropských a transatlantických spojů. V roce 2024 navíc dosáhla rekordních provozních příjmů, což potvrzuje její potenciál pro růst.
Co bude dál
Privatizace by měla přinést nejen kapitál, ale i know-how silného strategického partnera. Očekává se, že nový vlastník bude pokračovat v rozvoji klíčových destinací a investicích do flotily. Úspěch procesu může významně ovlivnit i rovnováhu sil v evropském letectví.
Zdroj: AeroTime, Reuters