Nouzové postupy v obýváku

01.03.2008

Jak se říká: těžko na cvičišti, lehko na bojišti. V dnešním článku si ukážeme, jeden z možných způsobů přípravy na nenadálé situace, které nás mohou při létání potkat. Připraveni? Jdeme na to! MAY DAY - MAY DAY - MAY DAY Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa po vzletu dráha 31, pravý motor vysadil, levý motor snížený výkon – žádám okamžitý návrat na letiště...

Nouzové postupy v obýváku
Nouzové postupy v obýváku (Zdroj: Aeroweb.cz)
Je docela běžný úterní podvečer a já sedím čerstvě přeškolený na ruzyňském letišti ve dvoumotoráku Rockwell Aero 500S. Toto letadlo se řadí svojí aerodynamickou čistotou tak trochu spíše mezi větroně. Je to celkem pohodlný dvoumotorový hornoplošník celokovové konstrukce pro dvou člennou posádku a šest cestujících. V současnosti mám s tímto skvělým érem nalétáno hodně „přes polních“ letů, převážně v řízených oblastech a VFR, mimo území ČR.



Poslední dobou se rozmohla móda létat na víkendy k moři a tak vozím poměrně často skupinky turistů do přímořských oblastí jako např. Lošinj (LDLO), nebo Portorož (LJPZ). Občas se také objeví někdo s lyžemi, či snowboardem a tak létáme do Innsbrucku (LOWI). Sem tam nějaká ta Ostrava – Mošnov (LKMT), nebo Brno – Tuřany (LKTB). Zkrátka pořád je co dělat.

Parkuji na appronu jih a čekám až se dostaví mí cestující. Ohlížím se z kabiny, kde se připravuji na další let, tentokráte do Portorože. Zatím ani živáčka, no mají ještě celých 15 min. času, utěšuji sám sebe. Předletová kontrola letounu byla dokončena bez nalezených závad.

V dálce již vidím skupinku lidí, která klidným krokem přichází ke mně. Usazuji bagáž, pak i cestující, nasedám do éra, otáčím se dozadu a se zdvihnutým palcem se hlasitě táži: „tak můžem?“ Odpověď celkem jasná „ano“, jinou jsem snad ani nečekal.

Ladím rádio a žádám spuštění a pojíždění s informací INDIA na palubě. Dostávám dotaz, zda přijímám pro vzlet dráhu 31 z ROMEO. Potvrzuji a další pokyn je pojíždět po ROMEO na vyčkávací 31. Squak jsem dnes dostal 3311 – je to pro let deklarovaný jako VFR.

Pojíždím po ROMEO a během pojíždění provádím úkony – kontrola paliva, ventily, klapky – vzlet. Ladím na GPS Portorož (LJPZ) a na autopilotu nastavuji altitude 2500 ft., stejně v CTR Ruzyně výše než 2500 nemůžu.

Opět se ohlížím za sebe na mé cestující, abych se ujistil, že mi nikdo nezvrací na kobereček v éru. Oplátkou jsou mi široké úsměvy všech zúčastněných.
To už zastavuji na vyčkávacím místě dráhy 31 pojezdová ROMEO. Dostávám informaci: Oskar – kilo – tango – romeo – alfa přejděte na Ruzyně věž 118,1, příjemný let, naslyšenou.

118,1 Oskar – kilo – tango – romeo – alfa, díky pane a naslyš.

Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa, dobrý večer, vyčkávací místo dráhy 31 ROMEO

Oskar – kilo – tango – romeo – alfa Ruzyně věž, dobrý večer, vstupte na dráhu 31 a vyčkejte.

Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa vstoupit na dráhu 31 a vyčkat.

Přidávám plyn a najíždím na dráhu 31. Přepínám odpovídač z módu stand-by do aktivního stavu se squakem 3311.



Představuji si, jak dlouho tu budu asi stát. Možná, že jsem udělal chybu, když jsem přijal dráhu 31 místo 24, která je dnes v používání. Je celkem hustý provoz a tak tu můžu stát dlouho. Jsem na odposlechu Ruzyně věž a slyším jak jsou tam narovnané Boeingy na finále, jeden za druhým. Ach jo, vypadá to na dlouho a já začínám litovat toho, že jsem si chtěl ušetřit čas s pojížděním přes celou Ruzyň na dráhu 24.

Už je to skoro 10 min, co tu „čumákujeme“ na dráze a povolení nikde. Teploty obou motorů se rapidně zvýšily a jsou teď na horním maximu. Co když na mě řídící zapomněl, říkám si. Nesmysl, vyvracím sám sobě tuhle ptákovinu.

Oskar – kilo – tango – romeo – alfa Ruzyně věž, nezapomněl jsem na vás (ozývá se z rádia) omlouvám se, vzhledem k hustému provozu jsem vás nemohl odbavit dříve. Dráha 31 vzlet povolen vítr 5 uzlů z 090, po vzletu točte přímo výstupní SIERRA.

Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa dráha 31 vzlet povolen, meteo informaci přijal a po vzletu točit přímo výstupní SIERRA.

A sakra říkám si, když přidávám přípusť na plný výkon. Teploty jsou teď hrozivě vysoko. No, není to poprvé, co se to takhle ohřálo, ujišťuji sám sebe a pokračuji ve vzletu. Letoun se dvěma pístovými motory o celkovém výkonu 290 koňských sil se svižně rozjíždí. Brzy dosahuji rychlosti pro vzlet 85 uzlů a lehkým přitažením odlepuji letoun od země a provádím výdrž. Po dosažení 100 uzlů přecházím do mírného stoupání a dále stoupám na rychlosti 110 uzlů. Cestovní rychlost se pohybuje dle výšky, průměrně kolem 180 – 200 uzlů. Když všechno dobře půjde, tak za necelé dvě hodinky budeme u moře.

Po vzletu následují důležité úkony: brzdím kola, zavírám podvozek, upravuji plnění na 25 a otáčky vrtule na 2500, zhasínám reflektor, kontroluji tlaky a teploty. Tlaky dobrý, ale ty teploty se mi pořád nezdají. Pokračuji ve stoupání a cca. ve 250 stopách (80m) začínám točit vlevo na výstupní bod SIERRA. Dostoupám do výšky 2500 stop, zavírám klapky a upravuji na cestovní režim plnění 23 a otáčky 2300. Pozvolna se vzdalujeme od Ruzyně, ale teplota pravého motoru ne a ne klesat a levý motor je na tom podobně. Už podruhé kontroluji otevření voštin chlazení – poloha na plno otevřeno pro oba motory, tak co se děje, říkám si.

Jsme již 3 míle jiho–západně Ruzyně a sotva dokončím kontrolu voštin, tak pravý motor náhle ztrácí výkon, otáčky rapidně klesnou až se motor zcela zastaví. A do prdele, napadlo mě. Ihned šlapu levou nohu pro vyrovnání momentu a praporuji vrtuli, zavírám palivový kohout do pravého motoru a otevírám přípusť naplno. Současně vypínám magneta vpravo. Sotva dokončím činnost, tak i levý motor sníží výkon. Na to ihned reaguji ubráním přípusti a okamžitě volám:

MAY DAY - MAY DAY - MAY DAY Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa po vzletu dráha 31, pravý motor vysadil, levý motor snížený výkon – žádám okamžitý návrat na letiště.

Oskar – kilo – tango – romeo – alfa Ruzyně věž rozumím, dráha v používání 24, vítr 5 uzlů z 090. Přistávejte na jakoukoliv dráhu dle vlastního uvážení. Sdělte počet členů posádky a cestujících.

Ruzyně věž Oskar – romeo – alfa meteo informaci přijal, přistávat na dráhu dle vlastního uvážení dva členové posádky a šest cestujících.

Oskar – romeo – alfa Ruzyně věž potvrďte prosím pozemní požární asistenci.

Ruzyně věž Oskar – romeo – alfa, potvrzuji pozemní požární asistenci pane.

Oskar – romeo – alfa Ruzyně věž, rozumím,  pokud můžete nastavte odpovídač 7700. Pro Vaší informaci veškerý provoz byl odkloněn. Letiště je Vaše, hodně štěstí, pane!

Nyní již mířím zpět na letiště Ruzyně a modlím se, aby druhý motor ještě chvíli vydržel. Na výpočty dokluzu pro případné vysazení i druhého motoru teď není čas. Čumákem éra mířím zpět, nyní přímo na dráhu 06. Čas jakoby se zastavil. Míle neutíkají a mám pocit, že letiště se spíše vzdaluje.

Nám nasazeno na dlouhé finále 06 a tak volám:

Ruzyně věž Oskar – romeo – alfa dlouhé finále dráhy 06, snad mi to vyjde?!

Oskar – romeo – alfa Ruzyně věž, držíme vám palce a hodně štěstí, pane!

Tak, teď už je to jen na mě, dochází mi.
Éro držím ve vzduchu silou vůle. Mezitím se dostávám k prahu dráhy 06, důležité úkony: kola, klapky, vtrule, reflektor. Stahuji přípusť a poprvé uvolňuji již unavenou vyšlápnutou levou nohu. Kolem runwaye vpravo i vlevo stojí požární auta. Lehce dosedám na 24 a ihned vypínám i levý motor. Brzdím, až zcela zastavím. Otevírám dveře, vyskakuji z éra abych mohl osvobodit své cestující. Všichni společně utíkáme od letadla, protože nikdo z nás netuší proč se motor zastavil.



Microsoft Flight Simulator

Všechny tyto zážitky nabízí Flight Simulátor 2004 a FSX (dále jen FS a FSX). Na simulátoru létám již něco kolem pěti let. Za poslední rok mám nalétáno 200 hodin. Letecká simulace zaznamenala v posledních létech obrovský rozmach, hlavně ve směru přiblížení se realitě. Hardwarové prostředky dnešních PC umožňují opravdu velice kvalitní grafické zobrazení a více než reálnou simulaci počasí.



K tomu se přidala parta celosvětových nadšenců, kteří se pomocí internetu spojují hlasovou komunikací (Team Speak) a „hrají“ si na řízení letového provozu. Musím velmi důrazně podotknout a podtrhnout slovo: HRAJÍ. Rozhodně to nejsou žádná ořezávátka! Pro to, aby mohl takový člověk dělat řídícího např. na Ruzyni, musí nejdříve projít výcvikem s dozorem zkušenějšího řídícího, který je zakončený závěrečnou teoretickou písemnou a praktickou zkouškou.
Zkoušky se vykonávají na internetu, pochopitelně v anglickém jazyce. Každý testovaný má nárok na jednu zkoušku a opravu a další zkoušku nejdříve za 6 měsíců. Mezi takovýmito řídícími a eproučníky a delivery atd. se najdou i profesionálové, stejně tak i jako mezi virtuálními piloty.

Způsoby připojení se do této komunity jsou dva: IVAO (International Virtual Aviation Organization) a VATSIM (Virtual Air Traffic SIMulation). Jsou to dva odlišní provozovatelé, pracující na stejném principu virtuální reality.



Co k tomu potřebuji a jak na to?

Já jsem registrovaný ve skupině IVAO. Takže zde naleznete stručnou kuchařku na to, jak se můžete připojit k nám, virtuálním pilotům. Podrobné návody v Českém jazyce pak naleznete zde: http://ivaocz.virtualskies.net/
 
1)    registrace na IVAO (VATSIM) http://www.ivao.org/hq/ Český návod naleznete zde: http://ivaocz.virtualskies.net/
2)    Stažení a instalace nadstavbového programu pro FS IvAp. Tento software umožní připojení do sítě IVAO a následnou komunikaci ve spolupráci s Team Speak.
3)    Stažení a instalace programu Team Speak, který umožňuje hlasovou komunikaci s řídícími a piloty v síti IVAO.




Jak probíhá plánování letu a samotný let?

Po spuštění FS si vybereme letadlo se kterým poletíme. Měli bychom brát v úvahu to, že toho éro bychom měli dobře znát až přijdou „horké chvíle“, abychom po kabině nepátrali, kde máme např. výškoměr.



Konkrétní naplánování trati:

Vybrat letadlo např. (pro začátek doporučuji pomalé éro jako např. Cessna), vybrat letiště vzletu, nastavit čas a roční období dle reality.

Po nastartování FS se nám po instalaci IvAp objeví další položka v menu FS „IVAO“. Spuštěním IVAO se připojíme do sítě, vyplněním uživatelského jména a hesla z registrace z internetu. Podání dobře vyplněného letového plánu je samozřejmostí. Několikrát se mi stalo, že mi letový plán byl z důvodu špatného vyplnění zamítnut.
Pak už zbývá jen komunikace s řídícími. Radikorespondence probíhá dle zvyklostí z „dospělého“ létání.



Počasí:
Je stahováno automaticky po připojení do sítě IVAO a je aktuální k danému místu na světě, kde se nacházíme.

A co říci závěrem?
Simulace letového provozu a letecký simulátor nikdy nemůžou nahradit realitu, ale velice dobře se na něm dají natrénovat jak běžné, tak i nouzové postupy, rozdělení pozornosti, důležité úkony, leteckou angličtinu a spousty dalšího.

Nehledejte ovšem v leteckém simulátoru trénink techniky pilotáže! Připojte se prosím tedy k nám „postiženým“ touto virtuální realitou. Letové dny jsou každé úterý, kdy naleznete online radar, tower, ground a někdy taky delivery (LKPR). Za dobu, kdy létám na simulátoru jsem již prolétal celý svět včetně hlasové komunikace. Je to opravdu výborná zkušenost.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář