Po šesti letech půstu se opět otevře letecké nebe nad Hradcem Králové

12.06.2008

Po šesti letech půstu se opět otevře letecké nebe nad Hradcem Králové
Po šesti letech půstu se opět otevře letecké nebe nad Hradcem Králové (Zdroj: Aeroweb.cz)
Sobota a neděle dne 14.-15.6. bude patřit velké mezinárodní letecké show.Ta ponese název IFD Hradec Králové 2008. Je to konkurenční letecký den tomu, který Hradec Králové proslavil. Byla to show Air fest CIAF. Ten ještě letos bude v Brně – Tuřanech, ale předpokládá se, že příští rok bude opět zde v Hradci Králové. Hradec má pro tuto akci jedinečné podmínky a vždy jsme slyšeli od všech pilotů z celého světa jen chválu. Je velmi málo letišť takto situovaných do terénu, aby to vyhovovalo pilotům při orientaci, divákům na sledování a parkování.

Letiště je obklopeno několika vodními plochami a piloti při akrobacii mají stále přehled o situaci. Příčná pojížděčka (stará dráha) je ideální pro pozemní ukázku letadel. Také historie mluví pro Hradec. Byla zde Letecká Akademie a piloti z různých zemí celého světa se zde učili létat.
Uvidíme zde akrobatickou francouzskou skupinu Breitling team na našich L-39 a mnoho leteckých ukázek pilotů ze Srbska, Kanady, Turecka, Německa, Rumunska, Velké Británie, Francie, Slovenska, Maďarska a hlavně od nás. Naši předvedou letouny Jak-11, L-29, L-39 a snad i Gripeny. Bude předvedena i historická technika, tak jako dne 31.5.2008 v Pardubicích, a také mnoho doprovodných programů.

Myslím, že všichni budou spokojeni, jelikož letos oslavujeme 90. výročí vzniku našeho letectva, a tak se organizátoři určitě předvedou. Předvedeno v akci bude i 12 balónů.



Že na letecké dny v Hradci Králové přilétájí  i "ESA" dokládám fotkami a dvěma články.

2.6.1995 -  seštřel  USA pilota  nad  Bosnou:
Dvojice letounů USAF F-16C provádí rutinní hlídkový let v rámci operace Deny Flight. Kontrolují dodržování bezletové zóny…
Vedoucí letu byl kapitán Wright, jako jeho wingman letěl kapitán O´Grady. Ve tři hodiny odpoledne středoevropského času ve výšce kolem šesti kilometrů zasáhla letoun kapitána O´Gradyho protiletadlová raketa 3M9 vypálená Bosenskými Srby z komplexu 2K12 KUB (v kódu NATO SA-6 Gainful). Z hořícího stroje se pilot katapultoval velmi těšně před jeho explozí. Nicméně,horké křeslo, ACES II pracovalo bezchybně a O´Grady katapultáž přežil bez vážnějšího zranění. Nečekal na automatické otevření svého padáku a otevřel ho manuálně asi 5 kilometrů nad zemí. Nacházel se mezi městy Banja Luka a Bihač.

Pět dnů se skrýval před nepřátelskými ozbrojenci. Po spotřebování nouzové dávky potravin byl nucen jíst kořínky, rostliny, hmyz. Pil dešťovou vodu nebo rosu pochytanou speciální fólií z nouzového vybavení. Špatné počasí a obava před odposlechem a zaměřením mu zabraňovali použít nouzovou vysílačku. K vysílání se rozhodl v noci ze 7. na 8. června. Vysílání zachytil v F-16 kapitán Hanford během jednoho z pátracích letů. Po ověření pomocí kontrolních otázek, zda se jedná skutečně o O´Gradyho a že není v zajetí následovalo přesné zaměření vysílačky. To provedl letoun AWACS. V 5.30 hod. ráno 8. června odstartovaly z paluby USS Kearsarge dva vrtulníky CH-53 Super Stallion s výsadkáři námořní pěchoty. O bezprostřední podporu se staraly dva bitevní vrtulníky AH-1W SuperCobra a dva letouny AV-8B Harrier. Z výšky na vše dohlížela dvojice stíhacích F/A-18D Hornet a bitevních A-10 Thunderbotl II. Elektronické rušení zajišťovala dvojice EA-6B Prowler. V 6.35 h měli záchranáři s O´Gradym vizuální kontakt, v 6.40 hod. byl na palubě Super Stallionu. O necelou hodinu později vrtulník přistál na palubě USS Kearsarge.Slečna Smrt si tentokrát brousila drápky zbytečně.
Není bez zajímavosti, že kapitán O´Grady byl 3 týdny před svým sestřelením účastníkem CIAFu v Hradci Králové. Z  Aviana / Itálie /do Hradce Králové přiletěl na  F-16C  555.  squadrony.

Nepovedené přistání pilota Annemie Jansen:
Dne  12.5.1995 byl na hradeckém letišti  letecký den CIAF.Vskutku  toho času ojedinělý vzhledem k předvedení množství letounů a ukázek.Této show se chtěla zúčastnit také trojka F-16A z Belgie-letiště Kleine Brogel. Po 11.hodině dopoledne se řítí roj od jihu.Navádí ho dispečer z Pardubic a předává belgickému řídícímu v Hradci Králové.Počasí je  na draka,mraky,přeháňky.Vedoucí klesá skrz mraky a na 7 km od letiště vidí dráhu.Neřadí se do okruhu,má málo paliva a sedá z přímky.Ostatní dva provádějí okruh a přistávají ve dvojici.Přichází nová přeháňka,a dráha je mokrá.Viditelnost klesá a dvojice sedá dlouhá při větší rychlosti.Vedoucí to nemůže ubrzdit, dává forsáž a opakuje.Číslu nic neříká a ten po prolétnutí spršky vody,letoun před sebou vidí už ve stoupání.On už to nestihne a naplno brzdí.F-16 dostává smyk,vyjíždí z asfaltu a začíná se naklánět.Hrozí katastrofa a pilot se katapultuje na zemi.Parádně to udělal a nezraněn přistál.Letoun je na zádech a zničen.Vina padá na vedoucího. Katapultovaný pilot byla žena-27 let poručice Annemie Jansen.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letecké dny


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář