P-38 Lightning hvězdou letošní Aviatické pouti

26.06.2009

Letošní ročník tradičního východočeského aviatického svátku se opravdu vydařil. A to vše především díky historickým letounům, které každoročně „tvrdí muziku“ na pardubickém letišti. Letos ale přitvrdily nevídaným způsobem.

Největší senzací se stal P-38 Lightning ze stáje rakouského Red Bullu. Dalším zajímavým tahákem se stal pro návštěvníky AP známý Yak-3, který od minulého roku nosí zimní kamufláž. Zapomenout nesmíme ani na letoun Harward Mk4.
Putování proti proudu vývoje aviatiky tradičně zahájila Armáda ČR průletem tří letounů JAS-39 Gripen z nichž se následně jeden odpoutal a započal tak letovou ukázku. Display pilot npor. Michal Daněk předvedl divákům všechny přednosti našeho Gripena. Následovalo přepadení letiště dvojící letounů Aero L-159 Alca. Vybroušená sestava s množstvím pyrotechnických efektů simulujících útok na letiště a mohutné výbuchy zmrazily všechny diváky, kteří nadšeně sledovali tuto ukázku. Z vrtulníkového letectva se předvedl bitevní vrtulník Mi-24 ze základny Náměšť nad Oslavou. Sólovou ukázku předvedli letci s podvěšenými tygřími tubusy pro červené kouřové efekty.



Poté nastal čas pro skupinovou slétanou letounů řady Zlín Trenér: Z-126, Z-226, Z-326, Z-526. Ve vzduchu se tak proháněla nevídaná formace deseti letounů! Mezi tím už se na svoji ukázku chystala další premiérová perla letošní AP. Maďarský akrobat Peter Besenyei s jeho Extrou 300S ukázal divákům zač je toho akrobatický loket! Jen těžko se popisuje styl létání tohoto borce. To se musí vidět na vlastní oči. Diváci žasnou nad jeho uměním a záchranáři blednou při jeho nožových letech pár desítek centimetrů nad trávou…



Z akrobatů se představil tradičně německý showpilot Uli Dembinski se svým speciálem Yak-55. Uli přezdívaný Cobra je populární pro jeho oblíbenou disciplínu. Loping. V roce 2007 si jich vystřihnul 222 a letos v květnu tento svůj světový rekord pokořil o dalších 111 – tedy 333 lopingů v kuse! Ze Slovenska se předvedl akrobat Fratišek Pytlík na letounu Extra 300 a z tuzemské akrobacie Honza Adamec na speciálu Su-31. Popravdě řečeno tito akrobaté létali velmi pěkné sestavy, ale když s nimi máte srovnávat maďarského kouzelníka tak se dostáváte do slepé uličky. Akrobatickou sekci zakončila výborná čtyřka z Jaroměře – Flying Bulls.



To už se ale na stojánce pomalu rozbublává hvězdicový motor letounu T-6 Texan respektive Harvard Mk4. Populární válečný letoun vyrobený v počtu přesahující 15 tisíc kusů. Letová ukázka létaná v poměrně velké výšce, ale i tak je z tohoto letounu cítit obrovský kus historie. Z východního bloku avšak nyní v rukou německého pilota opouští VPD další kus historie - Yak-3. Nyní se v Pardubicích premiérově představil v novém zimním v kabátě, který si obléknul již minulý rok.



Postupem času přišla řada na tolik očekávanou ukázku letounu P-38 Lightning. Historie tohoto letounu je nesmírně zajímavá. Tento letoun byl vyroben v Burbanku v roce 1945 pod výrobním číslem 8509 (z celkově vyrobených 9923 kusů). Jeho prvním majitelem bylo USAAF, k jeho frontovému nasazení již nedošlo. Už v roce 1946 byl letoun prodán texaské společnosti, která jej nechala zapsat do civilního leteckého rejstříku. Letoun se stal pravidelným účastníkem leteckých závodů kolem pylonů v Renu. S další změnou majitele přišla i změna registrace na současnou N25Y. Předposledním vlastníkem se stal v roce 1977 jistý Lefty, který ho provozoval následujících 24 let. Letoun létal v bíločerveném zbarvení.
Den D nastal 25. Června 2001, kdy se letoun vracel z jedné airshow, a při letu došlo k závažné poruše levého motoru, ozvaly se hlasité rány, stroj začal vibrovat a aby toho nebylo málo, do kabiny se dostal černý kouř. Pilotovi se naštěstí podařilo bezpečně přistát bez podvozku v poli a vyvázl bez vážnějších zranění. Ovšem letoun byl značně poškozen. Do roku 2005 byl osud letounu dosti nejistý. Naštěstí o letoun projevil zájem jeden z největších leteckých nadšenců – Dietrich Matechsitz – majitel firmy Red Bull, který byl ochoten investovat do renovace miliony dolarů. Podle dobové dokumentace tak byly vyrobeny nový díly, instalováno nové elektrické a palivové vedení. Letoun byl osazen novými motory Allison včetně vrtulí. Během čtyř let bylo odpracováno na 140 tisíc hodin, aby se opět tento P-38 Lightning mohl vznést 3. 6. 2008 do vzduchu. Na cestu do Evropy letoun vyrazil dne 9. 2. 2009 na palubě zaoceánské lodi. 6. 3. 2009 loď zakotvila v Hamburku u mola společnosti Airbus. Na finální cestu, tentokrát již vlastní silou, se P-38 vydal 9. března. V 17:34 dosedl na své nové domácí letiště v rakouském Salzburku, kde se zařadil do početné flotily letounů energetické rodiny Red Bull.
Ale zpět na pardubické letiště. Návštěvníci AP měli jedinečnou příležitost premiérového veřejného vystoupení tohoto jediného létajícího Lightningu v Evropě! Obrovské dík patří nejenom organizátorům AP, že se jim tento letoun podařilo zajistit, ale také i společnosti Red Bull a dalším předchozím majitelům, kteří s láskou opečovávali tento letoun a tak se jim ho padařilo udržet v letuschopném stavu pro další generace.


Závěrem řečeno, letošní Aviatická pouť se musela líbit snad každému. Na to, že se do poslední chvíle nevědělo, jestli se letošní ročník vůbec z ekonomických důvodů uskuteční to byla opravdu skvělá show. Po posledních průměrných ročnících letos organizátoři nasadili vysokou laťku, tak doufejme, že si získaný obdiv udrží i příští rok, kdy uplyne 100 let od vzletu prvního českého aviatika – Jana Kašpara z Pardubic.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář