Dnes je 24. května 2019

5:04 20:53

LK8000 - nový SW pro navigaci

12. 12. 2010 22 příspěvků

Každý z nás asi někdy zažil pocit s otázkou „doletím - nedoletím?“, případně „šmarjá, kudyma dom?“ S LK8000 najdete odpověď snadno i zdarma.

Co a pro koho to je?

Manuál praví, že LK8000 je Tactical Flight Computer. Hned na úvod tedy nejdůležitější poznámka. Od navigací typu Garmin apod. se liší především svou „cílovou skupinou“, a tedy zpracováním údajů. Kromě běžných údajů typu výška, rychlost, kurz, mapa, vzdálenosti, prostory totiž zobrazuje také vítr, stoupání, dokluz z aktuální výšky, hromadu údajů souvisejících s termikou a v neposlední řadě i údaje, které jsou důležité při soutěžích, tedy uletěnou vzdálenost a čas.

Z výše popsaného je zřejmé, že hlavní přínos má tento navigační software pro plachtaře. Vyznavačům karbonových hlav přináší řadu přebytečných údajů, což může v určitých chvílích působit rušivě, ale v zásadě je použitelný i pro ně. Italský výrobce však počátkem listopadu přislíbil, že do programu brzy zařadí i nastavení pro sportovní letouny. Jeho „beta“ by se měla objevit již v prosinci.

LK8000 pochopitelně není jedinou „hračkou“ tohoto typu, ale co je na něm tak dobré?

Úplně „echt profi“ řešení jsou různé zabudované sofistikované logger-vário-počítače (např. LX9000), ale to se pohybujeme v cenové hladině 2 000 dolarů – věru ne každý si to může dovolit. Zvlášť v případě, kdy éro je klubové.

Proto přichází na řadu navigační SW pro PDA a telefony. Z takových programů můžeme jmenovat u nás velmi populární SeeYou. Tento program se hojně používá v našich končinách, ale je za peníze. A k jeho ceně je nutné připočíst částečně i cenu PDA. Výhodou je  kvalita programu a rozšířenost – tím pádem podpora, jak technická, tak i dostupnost map, prostorů atd.

Proč jsem poukazoval na fakt, že je SeeYou za peníze? Protože ne vždy se musí za kvalitu platit. A právě zde vzniká šance pro dva vynikající open-source programy XCSoar a novinka LK8000 (vznikl jako odnož onoho XCSoaru).

Cena LK8000 je více než příjemná, totiž nulová. Podpora HW je ještě lepší. Kromě PDA a telefonů jako v minulém případě vám bude po odborné konfiguraci zařízení běhat i na PNA, což jsou ony populární autonavigace. Ty jsou k dispozici s větším displejem i v mnohem nižších cenách, navíc uzpůsobené k použití coby navigace. Za pár korun tak s sebou můžete vozit plachtařský computer.

Jedinou nevýhodou tohoto řešení je dosavadní nevědomost komunity. Tento neduh snad částečně odstraní můj článek.

Co to vlastně umí?

Když se podíváte na obrazovku, vidíte mapu s ikonkou letadla, kde se právě nacházíte, vaši cílovou destinaci, vzdálenost od onoho bodu, kurz, rychlost, výšku, ve které tam přiletíte, a samozřejmě klíčové údaje – vítr, klouzavost, čas. Krása, a také hlavní rozdíl, je to, že všechno je vidět na první pohled. Když jste z jakýchkoliv důvodů nuceni si pohled přepnout, nemusíte se trefovat do žádného tlačítka, sama obrazovka je jedno velké tlačítko. Záleží jenom na tom, zda stisknete její horní či dolní okraj, vlevo nebo vpravo, krátce či dlouze.


Zde vidíte sami. Letím na Trento, je to 60,1 km daleko, měl bych zabočit 15° na východ, letím rychlostí 127 km/h, vítr fouká z kurzu 210° rychlostí 10 km/h, přiletím tam s výškou 446 m, potřebuji klouzák 26.1 a McReady je 0,5.


Tyto údaje jsou k dispozici i v číselné formě a tak, aby velikost písma a kontrast napomáhaly k co nejpohodlnější čitelnosti.

Ergonomii programu oceníte (a právě ergonomie ovládání je to, co tento program asi nejvíc odlišuje od konkurence – systém navrhl létající pilot, jak sám píše, „do turbulentního prostředí“) když jste nuceni za letu změnit cílový bod. Stačí jenom kliknout na lištu a otevře se seznam letišť, kde kurzorem vybíráte cílovou destinaci. Pohyb kurzoru zajištuje dotyk nahoru či dolů a výběr je kliknutí na střed. Žádné trefování se na tlačítka.

A podobně jako u iPhonu, můžete obrazovkou listovat, v dalších listech se zobrazí všechny „landable“ plochy (tedy místa, kde se dá přistát), otočné body a body již dříve volené (např. body na deklarované trati). Samozřejmě, pořadí bodů se dá jednoduchým klikem změnit z původně navrženého „od nejbližšího“ třeba k „seřazení dle výšky příletu“.

Kapitolou samo o sobě je spodní lišta letových údajů. Ta je plně konfigurovatelná  a umožňuje zobrazit téměř všechny možné a nemožné informace – výšky, rychlosti, feety, metry, letové hladiny, stoupání, uletěnou vzdálenost, čas letu, výšky příletů atd… Údaje se dají snadno modifikovat a zase pouhým kliknutím přepínat.

Samozřejmě program podporuje ony 3 klíčové režimy letu: normální let (= přeskoky), kroužení a dokluz. Pro každý režim napovídá jiné údaje, tak aby se pilot nemusel zdržovat přepínáním. A samozřejmostí je také počítání směru a intenzity větru.

Co by to bylo za navigační systém, kdyby neměl k dispozici mapy a vzdušné prostory. Tyto, pro bezpečnost letu klíčové, informace jsou trvale kontrolovány, a když se letoun ocitne poblíž CTR nebo TMA, okamžetě na tuto skutečnost pilota upozorní (zvuk + nápověda kam volat). Podobně, když trať vede „přes kopec“ a mohlo by dojít ke kolizi, na tuto skutečnost LK8000 upozorní.

Vzdušné prostory i mapa se chovají inteligentně – neobtěžují s nepotřebnými informacemi. Tedy jestliže „sbírám šišky“, tak zbytečně neruší, že někde nahoře je TMA. K tomu dojde až v pravý čas, tedy přesněji v určité výšce. Podobně se chová i mapa, když jsem vysoko, vidím jenom důležité (a velké) body, když „chodím pěšky“, zobrazí téměř každou dědinu.
 
A to všechno je zapínatelné, přepínatelné a konfigurovatelné, s možností definování vlastních „tlačítek“ (= míst na obrazovce). Systém se dá přizpůsobit téměř všem požadavkům. A samozřejmostí je zápis letu (tzv. IGC soubor) s podporou poláry toho konkrétního typu kluzáku.
 
Když se s kamarády bavíme, co kdo používá, tento program téměř nikdo nezná. Každý maximálně SeeYou, navíc kradené. Mojí snahou bylo ukázat, že existují i jiné alternativy, možná dokonce i v něčem lepší, s kvalitní podporou, s možností běhu na PNA a v příjemné ceně (= zdarma).

Odkaz na prezentační video v angličtině najdete ZDE!

Odkaz na český manuál k softwaru najdete ZDE!

Sumář

Na čem to běží?
Na HW, který hostuje operační systém Windows CE, Windows Mobile, tedy zařízení PDA a PNA (což jsou různé autonavigace, ale ne zcela všechny, viz níže). Autonavigace jsou vymyšleny tak, aby na nich běžel originální program - tedy na spuštějí jiného (LK8000) je nutný zásah "odborníka". Zásahem rozumíme překonfigurování - ne zásah do HW.

Co vím, bez problémů jsou navigace MIO, Dynavix a obecně většina těch levnějších zařízení. Jak už bylo zmíněno, musí ono PNA běžet pod WinCE. Dost intenzivně se brání navigace Garmin, ale na druhou stranu, jestliže někdo zakoupí drahou špičkovou navigaci, málokdy má potřebu to ještě upravovat či modifikovat. Na fóru vývojářů je na toto téma diskuse - a jedno z vítězných zařízení vyšlo MIO MOOV 400. Je k dispozici balíček (unlock), který obsahuje nejenom odemčení onoho zařízení, ale i správně nakonfigurovaný SW - tedy tuto operaci zvládne i laik. Hlavním důvodem výhry není snadnost modifikace, ale čitelnost na slunci.

Na stránkách www.glidertools.cz  nabízí už takto připravené navigace + řadu dalších "udělátek" (propojení přístrojů do jednoho integrovaného celku - to taky LK8000 zvládá), takže idea mít ve větroni glass cocpit není až tak nereálná. Navíc slibuje ovládání z kniplu (inspirace z F16), uvidíme.

Jak velký je nutný zásah?
Záleží na HW. Jestliže má PNA podporu SD karty, většinou je to bez modifikace továrního nastavení. Tedy, je vložená karta = upravený systém s LK8000, není karta = originál, tak jak to bylo na krámě. Ale existují navigace bez možnosti karty, tam úprava spočívá v nahrátí nějakého SW dovnitř navigace (a tam se něco modifikuje) - takováto navigace je trochu pozměněná, v případě reklamace je nutné to vrátit do původního stavu - jinými slovy, je velmi vhodné mít backup původního nastavení. V žádném případě není nutný zásah do HW.

Komu to slouží?
Primárně je program určen pro plachtaře, ale je možné ho používat i v motorových letadlech. Nabízí ale víc informací než je zapotřebí, což může být zmatečné. Čas toto ale vyřeší.

Je na to spolehnutí?
Všichni věříme že ano. Na základní věci SW ano (to běhá X roků) - všechny nové funkce jsou důkladně testovány komunitou, takže chybovost by neměla být veliká. A po pravdě, jestliže mi to spočítá FAI trojúhelník o 5 km špatně, je to nemilé, ale bezpečnost letu to neovlivní.

Oficiální webové stránky softwaru LK8000 i s českou sekcí najde ZDE!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

krabičky

12. 12. 2010 v 13:40 Petr

Haha, zrovna včera jsme tyto blbuvzdorné krabičky řešili na elementárce. Ať má každý názor jaký chce, určitě to bude neocenitelný pomocník a až mě budou čekat přelety, určitě si to pořídím :)

Odpovědět

LX-9000

12. 12. 2010 v 20:10 Horác

Kde prodávají LX-9000 za 2000,- USD? Dejte link a hned si jich pár objednám :-) (běžně stojí cca 6300,- USD / levnější verze bez Flarmu. S Flarmem stojí ještě o 1000,- USD více)

Odpovědět

Laik se ptá

13. 12. 2010 v 12:02 mirek

Zajímavé čtení, jako leteckého začátečníka na ULL, který má zkušenosti pouze s Garmin 196 a taky s Garmin navigací v PDA s Windows, mne zaujaly možnosti mít na displeji vítr a další údaje, zmíněné v článku. Může někdo zkušený napsat polopaticky, co je potřebné připojit k navigaci, aby to sbíralo ůdaje ? Díky moc.

Odpovědět

RE: Laik se ptá

13. 12. 2010 v 13:10 mach

To Laik: v základu není zapotřebí nic připojovat. Poloha, výška, stoupání, vítr si to zjistí samo - z principu měření ale nebude výška přesná. Pro přesnější informace je vhodnější propojit navigaci s loggerem - SW nabízí i tuto možnost.

Odpovědět

RE: Laik se ptá

13. 12. 2010 v 13:31 Sheba

Prakticky nic, všechny údaje si to vezme z GPS...zrovna ten vítr to počítá dvěma způsoby - buď při točení (podle toho na jakou stranu a jak moc tě to v kruhu snáší), a nebo fukncí nazvanou TrueWind, kdy si v programu nastavíš rychlost a kurz kterým právě letíš (respektive zrychlíš/zpomalíš a trochu změníš kurz tak, aby to odpovídalo už předvoleným hodnotám) a program pak podle snosu vypočítá vítr. Samozřejmě jde pomocí různých kabelů spojit PDA/PNA i s elektrickým variem nebo certifikovaným loggerem, který pak přenáší do programu údaje o přesném tlaku, čímž zpřesní všechny výpočty počítající s nadmořskou výškou.

Odpovědět

porovnání

13. 12. 2010 v 16:05 Pavel

Zdravim, má někdo zkušenosti s LK i XCSoar? Jde mi o použití pro plachtařinu.

Odpovědět

XCSoar

13. 12. 2010 v 18:13 mach

Ano, mám. Vynikající SW (jádro XCSoaru používá i LK8000) - u nás je dobrá podpora tohoto z AK Žamberk. Nicméně XCSoar má ve vzduchu méně přítulný interface (musíte se trefovat na "čudlíky"). XCSoar jsem používal a z něho jsem přešel na LK8000. Doporučuji si vyzkoušet oba.

Odpovědět

Vzdušné prostory

14. 12. 2010 v 21:37 Radek

Dobrý den, měl bych pouze dotaz ohledně vzdušných prostorů pro Českou Republiku. Na originálních stránkách LK8000.it jsou totiž jen pro Itálii a Německo...

Odpovědět

RE: Vzdušné prostory

14. 12. 2010 v 23:51 Fričák

Prostory je možno použít v podstatě všechny známé typy ..openair, CUP (SeeYOu),txt

Odpovědět

nový release

16. 12. 2010 v 23:45 mach

Jestli to dobře půjde, 23.12 by měla vyjít další verze (2.0) - která bude lokalizovaná do češtiny a která má základní podporu pro motoráře.

Odpovědět

RE: nový release

20. 12. 2010 v 14:21 mil

A pro ty postizene pristrojema s Androidem je take dobrou zpravou, ze se zvolna dokoncuje XCSoar 6.0 ktery bude funkcni i na Androidoj. Soucasna alfa verze je jiz dostupna na AndroidMarketu, ale zatim zvlada jen interni GPS - coz by na navigaci mohlo dostacovat(ale deklaraci skz BT proste do logru nedostanete). Milan

Odpovědět

verze 2

29. 12. 2010 v 10:45 Pavel

Se to malinko pozdrželo: Version 2.0 launch on January 15th 2011 :-)

Odpovědět

Je k dispozici nová verze 2.0

15. 1. 2011 v 17:42 mach

Seznam změn ve poměrně obsáhlý (http://www.lk8000.it/new-20-features/whats-new-in-20.html) - za zmínku možná stojí kompletní česká lokalizace

Odpovědět

nefunguje mi to

25. 1. 2011 v 19:46 filip

Dobrý den, nefunguje mi po nainstalování nová verze 2.0 píše mi to Fatal error 001. A to i na PC pod Win XP tak na MDA pod WIN 6, tam to píše: není aplikace pocket PC a ještě tu chybu. Funguje to někomu? Díky Filip.

Odpovědět

ad .. "nefunguje"

25. 1. 2011 v 23:19 mach

těžko se dá poradit. Na dotaz "funguje to někomu?" odpovím ANO funguje. Stovkám lidí. a) fatal error - to je jako kdyby něco zásadního chybělo (data, knihovny..). V adresáři se generuje .log soubor, prohlídněte si obsah (pošlete), ten napoví víc. - na PC aplikace musí bát "nainstalovaná" ve složce dokumenty (v profilu) - na MDA - buď spouštíte špatnou aplikaci (dle hlášky by to tak odpovídalo) a nebo je opět něco poškozené. Přečtěte si readme WM6 - na některých systémech se musí přejmenovat .dll v případě problémů se se mnou spojte přes e-mail mach

Odpovědět

Error

5. 2. 2011 v 23:48 Miloš Suchan

V dokumentech se vám vytvořila složka LK8000 s adresáři pro data. Do této složky musíte nakopírovat všechny stažené soubory. Máte je teď někde jinde a nespouštíte program z uvedené složky.

Odpovědět

FAI asistent

15. 3. 2011 v 13:08 Tom

píšete: "jestliže mi to spočítá FAI trojúhelník"... Někde jsem četl že dopočítávat tuto trať LK8000 neumí, je to pravda? Které SW vyjma SeeYou toto zvládnou? Díky

Odpovědět

FAI asistent

5. 5. 2011 v 6:19 mach

Umí. Aktuální verze (2.2a) má stejně jak SeeYou on-line počítání PLC,FAI ....

Odpovědět

LK8000 na Androida

26. 6. 2011 v 2:27 Kokos

Nemá někdo zprávy o případným vydání LK8000 na androida? XCSoar není špatnej, ale jak bylo zmíněno, občas se blbě mačká na malý tlačítka, obzvlášť u X10 mini pro. A windows mobile už nehodlám nikdy použít, to už radši zůstanu u XCS. :)

Odpovědět

RE: LK8000 na Androida

27. 7. 2011 v 20:16 Nodon

Mají to v plánu začít portovat někdy na přelomu roku a mělo by to být hotové nejpozději do konce roku 2012, tak nějak tuším.

Odpovědět

posvícení

23. 10. 2011 v 12:39 bugr

tušíte kde nastavit aby se mi to pořád nepřepínalo na úsporné osvětlení? Prolezl jsem celé nastavení a nikde to nevidím, je divné, že to zhasíná i když mám PDA připojené v zapalovači, díky

Odpovědět

zpustění LK na MIO

11. 11. 2012 v 22:49 pravos

Prosím o radu .Mám stažené LKčka na SD kartě.co je třeba udělat,aby po zapnutí navigace nabídla, jestli zpustit silniční nebo leteckou navigaci. za rady moc děkuju. cptpravos@gmail.com

Odpovědět

Přidat komentář