OK, OE, D a jiné…

29.01.2011 5 příspěvků

Článek Tomáše Vyhnálka není manuálem, jak na zápis nového okřídleného skvostu do leteckého rejstříku, ale spíše komentářem spokojeného majitele, který si pod křídly nese registraci OE.

OK, OE, D a jiné…
OK, OE, D a jiné… (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pár lidí, pilotů, nebo spíš majitelů malých letadel, se mě ptalo, vidouce registraci OE na mé Cessně, zda si budu letadlo přeregistrovávat na OK, či zda to má nějaké výhody či nevýhody létat pod cizí imatrikulací… Věnuji tomu tedy pár slov.

Pod křídla ÚCL v Čechách rozhodně dobrovolně nepůjdu, tím je první část jasně zodpovězena. Jelikož jsem ale nikdy neměl letoun pod registrací OK, a tím pádem co do činění s ÚCL v Praze, nemohu příliš objektivně tento „úřad“ posuzovat. Mohu se alespoň podělit o tu zkušenost rakouskou, a ta je, naštěstí :), na zážitky dost chudá.

K rakouské imatrikulaci jsem se dopracoval tak, že jsem při koupi letadla sháněl firmu, která mi jej doveze, provede certifikaci, popř. prohlídky, zapíše do rejstříku a mým úkolem a podmínkou bylo „pouze“ zaplatit a dojít si pro letadlo, nastartovat a odletět svým érem. Takhle se to zdá být jednoduché, avšak koupě letadla (tím mám teď na mysli Cessnu, Cirrus a další typy tomu podobné, nikoliv B 737) nebylo zas až tak triviální.

Rozhodně jsem se v tomto neomezil pouze na českou kotlinu, jelikož ta je malá, a tak rozhodovala nejen cena, ale i servis služeb a jednání. Jen a pouze jedna firma v Čechách měla velice slušný přístup a servis, zbytek byl žalostný, někdo ani neodpověděl. Bohužel ani v zahraničí jsem se nesetkal s perfektním servisem na první pokus, a to i dokonce ze země, jakou je Švýcarsko.

Nakonec jsem koupi letadla po všech peripetiích provedl s rakouskou firmou z Bad Vöslau, která mi nabídla nejlepší podmínky a předprodejní servis, včetně zaškolení a instruktáže na Garmin 1000. Cessnu jsem tedy od nich přebral již zapsanou v rejstříku Austrocontrolu pod OE, s čímž nebyl žádný problém. Tím to celé v podstatě skončilo.

Cessna je certifikována na VFR, VFR night, IFR. Pravidelné prohlídky provádím v autorizovaném servisu Cessny v Salzburgu, a to v rozsahu 50, 100, 200 hodin a roční prohlídka, tak jak je výrobcem určeno, tedy nic extra. V servisu mi samozřejmě vedou kompletní dokumentaci k letadlu a provádí při prohlídkách veškeré předepsané úkony, včetně bulletinů vydaných Cessnou. Na roční prohlídce asistuje i technik přímo z Austrocontrolu, který mi pak vydá „Osvědčení o letové způsobilosti“ a to tak, že mi jej vloží do palubních dokladů k letadlu. Zkontroluji, nastartuji a zmizím…

Ačkoliv je letadlo certifikováno i pro lety IFR, rakouský Austrocontrol po mě nepožadoval jako povinné ADF, i když jsem si jej nechal dodatečně instalovat do palubních přístrojů. Nikdy po mě nechtěli dělat nic dodatečně, byť právní úkony, a nic jsem nemusel předkládat. Je-li potřeba něco řešit, zpravidla se tak dělá při nejbližší prohlídce. Nutno podotknout, že Cessnu mám pouze pro privátní lety a nikoliv pro letecké práce nebo pro školní výcvik.

Servis velmi úzce spolupracuje s leteckým úřadem a uživatel je prostě jen uživatel, a tak jsem ušetřen front či přemýšlení, co a jak kam zapsat, nechat schválit apod. Další výhoda se možná ukáže při případném prodeji, protože koupit si Cessnu s německou či rakouskou imatrikulací je poněkud jistější než Cessnu s maďarskou či polskou registrací, včetně asi i té české. Čech si koupí spíše německé letadlo a v Německu servisované, než nějaký kousek z východu a Němec si zřejmě nesáhne na českou Cessnu. A umíte si někdo představit zápisy ze servisu či v logbooku v maďarštině…?

Pojištění letadla je u německé pojišťovny ASCAIR a opět bez problému. Zatímco česká pobočka pojišťovny Allianz mi nabídla pouze pojištění pod podmínkou, že letadlo bude pod imatrikulací OK, tedy zdejší a žádné jiné mi nepojistí, německé pojišťovny, švýcarské či rakouské s tím nemají vůbec žádný problém, a to ani s českým majitelem. Je alespoň možnost porovnat více konkurenčních nabídek a vybrat pro sebe to nejlepší a nejvíc vyhovující svému účelu a létání.

Ve vzduchu mi rakouské znaky na směrovce nepomůžou s ničím. Letadlo drží vztlak na křídlech a schopnosti pilota. Ze začátku se mi sice stávalo, že mě v Čechách řídící bedlivěji sledovali (alespoň se mi to zdálo), avšak i oni časem vědí, o co ne koho jde, a už mi nevěnují více pozornosti jako zahraničním kolegům.

Stává se občas na zdejších letištích, že cizímu pilotovi se lehce usnadní přistání jako např. v Benešově, a je to myslím velmi dobrý a chvályhodný zvyk, neboť cizí piloti samozřejmě neznají místní nepsané zvyklosti. Myslím si, že i českým pilotům v zahraničí prominou sem tam nějakou nepřesnost oproti místním.

Nakonec by se dalo říci, že hlavní důvod pro mě, proč mít cizí imatrikulaci, je servis a přístup leteckého úřadu v zahraničí, pro mě tedy konkrétně v Rakousku. Všechno tam funguje a úředníci vás nechají žít a létat, máte-li letoun řádně udržovaný. A v-vv-v-vo tom to je…

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

pojištění

29.01.2011 v 9:41 Tomáš

Můžete prosím úvést ceny, kolik platíte roční pojistné a kolik stojí prohlídky? Díky předem.

Odpovědět

V-v-v-o co jde?

29.01.2011 v 11:41 OK

Je zajímavé, že mám éra na OK a moje zkušenosti s naším úřadem a servisy jsou identické s tím, jaké má autor v Rakousku. Doba se, zejména pro vlastníka provozujícího dle paragrafu 77 leteckého zákona, změnila. Takže v-v-v-v-o co vlastně jde?

Odpovědět

RE: V-v-v-o co jde?

29.01.2011 v 23:38 Lukáš

Jde v-v-v-vo to, že sám autor na začátku poznamenal, že z českými úřady v tomto ohledu žádné zkušenosti nemá, tudíž nemůže ani objektivně porovnat, takže alespoň sděluje své zkušenosti s rakouskými úřady a porovnání nechává na čtenáři. :)

Odpovědět

UCL je v tomto OK.

31.01.2011 v 12:38 Tomas

Pres vsechy narky na ceske UCL musim potvrdit, ze registrace a udrzovani Cessny v rejstriku jsou bezproblemove. Koupil jsem novou v Nemecku, zapis zajistil mistní zastupce firmy. Servis dela mistni certifikovana servisni organizace (CAMO), sledovaní naletanych hodin a bulletinu je samozrejmost. Jedine, co v Cechach moc neumi, je G1000, na upgrade letim radeji do Straubingu. ADF neni obecne na IFR potreba ani v CR, pouze nektere vycvikove ulohy IFR vycviku ho vyzaduji. Nechci-li pouzivat letadlo na plny IFR vycvik, ADF nepotrebuji. Cenove porovnani by jiste bylo zajimave. Moje zkusenost s G1000 je taková, ze hodinová sazba Němců je možná vyšší, ale SW upgrade dělala místní (certifikovaná!) firma z Ruzyně nadvakrát a nakonec stejně vše nefungovalo, zatímco ve Straubingu byli hotovi za dopoledne a za 200€.

Odpovědět

pojištění a servis

31.01.2011 v 22:06 autor

roční pojistné na Cessnu platím 4.227,-€ komplet, tj. povinné (to není tak drahé) a havarijní pojištění. Lze to i snížit a to tak, že letoun nepojistím na plnou částku, což u 2 roky starého letadla asi málokdo udělá. Servis platím v Salzburgu 50 hod. 500-550,-€ 100 hod + rocni prohlidka me staly 2.778,-€ přesné ceny bych musel dohledavat na fakturách. Snažím se třeba spojit roční + 100 nebo 200 hodinovou prohlidku dohromady. Servis avioniky mi dělali ve Straubingu taky, včetně upgrade na Synthetic full vision a měli to hotové za 120,-€m 20 minut. Jednou mi tam opravovali ADF, kde vyměnili kondentátor a to za 40,-€ pul hodiny. Je možné, že servisy ve Straubingu a v Salzburgu jsou dražší než tady v Čechách, ale zato mi tam vždy a všechno udělali hned napoprvé a nemusel jsem nic nikdy nechat dodělavat jako kolega ve výše zmíněném příspěvku.

Odpovědět

Přidat komentář