An-124 Ruslan, Tu-204, rusové věří, že je na obzoru konečně business

27.06.2006

V 600 metrů dlouhé montážní hale na okraji ruského Uljanovsku stojí dva obří dopravní letouny An-124 Ruslan a ještě zbývá místo na šest o něco menších Tu-204 v různých stádiích výroby. Hala společnosti Aviastar-SP, která tato letadla montuje i opravuje, je třetí největší na světě, předčí ji jen firmy Boeing v americkém Seattle a Airbus ve Francii.

An-124 Ruslan, Tu-204, rusové věří, že je na obzoru konečně business
An-124 Ruslan, Tu-204, rusové věří, že je na obzoru konečně business (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ruský letecký průmysl se zvedá k novému rozletu a zaměstnanci, kteří se jako mravenci hemží okolo obrovských strojů, doufají v konec několikaleté krize.

Pro nové Ruslany zatím nejsou zákazníci, uljanovský závod jen postupně opravuje a modernizuje existující necelou čtyřicítku strojů. Velké naděje ale v továrně vkládají do projektu Tu-204, který poprvé vzlétl v polovině 90. let. Letošní rok firma vyrobí pět těchto letadel, vyvinutých ve známé konstrukční kanceláři Tupolev. Jedno z nich například kupují kubánské aerolinie Cubana. V roce 2007 už má brány závodu opustit devět strojů, z nich dva poletí na Kubu, a o rok později je zakázka dokonce na 12 letounů. "Katalogová cena Tu-204 je asi 41 milionů dolarů, skutečná samozřejmě závisí na velikosti zakázky i vybavení stroje," zdůraznil. O letadla mají zájem v Číně, Egyptě, Íránu a dalších zemích.

Ruští letečtí výrobci za svou hlavní konkurenční výhodu pokládají právě nízkou cenu svých strojů. Letadla z Uljanovska jsou prý o 15 až 30 procent levnější než srovnatelné výrobky Boeingu nebo Airbusu. "Záleží na přání zákazníka, jaké chce vybavení. Čím více západních součástí, tím je rozdíl v cenách menší," poznamenal Šestakevič. Stroj Tu-204 může létat s evropskými motory Rolls-Royce nebo s ruským speciálně vyvinutým motorem PS-90. Ruským motorům dala přednost například kubánská společnost Cubana.

Letadla Tu-204 mají "normální" rozměry, ale dva obří An-124 Ruslan stojící na druhém konci haly jsou skutečné kolosy. Jejich služeb využívají zákazníci po celém světě; Ruslany nedávno ve výběrovém řízení Severoatlantické aliance porazily americké C-17 Globemaster III a NATO si šest strojů pronajalo na tři roky. Každoročně za ně zaplatí 220 milionů dolarů.

Většinu strojů Aviastaru vlastní ruské přepravní společnosti. Příkladem může být firma Volga-Dněpr, která pomáhala i s přepravou českých vojáků a jejich vybavení do Perského zálivu.

"Ruslany mají posádku o šesti lidech. Vždy na čtvrt roku odletí do ciziny a převážejí náklad, do Ruska se vůbec nevrací," vysvětlil Šestakevič. Letadlo uveze rekordních 150 tun nákladu. Prý se v něm už vezly i dvě velryby, každá ve svém vlastním speciálním akváriu, nebo americké špionážní letadlo, které v roce 2001 padlo do rukou Číně a později bylo vráceno zpět do USA. Stroje po třech měsících práce ale musí na přibližně měsíční kontroly a opravy právě do uljanovského závodu.

Vůbec první Ruslan byl vyroben v Uljanovsku, kde také v říjnu 1985 vzlétl. Pak se stroje montovaly i v Kyjevě, v továrně Antonov. Jejich produkce se v 90. letech zadrhla. Podle Jurije Zajceva, leteckého experta z Ruské akademie věd, byly ale nedávno vyrobeny ještě čtyři stroje: v Uljanovsku tři a v Kyjevě jeden. Náměstek Šestakevič pouze uvedl, že si je koupila "arabská země". Zajcev tvrdí, že ačkoliv objednavatelem byla letecká společnost Atlant-Sojuz patřící moskevské radnici, jeden ze strojů získaly Spojené Arabské Emiráty. Do té doby byla jediným zahraničním majitelem těchto letounů Libye, která dva koupila v letech 2001 a 2002.

V Uljanovsku jsou na letoun An-124 Ruslan hrdí a hodně si od něj slibují. Vždyť trh nákladní letecké přepravy vzrostl loni o 13 procent a dosáhl více než 125.000 tun. Experti odhadují, že objem letecké přepravy nákladu k roku 2020 vzroste na 350.000 až 400.000 tun.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář