Od památného Kašparova letu z Pardubic do Prahy uběhlo století

13.05.2011 1 příspěvek

Od památného Kašparova letu z Pardubic do Prahy uběhlo století
Od památného Kašparova letu z Pardubic do Prahy uběhlo století (Zdroj: Aeroweb.cz)

Přesně před 100 lety, tedy 13. května 1911, podnikl Ing. Jan Kašpar svůj první dálkový let. K historickému výletu odstartoval Kašpar z pardubického vojenského cvičiště, kde již v předchozích měsících prováděl své první letecké pokusy. Jeho cílem byla Praha.

Mezi městem perníku a naší hlavní metropolí čekalo na Kašpara pár kontrolních stanic v Kolíně a Českém Brodě. Let byl úspěšný. Pardubický pilot protnul tehdejší Prahu v oblasti Proseka. Poté zamířil přes Hradčany a Petřín do Velké Chuchle, kde úspěšně přistál. Celý let trval 92 minut a urazil při něm 120 km.

Z Jana Kašpara se stal hrdina. Telegraficky mu dokonce gratuloval i francouzský pilot a letecký konstruktér Louis Blériot, který o dva roky dříve jako první pokořil se svým letadlem kanál La Manche. Právě u firmy Blériot si Kašpar objednal své památné letadlo, které později věnoval Národnímu technickému muzeu v Praze. Jednalo se o slavný jednoplošník Blériot XI, výrobního čísla 76.

U příležitosti tohoto výročí se dnes měla konat rekonstrukce letu Pardubice–Praha. Konkrétně z Kunětic u Pradubic měla odstartovat replika historického letounu s pilotem Petrem Márou. Rekonstrukci letu ale bohužel překazil silný vítr, který na kunětickém letišti znemožnil pilotovi bezpečný start.

Myšlenka reprízy Kašparova letu se objevila již v minulosti. První opakování letu proběhlo v roce 1991 při oslavách 80. výročí. Tehdy v rámci prvního ročníku aviatické pouti Ing. Jana Kašpara přistál rovněž pilot Petr Mára s replikou letadla Demoisselle v pražské Chuchli. K letu se však tehdy nevydal z Pardubic ale z letiště Točná.

I přes dnešní nepříznivé povětrnostní podmínky se dnes na průkopníka české aviatiky a jeho památný dálkový let bude vzpomínat. Například Národní technické muzeum na pražské Letné uspořádalo ke stoletému výročí doprovodný program. V 18 hodin zde bude mimo jiné představena pamětní stříbrná mince České národní banky, která byla u této příležitosti v roce 1911 vyražena. Na minci jsou zachyceny tři hlavní motivy letu – Pardubice, letadlo a Praha.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

chybička se vloudila

31.05.2011 v 8:06 Pujman

Není pravda, že Kašpar absolvoval svůj památný let na originále letadla Blériot. To nemělo takový dolet. Proto si postavil vlastní letadlo (kromě několika dalších), dnes označované jako JK, s řadovým motorem a přepracovanými ocasními plochami, které pouze z blériota vycházelo. To teprve bylo schopno inkriminovaný let absolvovat. Toto letadlo pak po letech a mnoha přestavbách věnoval Národnímu technickému muzeu, kde je po opravách a rekonstrukcích vystavováno dodnes. Není ale v podobě, ve které letělo z Pardubic do Prahy, minimálně křídla nejsou původní, protože se prakticky nedochovala a byla ve 30.letech znovu postavena.

Odpovědět

Přidat komentář