Jak se řídí vrtulník, aneb „všecky páčky do zatáčky“

10.07.2006 8 příspěvků

Podle ohlasu a dotazů asi dost flígrů zajímá, jak se takový mixer vlastně řídí. Zkusím tedy popsat to, co si coby vrtulníkářské ucho pamatuji.

Jak se řídí vrtulník, aneb „všecky páčky do zatáčky“
Jak se řídí vrtulník, aneb „všecky páčky do zatáčky“ (Zdroj: Aeroweb.cz)

Sikorsky S-76A  

Asi každý už alespoň jednou nahlédl do kabiny vrtulníku. Na první pohled oproti letadlu žádná změna. Pedály, knipl a klapky. S pedály a kniplem to je vcelku podobné, jenom ta páka „klapek" má na sobě ještě rukojeť plynu, podobnou jako na motorce. Je to totiž páka kolektivního řízení rotorových listů, zkráceně „kolektiv". Ta, jak je z názvu zřejmé, ovládá úhel nastavení rotorových listů.

Tedy, pokud za ni pilot zatáhne (zdvihne), zvětší se úměrně jejímu pohybu i úhel listů rotoru. Všech (obou) stejně. Taková změna při roztočeném rotoru tedy bude mít za důsledek větší vztlak na listech a snahu vrtulníku stoupat. Bez vlivu na směr letu.

No a protože zvětšený úhel listů samozřejmě více zatíží motor, je tam ta rukojeť plynu, aby mohl pilot jeho výkon upravovat. Je to poměrně náročné na koordinaci a proto mají modernější vrtulníky automat, který výkon upravuje sám. Vzhledem k tomu, že se při tom pohybuje automaticky i onen ovladač plynu, nesmí být pilotní žák v takovém stresu, aby mu svojí křečovitě sevřenou rukou pohyb znemožňoval. Pak by se totiž do stresu zřejmě rychle dostával i instruktor.

Bell 212  

Dalším ovladačem, který pilot svírá PO CELOU DOBU, KDY JE ROTOR V POHYBU je to, co připomíná knipl z letadla. Tady jde ovšem o páku cyklického řízení nastavení rotorových listů, z praktických důvodů pojmenovanou „cyklika". Její pohyb v rukou pilota je celkem jednoduchý, netoliko popis toho, co se při jejím pohybu odehrává. Dokud je tato páka uprostřed, bude i úhel nastavení po obvodu rotorového disku stejný. Takový vrtulník by se nepohyboval vpřed.

Pokud jej chceme k dopřednému pohybu přimět, musíme pákou dopředu pohnout. V tu chvíli se listy rotoru v okamžiku kdy protínají zadní polovinu kružnice nastavují na větší úhel náběhu než při polovině přední. Tedy CYKLICKY se mění jejich úhel nastavení. Díky tomu bude mít rotorový disk tendenci se klonit kupředu a výsledkem bude dopředný pohyb. Ke stejným jevům pak samozřejmě dochází kdykoliv zacházíme s cyklikou do ostatních směrů, s odpovídajícími změnami nastavení listů tímto směrem. Pokud jsou uvedené věty nesrozumitelné, pak se omlouvám ale lépe sepsat se mi to nepodařilo.

Srozumitelněji by asi ovládání vrtulníku popsal svobodník Halík z Černých baronů: „No prostě, Jasánek, dyž s tou cyklikou hnete dopředu, tak to taky dopředu poletí. A dyž s tim hnete dozadu a nebo do stran, tak to poletí dozadu a nebo do stran. Jasný? A jestli s tim budete hejbat sem a tam jako splašenej, tak s váma ten krám spadne a pak vám já, nebo tadydle soudruh kapitán nakopeme prdel! Jasný?" A měl by vlastně pravdu.

Ohledně směru letu, tedy vlastně spíš „směru kam právě míří nos vrtulníku" - ten se ovládá pedály nohou. Stejně jako v letadle, ovšem zde ovládá pilot úhel náběhu vrtule vyrovnávacího rotoru. Lidově ocasní vrtulky. Nikoliv její otáčky. Ty jsou napevno spojeny hřídelí s převodovkou a nosným rotorem. Je zajímavé sledovat, jak rozdílně se dokáže vrtulník chovat při ofukování větrem z rozdílných směrů. Takové dosedání se zadním větrem je obtížné až nebezpečné a i zkušení flígři si raději vrtulník otočí proti větru.

Mil Mi-8  

A ještě jedna informace, která se může hodit každému, byť by i vrtulníkem nechtěl letět. Většina vrtulníků západní výroby má sedadlo pilota vpravo. Oproti tomu ruské stroje, mívají řízení vlevo. U lehkých vrtulníků je to z důvodu vyrovnávání momentu rotoru. Proč je to potom i u velkých a těžkých, kde hmotnost pilota už nehraje roli nevím. Zřejmě proto, že na to piloti budou už navyklí ze základního výcviku.

Mějte se hezky, létejte ve všem v čem můžete a hlavně se vždycky vraťte do hangáru celí vy i vaše letadla.  

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

pilotní sedadlo

08.09.2010 v 7:52 Jiří Hora

Vysvětlení umístění pilotního sedadla - převzato z http://www.vrtulnik.cz/teorie/pilotaz.htm : Rozbíhání maximálně zatíženého vrtulníku se provádí tak, aby tah vrtulky pomohl vrtulník rozběhnout - to znamená bočením. Navíc se využije i to, že vrtulník je bez náklonu. Levým bočením rozbíhaný vrtulník (pravotočivý rotor) nikdy nepoklesne, tak jako pravidelně poklesne při rozbíhání směrem dopředu. Někteří vojenští piloti na to, že je to nejrychlejší způsob vzletu přišli sami, ale na jednom cvičení v 70. letech byli za to dokonce potrestáni! Trestající byli samozřejmě staří piloti letounů (kluzáků), kteří moc toho o nesymetričnosti vrtulníku nevěděli. Proto ani není tak důležité, aby vrtulník měl kolový podvozek pro rozbíhání vrtulníku po zemi - stačí lyže. Aby pilot při rozbíhání vrtulníku bočením viděl do směru vzletu, musí sedět na levé straně u pravotočivého rotoru, či na pravé straně u levotočivého rotoru. Proto sedadlo velitele vrtulníku u Mi-8 je levé a u R22 pravé.

Odpovědět

jednou to vidět jako"přísedící"

23.02.2013 v 12:48 Václav

Vždy mě přitahovalo létat, ale má křídla byla"přistřižena".Ale Váš komentář a popis stroje ovládání nemá chybu! Děkuji. Václav

Odpovědět

Pilotni sedadlo

06.09.2014 v 7:19 Milan

Vetsi kravinu nez to ze nejlepsi je rozbihat bocenin jsem jeste neslysel!!!! Sedadlo pilota v pravo je vyhodnejsi, protoze pilot muze levou ruku v prubehu letu pustit kolektiv a ovladat pristroje na palubni desce ktera je vetsinou uprostred. Kdezto cykliku nesmi v zadnem pripade pustit nikdy kdyz je roztocen rotor!!!

Odpovědět

to Milan

06.09.2014 v 8:40 Tomáš

Tak větší kravinu jsem zas neslyšel já. Za letu se nesmí nikdy pouštět kolektiv, protože v případě vysazení motoru ve vyšší rychlosti musíš reagovat okamžitě kolektivem a následně tahat cyklikou, hlavně u lehkých rotorů. Ve visu IGE bys neměl pouštět ani jedno. Vrtulníky, co se do nich leze dveřma z boku, se létaji zprava a ty, co se do nich leze uličkou většinou zleva, ale jsou i výjimky.

Odpovědět

To Tomas

06.09.2014 v 9:12 Milan

Jek preladujes frekvence na vysilacce?

Odpovědět

RE: To Tomas

14.09.2019 v 13:26 Prostý čtenář

na cyklice máš transmiter switch, podobně jako v éru 

Odpovědět

RE: RE: To Tomas

16.09.2019 v 22:51

tam ale jen přehodíš frekvence ze stand-by na aktivní. na radiu musíš ladit normálně ručně. :-)

 

Odpovědět

slysel jsem

06.09.2014 v 10:09 robo

nejsem vrtulnikar, dokonce se techto stroju desim prave kvuli mnozstvu pohyblivych casti. Ale slysel jsem ze kdyz vrtulnik ma bocni dvere tak je pilotni sedadlo prave a kdyz je nema a vystupuje se jak u dopravaku dozadu, tak je zase leve. Je to pry z toho duvodu, ze kolektiv je vzdy nalevo a spatne by se prez nej vylezalo z vrtulniku ven a to hlavne pri evakuaci. opravdu nevim, jak jsem koupil, tak predavam, zni to jako nejvetsi blbina ze vsech co jsou tady napsane, ale co kdyz???

Odpovědět

Přidat komentář