Garmin G2000 - ani ryba ani rak

23.06.2011 1 391 přečtení 3 příspěvky

V dnešním článku se podíváme na novinku od společnosti Garmin. Systém G2000 navazuje na světově úspěšnou a i u nás známou řadu G1000, ale představuje nový pohled na leteckou avioniku - dotykové ovládání.

Ve stylu airlinerů

Navzdory podivným zvyklostem společnosti Garmin při přidělování typových názvů se dalo tušit, že výrobce, který uvedl na trh systém G1000 (v roce 2004) a G3000 (v roce 2009), pravděpodobně pracuje na „něčem mezi tím“.


Systémy G1000 (výše) a G3000

A tajnůstkářský Garmin skutečně nedávno představil systém G2000 – dvoumonitorovou kombinaci systémů Primary Flight Display / Multi-function Display a Flight Management System s dotykovou obrazovkou, určenou pro nová pístová letadla. Systém G2000 nabízí mnohem jednodušší uživatelské rozhraní a méně ovladačů a funkčních kláves než G1000, a přináší tak na trh pístových letadel nejlepší vlastnosti tříobrazovkového typu G3000, určeného pro proudové stroje.

Garmin představil model G2000 i se svým prvním zákazníkem, Cessnou Corvalis, na výstavě Sun ’n Fun v Lakelandu na Floridě a potvrdil zde očekávání, že přechází na dotykové obrazovky. Ty se objevily nejdříve u přenosných modelů, pronikly do sestav GPS/komunikačních modulů integrovaných do palubních desek (reprezentovaných řadou GTN 600/700), objevily se v modelech G3000 a G5000 pro biz-jety. A nyní v nejnovějším modelu G2000.


Garmin G2000

Systém FMS s úhlopříčkou displeje 5,7 palce nabízí komplexní skupinu ikon – a všechny dotykové. „Krása dotykové obrazovky tkví v tom, že se jednoduše dotknete toho, co chcete změnit,“ říká Bill Stone, vývojář společnosti Garmin. „Nemusíte si nic pamatovat a není třeba procházet nabídkou v několika krocích, abyste dostali to, co potřebujete.“

I když je G2000 dvoumonitorový systém, najdete u MFD praktickou funkci rozdělení obrazovky. Ta umožňuje pilotovi současně zobrazit pohyblivou mapu i mapu přiblížení v plné velikosti, takže se G2000 chová spíše jako tříobrazovkový systém.

Ovládáno dotykem

Na rozdíl od dlouhé řady kombinací tlačítek a funkčních kláves u G1000 je ovládání G2000 mnohem jednodušší. Všechny funkce autopilota jsou soustředěny na jediné ovládací liště v horní části přístrojové desky. A MFD nemá v běžných režimech vůbec žádné funkční klávesy.

Dotyková obrazovka FMS využívá infračervené technologie, která pilotům umožňuje ovládání třeba v rukavicích, bez jakéhokoliv vlivu na funkci. To je zlepšení oproti přenosným modelům, které naopak vyžadují fyzický tlak na povrch obrazovky, i řadě GTN, využívající elektrického spojení mezi obrazovkou a prstem uživatele. Garmin už prodal desítky milionů dotykových automobilových a námořních GPS navigací, ale infračervená technologie byla nabízena jen v modelech G3000 pro letadla s certifikací FAA Part 23 a G5000 pro letadla s certifikací FAA Part 25.

AHRS (Attitude and Heading Reference System) za pomoci senzorů v osách letadla zprostředkovává pilotovi a přístrojům důležité letové informace.

Garmin SVT (Synthetic Vision Technology) je software, který na PFD s využitím databáze krajiny a reliéfu vykresluje 3D krajinnou situaci před letadlem.

Jedinými tlačítky a ovladači na panelu FMS novinky G2000 je ovládání hlasitosti a šumu radiostanice, duální souosé tlačítko pro zadávání dat a joystick pro posouvání obrazu na monitoru. To je vše.

Systém G2000 může být řízen jedním nebo dvěma počítači polohového a kurzového referenčního systému (AHRS) a lidé v Garminu tvrdí, že u většiny zákazníků očekávají zdvojenou instalaci AHRS. Garmin k typu G2000 nabízí také volitelný vlastní elektronický systém stabilizace a ochrany (ESP), který pomáhá zabránit nechtěným pádům, spirálám a přechodům do neřízených režimů, a technologii Garmin SVT (Synthetic Vision Technology).


Garmin SVT vykreslení terénu

Systém G2000 není nabízen jako dodatečná výbava pro letadla vybavená systémem G1000 a výrobce neříká, zda bude prodávat verzi Experimental, podobnou modelu G900X, což je v podstatě G1000. Společnost také u systému G2000 neuvádí cenu (jako předtím u G1000), protože systémy jsou prodávány jen výrobcům nových letadel.

Představení G2000 navíc ještě zvyšuje napětí mezi Garminem – který by rád nabídku své avioniky standardizoval – a leteckými výrobci, kteří chtějí mít vlastní design kokpitů (např. Cirrus Perspective a Embraer Prodigy jsou upravené verze G1000). Většina výrobců se snaží o vlastní styl rozhraní FMS, což ale nebude v případě dotykového G2000 tak jednoduché (i když se software a ikony dají snadno modifikovat).

Garmin zapojil do vývoje stovky pilotů s různými úrovněmi zkušeností a kvalifikací, kteří měli během vývoje systém G2000 a FMS s dotykovou obrazovkou ohodnotit. A většina z nich uvedla, že ovládání systému považují za snadné.

„Je více intuitivní a efektivnější než jakýkoli srovnatelný systém,“ říká Stone. „To platí jak pro nové piloty, kteří právě vyšli z bran výcvikových středisek, tak pro vytížené podnikové a dopravní piloty bez předchozích zkušeností se systémy Garmin.”

Mohl by Garmin jednoho dne skoncovat s FMS a přejít se svou velkou integrovanou avionikou na plně dotykový systém? Představitelé společnosti to nevylučují. Největší překážkou však není technologie ani cena. Je to jednoduché – dosud nebyl nalezen způsob jak zaručit, že se pilot na dvanácti- nebo čtrnáctipalcové obrazovce PFD nebo MFD spolehlivě dotkne jen zamýšlené ikony. „Možná jednou,“ dodává Stone, „ale neuděláme, to dokud nenajdeme použitelný způsob, jak se při letu v turbulenci trefit prstem přesně na cíl uprostřed obrazovky. V současné době takový způsob neexistuje.“

Tento článek vznikl ve spolupráci s AOPA Pilot Magazine
Přeložil Pavel Marek

Mohlo by vás zajímat

Témata

Garmin GPS


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

dotykova obrazovka ??

24.06.2011 v 0:16 Tomáš

Pilot, který letí v turbulenci se sotva trefi na tlačítka, natož něco dělat po dotykové obrazovce :-) Nevim, jestli to bude to prave orechove ovladat letadlo pres dotykovou obrazovku

Odpovědět

Bude to třeba vyzkoušet :-)

24.06.2011 v 22:57 Tomas

Příchod glass kokpitů vyvolal řadu diskusí a dneska jsou, myslím , všeobecně přijímány. S G1000 létám již dva roky a nedám na ten systém dopustit. U G1000 platí, že prakticky při všech operacích může pilot pořád sledovat - alespoň koutkem oka - PFD s nejdůležitějšími informacemi. U G2000 bude potřeba sklopit zrak na touchpad a několik vteřin s ním manipulovat - což je prakticky vyloučeno, pokud pilot letí "na ruku" nějakou složitější situaci. Bude to tedy spíš tak, že s G2000 se předpokládá let na autopilota, ESP hlídá kritické rychlosti, náklony, úhel náběhu a pilot si v klidu hraje s touchpadem. Protože není zdvojený, nemůže to být kritický prvek systému a všechny důležité informace resp. ovládací prvky NAV/COM (i pro IFR) by měly být k dispozici i jinak. Co když si na touchpad zvrhnu hrnek s kávou a zamažu IR čidla po obvodu? :-)

Odpovědět

to jmenovec

26.06.2011 v 19:50 Tomáš

Asi takhle : nez si sednes do kokpitu, tak si pujdes poradne umyt ruce a ne ze v nich jeste budes drzet grilovane kure ci pecenou kachnu, to zaprve. Za druhe, hrnek s kavou si mas doprat v uplne jinem letadle a v jinem classu :-) Tady budes makat jak divy, zvlaste az budes v IFRu naklepavat prstem priblizeni, komunikovat a uvidis drahu az na poslednich 2OOm a bourka nebo namraza k tomu :-)

Odpovědět

Přidat komentář