Dnes je 20. října 2018

7:33 17:59

Český Primoco UAV SE představil dron určený civilním zákazníkům

6. 8. 2015 2 příspěvky

Dlouhé roky se zdálo, že vývoj bezpilotních letadel pohání především americká vláda a další zámořské společnosti. Ikonické drony již řadu let slouží americké armádě, zámořský internetový obchod Amazon zvažuje použití bezpilotních letadel při doručování zásilek a tamní Federální úřad pro letectví (FAA) aktivně vytváří legislativu upravující jejich provoz. Klidnou hladinu se však rozhodla zčeřit česká společnost Primoco UAV SE, která představila vlastní bezpilotní letoun. Ambice Primoco UAV však výrazně přesahují místní vody.


Český bezpilotní letoun Primoco UAV / Foto Primoco UAV SE

Po startu z krátké plochy (STOL) může letoun pokračovat vlastní navigací podle předem daného letového plánu, nebo sledovat dálkově přenášené pokyny. Na rozdíl od vojenských dronů je však určený pro civilní zákazníky, unese tak až deset kilogramů příslušenství a skýtá řadu možností ke komerčnímu využití. Připevněním kamery může monitorovat obtížně dostupné či nebezpečné oblasti. Výrobce slibuje dolet až čtyři sta kilometrů a maximální rychlost 150 km/h s maximální délkou letu osm hodin. 

„Zájemci o letoun jsme schopni dodat prakticky jakoukoliv kombinaci techniky dle jeho potřeb,“ popisuje slibovanou variabilitu generální ředitel Primoco UAV SE Ladislav Semetkovský, která již podle tiskové zprávy společnosti stihla okouzlit zákazníky z Afriky, Ruska či Blízkého Východu. 

Prodej letounu by měl začít v říjnu letošního roku, zbývá tedy dostatek času přihlásit se do výcviku, který UCL vyžaduje pro jeho obsluhu. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Provoz

7. 8. 2015 v 15:18 Jirka

By mne zajímalo, jak bude "pilot" této záležitosti vizuálně sledovat provoz za VMC, kde se většina "kochacích" pilotů pohybuje a předpokládá, že i druhá strana se kouká kolem sebe v případě, že z letounu tento dron není vidět - za letadlem, pod, nad atd. - pilot dronu bude komunikovat jak ďábel aby všechny okolo upozornil na výskyt, nebo se bude pohybovat jen v jemu dočasně vyhrazeném prostoru?

Odpovědět

RE: Provoz

13. 8. 2015 v 17:09 Martin

Bezpilotní letouny řeší předpis L2 doplněk X. K naplnění odstavce 3.1 bude muset být pravděpodobně vybaven kamerami s vysokým rozlišením nebo radarem. "vlastní navigací podle předem daného letového plánu" si nepředstavuji jako IFR, nýbrž autopilotem asistovaný VFR a tedy za nepřetržitého dohledu pilota z řidící místnosti.

Odpovědět

Přidat komentář