Airbus vs. Boeing v roce 2018

10. 1. 2019

Soutěž o nejúspěšnějšího výrobce letadel na světě má za sebou další ročník. Jak si vedly dva tahouni leteckého průmyslu v roce 2018?

Připomíná to trochu rozložení politických sil ve Spojených státech či Velké Británii. Založíte-li si dnes firmu na výrobu dopravních letadel a půjde vám to hodně dobře, budete stejně nejlépe třetí. První dvě místa totiž mají své jednoznačné držitele, kteří spolu pouze každoročně soupeří o pozici světové jedničky. Slovo „pouze“ v předešlé větě asi není úplně správné, neboť tahle rivalita je tak populární, že má dokonce svůj záznam na neméně populární webové encyklopedii.

Duel dvou gigantů má za sebou další ročník, který je konečně možné vyjádřit v kompletních číslech. Jak si vedly Airbus a Boeing v roce 2018?

Boeing jednoznačným vítězem

Vítězem roku 2018 se stal Boeing. Porazil evropského konkurenta jak v počtu nových objednávek, tak v počtu dodaných strojů. Airbusu letos k výhře nepomohlo ani pohlcení výroby řady CSeries menšího Bombardieru. Oba výrobce nicméně v realizovaných dodávkách dělilo pouhých šest strojů, což je nejtěsnější výsledek za poslední čtvrtstoletí. V počtu nových objednávek byl rozdíl výraznější, 146 položek.

Boeing zvítězil v obou klíčových ukazatelích současně po pěti letech; naposledy opanoval obě kategorie v roce 2012. Od té doby si sice drží první příčku v počtu dodaných letadel, ale Airbus jej pětkrát po sobě předčil v počtu nových objednávek. Airbus v obou parametrech zvítězil naposledy v roce 2011.

Obě společnosti sice hodnotí počty dodaných letadel pozitivně – v obou případech se jedná o rekordní čísla – přesto se mohou o něco více usmívat manažeři v Americe, neboť zatímco prodané Boeingy vynesly svému výrobci odhadem 60 miliard dolarů (1,3 bilionu korun), Airbus si připsal „jen“ 54 miliard dolarů (1,2 bilionu korun). Čím to? Boeing zkrátka dodal o zhruba 80 větších (širokotrupých) a tím pádem i dražších letadel více než Airbus. Čísla ale zároveň prozrazují, že v obou případech šly výrazně lépe na odbyt úzkotrupé letouny, což jednoznačně potvrzuje trend předchozích let.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner / Foto Boeing

Airbus se raduje, Boeing se směje (a doufá)

Když je řeč o úzkotrupých letounech (rozumějme kategorii narrowbody), mluvíme hlavně o Airbusu A320 / A320neo a Boeingu 737 / 737 MAX. Zatímco v dodávkách Airbus loni zvítězil (240 x A320 a 386 x A320neo vs. 324 x B737 a 256 x B737 MAX), z objednávek se opět mohou radovat více v Seattlu, respektive v nedalekém Rentonu, kde se „sedm-tři-sedmičky“ vyrábí. Zatímco Airbus zaznamenal deset objednávek na A320 a 531 objednávek na A320neo, Boeing si připsal hned 747 objednávek na B737 MAX, byť o 72 objednávek na B737 „přišel“ (ve prospěch novější generace).

V jedné kategorii Airbus za Boeingem skončit ale nemohl. Jde o trh s menšími úzkotrupými letouny, kam se Airbus v roce 2018 naplno protlačil díky již zmíněnému kompletnímu převzetí projektu CSeries od Bombardieru. Ke 20 dodaným kusům si tak do statistik mohl připsat 135 objednávek na Airbus A220.

Není překvapením, že Boeing se krokem Airbusu ocitl pod tlakem a v loňském roce začal vyjednávat s brazilským výrobcem Embraer o převzetí produkce série Embraer E-jet, aby potenciální manko co nejrychleji dorovnal. Obchodní spojení Boeingu a Embraeru sice právě dnes posvětila brazilská vláda, k reálnému převzetí domluvených 80 % výroby (Brazílie si díky 20% podílu stále udrží rozhodovací pravomoc ve strategických otázkách výroby) však nedojde v nejbližších týdnech a měsících (odhady hovoří o posledním čtvrtletí roku). Právě rok 2019 by tak mohl být pro Airbus A220 průlomový.

Airbus a Boeing v číslech (2018)
Srovnání obou výrobců v kategorii úzkotrupých letadel / Foto Mark Nowlin (Seattle Times)

Letos a dál?

Už byla řeč o úspěchu Boeingu na poli širokotrupých (widebody) letadel. I výhled do budoucna svědčí o větším potenciálu amerického výrobce – zatímco zákazníci po celém světě projevili zájem o 218 letadel typu widebody, Airbus získal jen 71 objednávek v tomto segmentu. Navzdory řadě dřívějších problémů je zatím projekt B787 Dreamliner stále větším tahákem zákazníků než Airbus A350 verzí -800 a -900 – v objednávkách jde o 109 B787 proti 39 A350-800/-900 a v dodávkách o 145 Dreamlinerů proti 75 „á-třistapadesátkám“.

Boeing zde však zabodoval především v kategorii velkých širokotrupých strojů, a to hlavně typem Boeing 777 (51 objednávek, 74 dodávek).

Celková hodnota prodejů vyzněla, jak už bylo zmíněno výše, loni pro Boeing. I v souhrnu objednávek je potenciální výnos výrazně na straně amerického výrobce. Boeing je navíc velmi dobře etablovaný na poli armádních zakázek, v nákladní letecké dopravě v podstatě konkurenci nemá.

Airbus A320neo
Airbus A320neo / Foto Airbus

A přesto je tu ještě jeden ukazatel, který rovněž potvrzuje určitý trend. Podíváme-li se na celkové součty hlavních civilních typů v provozu a vývoj těchto čísel za poslední roky, je po roce 2018 rozdíl mezi počtem provozovaných boeingů a provozovaných airbusů opět o něco menší. Zatímco ještě v roce 2007 bylo na nebi přibližně dvakrát více civilních boeingů, loni létalo letadel evropského konsorcia o pouhou pětinu méně.

Jak asi bude vypadat zmíněný poměr o další dekádu později? Už rok 2019 mnohé napoví…

Mohlo by vás zajímat

Adam Zuska

Dlouhodobou snahou autora je efektivně skloubit práci a záliby. Aktuálně je novinařina jeho profesí a létání koníčkem, cílem je do budoucna tento stav otočit. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově, je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti zastává funkci šéfredaktora Aerowebu. Své nápady a postřehy mu můžete zasílat emailem na adresu adam.zuska@aeroweb.cz.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář