Dnes je 20. srpna 2019

5:59 20:12

Alternativu k systému autoland, který díky vertikálnímu a horizontálnímu vedení po trati přesného přístrojového přiblížení ILS a ovládání letadla v jeho třech osách přistane bez ručního zásahu posádky, představili před časem vědci z Technické univerzity v Mnichově (TUM). Automatický přistávací systém C2Land je určený především pro malá letadla a menší letiště bez komplexního naváděcího vybavení. Projekt nyní dospěl až do fáze úspěšného testovacího letu.

Použití infračervené kamery pro zhoršenou viditelnost

Vědci instalovali automatický přistávací systém do modifikovaného letounu Diamond DA42. Ten byl vybaven systémem fly-by-wire a pokročilým autopilotem z dílny TUM. Princip celého projektu spočívá v kombinaci polohy GPS s údaji vyslanými z kamer, které se nachází v přídi letounu. Klasická a infračervená kamera pro podmínky letu podle přístrojů poskytují data systému, který je porovnává s údaji GPS. Následně vypočítává optimální skluzovou rovinu, popřípadě další informace potřebné pro přiblížení a přistání. Autopilot se následně sám postará o podrovnání a přistání.

Projekt má vysoké ambice ať už na poli obchodní či soukromé dopravy. Prozatím je však tato technologie pouze experimentální a potrvá ještě nějaký čas, než se C2Land objeví ve skutečném provozu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Uniká mi něco?

2. 8. 2019 v 14:52 Tomáš

Tak si říkám, co je vlastně tou prvotní funkcí autolandu. Odjakživa jsem si myslel, že za mě autopilot za špatné viditelnosti sedne resp. mě dovede nad dráhu. A ono jde o to, aby za mě to letadlo sedlo za VMC, protože to neumím.

Odpovědět

Re: Uniká mi něco?

3. 8. 2019 v 15:16 Tomáš2

Já si nejsem jistý, že je to omezené na VMC podmínky. Před časem jsem o něčem podobném četl a pochopil jsem to tak, že pomocí infračervené kamery a podobných vymožeností to najde dráhu i potmě.

A nebo se pletu a je to jen další krok k tomu, aby všichni mohli létat elektrolety bez pilota kamkoliv se jim zamane....

Odpovědět

RE: Re: Uniká mi něco?

3. 8. 2019 v 19:32 Petr

....něco ve smyslu tvojí poslední věty mě bohužel napadlo taky.Mladí se dnes nechtějí učit řídit auta, neb čekají na Teslu s autopilotem a tohle vypadá jako další logický krok. Už teď jsou znalosti a schopnosti pilotních žáků často udivující, tak se jim to výrobci snaží usnadnit, aby bylo komu prodávat. Dobře už bylo. 

Odpovědět

still way to go

5. 8. 2019 v 12:28 Tomas

Tak "Němci vyvinuli" je trochu přehnané tvrzení. Postavili prototyp, experimentují a vyvíjejí. Mně to připadá zajímavé, s rozvojem autonomních aut se bude technologie rozpoznávání obrazu šířit masově a proč v zásadě stejnou nepoužít i v letectví, nízká cena takového zažizení bude bezpochyby atraktivní. Třeba pro bezpilotní prostředky. Schválení pro GA nebo pro obchodní přepravu jako standardní autoland - to je asi zatím v nedohlednu, tak se není třeba bát, že to povede k degradaci nároků na piloty :-) Fyzikálně to má taky limity, dráha musí být jasně čitelná ve viditelném nebo IR spektru. Takže na travnatých letištích by to asi nepřistálo. Za deště, mlhy sněžení, námrazy zase bude problém s udržením čistoty objektivů. Ale jako další zdroj informace - "Flare now" nebo "Flare too high - go around", proč ne.

Odpovědět

Přidat komentář