Diamond DA50 RG obdržel certifikaci EASA

11.09.2020 11 příspěvků

Diamond DA50 RG obdržel certifikaci EASA
Diamond DA50 RG obdržel certifikaci EASA (Zdroj: Aeroweb.cz)

Rakouský výrobce letounů Diamond Aircraft oznámil, že obdržel osvědčení Agentury Evropské unie pro bezpečnost v letectví (EASA) pro svůj jednomotorový letoun DA50 RG. Výrobcem předpokládaný konkurent amerického Cirrusu by měl být dodáván již v prvním čtvrtletí roku 2021.

„DA50 RG představuje inovativní jednomotorový letoun 21. století se zasouvacím podvozkem, o kterém jsme přesvědčeni, že na trhu chybí,“ řekl generální ředitel společnosti Diamond Aircraft Austria Liqun Čang.

Diamond DA50 RG se zatahovacím podvozkem
Diamond DA50 RG se zatahovacím podvozkem

Diamond představil prototyp DA50 poprvé již v roce 2006, avšak projekt byl na několik let odložen a další zmínka o tomto letounu padla až na jaře minulého roku, kdy byl představen koncept bez zatahovacího podvozku. Diamond však splnil závazky a nedávno oficiálně představil letoun DA50 RG se zatahovacím podvozkem.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

no nekup to

16.09.2020 v 20:27 Petr

Je to skvele ero, preju jim hodne stesti, nevim kdo si to koupi, hlavne v dnesni dobe. Stoji pouze 200.-300.000 USD vic nez Cirrus SR22 resp. Turbo a jeste nema Padak a Airbagy. Padak je vlastne jenom pro hrdiny, kterych jsou plne hrbitovy. Ono otcenas po vysazeni motoru nebo srazse s jinym letadlem hlavne v noci taky nezaskodi. V zakladu maji zaruku za jenom 2 roky (Cirrus ma 3 a umoznuje 4.a 5.rok). Ale "diesel" s reduktorem, poruchovym FADECem (Fucking Authority Dement Control System), s vodnim chlazenim spolu se zatahovacim podvozkem, umoznuje majiteli dobre spoznat vsechny technicke detaily letadla a vsechny kluky ze servisu. Parametry z POH jeste nejsou radsi dostupne (odectete 30% z publikovanych) stejne jako anaylaza nakladu na provoz (GO Reduktoru, vymena motoru po 1600h a pod). A ma to 13,4 m rozpeti jak vetron, coz bude na hangarovani v plachtarskem aeroklubu pro partu plachtaru taky fajn. Usetril bych na klavesnici (18.000 EUR), proc si neprocvicit toceni cudlikem pri zmene frekvenci. je to lepsi nez fitness a vecer si clovek od bolesti vzpomene ze letel,  hlavne pri 8,33 spacingu. Je to jiz certifikovane, ceka se jen na certifikaci vybaveni. 

Odpovědět

RE: no nekup to

17.09.2020 v 9:42 Jiří

Asi jste velký znalec z oboru a máte zkušenosti s provozem obdobných letadel. Nicméně mě zaujal Váš poznatek k ceně. Z jakého zdroje čerpáte?

Odpovědět

RE: RE: no nekup to

17.09.2020 v 18:51 Petr

Primo od vyrobce. Pozadal jsem o cenik a POH  pro porovnani parametru. Cenik mam, POH nedostupna, analyza nakladu taky neni. Priznali akorat, ze je to pomalejsi nez Cirrus i se zaviracim podvozkem. Holt Diesely nemaji vyskove charakteristiky. Single Engine Service Ceiling DA42 je 6.000 ft. Tzn. nemuzete pres Alpy, ani na Slovac. DA62 ma sice na jeden motor vykon az na FL130, ale za cenu snizeni vzletove hmotnosti z 2300 kg na 2000 kg. Diesel bez turba v letectvi neexistuje a i tak to nestaci.

Odpovědět

RE: no nekup to

17.09.2020 v 22:04 Martin

Náhodou parametry vůbec nevypadají špatně. 559 kg užitečný hmotnosti znamená takřka plné nádrže a 5 lidí po 80 kg. 9 US Gal/h a 50 US Gal nádrž to taky není spatný to znamená endurance víc jak 5.5 h a 760 NM znamená výlet přes půl Evropy v plným obsazení. A to s cenou paliva circa 18 CZK/l místo 60 CZK/l u AVGAS 100LL. Navíc se podle MTOM zdá že je to napočítaný na víc ale schválně sražený pod 2 t kvůli poplatkům (přistávací a traťový).

Ano má to komplikovanější motor. Ano má to FADEC, ale to je spíš výhoda než nevýhoda. Chrání to motor je to jakož to SLPC jednodušší na ovládání - už žádný hlídání režimů, nastavování směsi apod. FADEC je navíc zdvojený a Continental dělá motory už nějakej ten pátek, tak si nemyslím že by to bylo nějak extra poruchový.

Ano SR22T není špatný letadlo. Lítá rychleji, výš a má padák. Ale s plnýma nádržema zbývá využitelných jen asi 315 kg. To vychází spíš pro 4 lidi. Navíc plná nádrž (92 US Gal) výjde na circa 24 000 CZK u SR22T na 1021 NM a u DA50 (50 US Gal) je to circa 4 000 CZK na 760 NM nebo-li asi 5 400 CZK na stejný dolet. Pravda půjde to do servisu o 400 h dřív a bude to stát nejspíš víc, ale ten rozdíl v palivu je značný.

Myslím že si DA50 najde kupce, ono moc letadel pro 5ti členou rodinu s jedním motorem není a JET-A1 je výrazně levnější než AVGAS. JET-A1 je navíc asi jediná použitelná alternativa k AVGASu pokud jde o palivo. Přeci jen MOGAS/N95 je dělanej pro provoz na hladině moře a ve FL200 se to může chovat blbě (vapor-lock, námraza a jiné srandy).

Odpovědět

RE: RE: no nekup to

18.09.2020 v 12:18 Petr

Martine, nevim od kud mas ze AVGASS stoji 60 kc?? je mi te lito jesli vyhazujes penize... AVGASS stoji 25 kč bez vsech dani a Jet 14 kč bez všech dani. To je realne porovnani. Ne 60 vs 14. Poustis do eteru neporovnatelne cisla.

Problem FADECu je ze kdyz selze, nelze ho ovladat, chybi manual overcontrol. Viz pripad vzletu DA42 ve Winer Neustatu. Ero stale v zime venku, pro slabou baterii museli ero nahodit na zdroj. Po vzletu pri zavirani podvozku byl tak velky napetovy pokles diky slabe baterii a velkemu odberu, ze FADEC to vyhodnotil jako vysazeni motoru a oba motory zapraporoval. 4 mrtvi lidi...Nebo let v CR s DA42, normalni podminky a FADEC si rekl, ze stahne na 20% PWR, neslo s tim nic delat. Museli pristat na nejblizsim letisti. Nakonec  museli cely FADEC vymenit. Elektronika je fajn, ale kdyz neni mozne ji po poruse ridit, muze to byt smrtici.  Stelovani smesi u SR2X G6 je uplne easy, proste nastavite manualni tahlo na carku ktrou vam urci comuter. Kdyz vypadne komplet elektrika, mate stale mechanicke tahlo, ktery smes a vrtuli muzete ovladat. Tahla zatim nikdy neselhali....

Co se tyce ENDURANCE, typicky let je 3 h, to je limit z hlediska lidskeho komfortu. Pak uz je to nekomfrotni. 5 h v letadle sedi akorat plachtari. 

Predvadeci pilot Diamondu, vam mimo mikrofon rekne, ze maji spocitane, ze to co usetrite za palivo, date do udrzby. Akorat vam nerekne, ze musite mit pobliz servis a kamaradit se s mechanikama, a mit ero spis jako Ferrari v garazi a ne na litani a usporu casu.

Navic 1.2MIL USD (1.00.000 EUR) za DA 50 v porovnatlene vybave (bez padaku a airbagu) , nebo 1 mil USD za plne vybavene SR22T G6 s padakem, je rozdil 200.000 USD ktery se vam nikdy nevrati, dokud nejste sberatel a rentier se spoustou casu.

DA50 je novy produkt, a bude se dlouho ladit. Cirrusu SR2X se vyrobilo temer 8.000 ks, kde je jasna trefa na velkou skupinu lidi.

Cisla prodeje jsou jasne, viz GAMA report. Cirrus pistove SR2X temer 400, Diamond celkem 230 letadel....

https://gama.aero/wp-content/uploads/2019ShipmentReport03162020.pdf

Kazdy ma spostu reci, do momentu nez ma vycalovat ze sve penezenky cash. A pak premysli, kam a za co ty penize da. Kolik lidi si koupilo FIAT MULTIPLU? 

 

 

 

 

Odpovědět

RE: RE: no nekup to

18.09.2020 v 20:39 Vlado

On ten prepočet za palivo asi nebude úplne presný, ako príklad použijem ceny bežné pre GA napríklad na LKPM a tam bežného človeka vyjde JET 30 a Avgas 52, ak porovnávam zahraničné letiská, tak je ten pomer podobný, teda aspoň ja som námatkovo naprieč eu nenašiel bežný pomer 1/3.

Po trávach a dedinských letiskách asi neskáče ani majiteľ cirrusu a nepredpokladám, že tam bude skákať majiteľ diamonda.

Čiže ak si narátame, u Diamonda, vyššiu nákupnú cenu, pravdepodobne vyššie náklady na servis a nižšie náklady na palivo, hoci aj o 40%, tak v koncovke budú tie dve mašiny vedľa seba veľmi blízko.

Takže v koncovke to asi bude tak či tak nákup viac srdcom, ako excelovskou tabuľkou:-))))))

Odpovědět

RE: RE: RE: no nekup to

19.09.2020 v 7:46 Vlado

Pozerám, že som vo svojom príspevku zle naformuloval vetu pri spotrebe, myslel som, že ak budú náklady Diamonda na úrovni 40% spotreby napr. Cirrussa, tak v koncovke platí, že lietadlá budú prípadného majiteľa v koncovke stáť plusmínus rovnako.

Odpovědět

fadec

18.09.2020 v 9:06 tomas

S tou poruchovostou fadecu nesuhlasim. Lietali sme cessnu 172 so zástavbou motora mercedes CDI s fadec a šlapala jak drak. Presne ako píše kolega hore. Žiadne štelovanie zmesi, vrtule nič.  Iba sa stlačil gombík a letelo sa. Všetko sledoval počítač. Bola veľmi spolahlivá, o nič menej ako klasické benzínové s lycomingami.

Odpovědět

RE: fadec

18.09.2020 v 12:29 Petr

Ale ze jich je tech zastaveb.... Asi proto Thielert zkrachoval... Kazdy automaticky system musi mit back up, nebo MANUAL OVERRIDE / OVERCONTROL. A to FADEC u Diamondu nema. 

Odpovědět

RE: fadec

18.09.2020 v 12:37 Petr

Pro nepolehlivost Textron nebyl schopen zcertifkovat C182 JT -A, proto vratili zalohy a potichu ukoncili projekt. Ero nebylo mozne za letu a za urcitych podminek nastartovat po vypnuti. Thielert to taky ukoncil. Koupil ho Textron, dnes motory CD tusim. 

Odpovědět

RE: RE: fadec

19.09.2020 v 11:52 Tomáš

V zásade, ale s vami súhlasím. Vždy iba slintám keď vidím cirrus na promoakciách ako si s ním stúpame 100 k pod vysokým uhlom zatlačený do sedačiek a následne o pár minutiek cestujeme v lvl 200 170 kt. to lietadlo z mojho pohľadu nemá konkurecniu a mať tie peniaze jednoznačne volím SR 22 miesto napríklad DA42. Jediné o mi je ľúto je, že sa nedá u nás niekde požičať na prenájom v židnej leteckej škole. Nuž 800k eur je hodne. 

Odpovědět

Přidat komentář