Covidové nápady aerolinek - 2. část

09.01.2021

V době koronavirové krize aerolinky po celém světě přerušily mnoho pravidelných linek. Některé však začaly provozovat netradiční linky odnikud nikam, anebo nabízet tzv. Pop-up lety.

I cesta může být cíl

V době před velkou krizí letectví takřka nemyslitelné, v časech pandemie naopak docela časté. Novinkou „netradičního“ roku 2020 se mezi aerolinkami staly tzv. lety odnikud nikam a jejich různé napodobeniny. Jak se ukázalo, nový zážitek je velmi populárním napříč zeměmi, kde byl či stále je nabízen. Některé společnosti jej navíc využily i jako poděkování zdravotníkům a vůbec všem, kteří již několik měsíců bojují s koronavirem v „první linii“.

Mezi průkopníky těchto vyhlídkových a tematických letů můžeme jistě zařadit tchajwanské Starlux Airlines. Jedná se o společnost, o jejímž vzniku se dlouhé měsíce pouze hovořilo a nakonec k němu skutečně došlo v lednu loňského roku. Bohužel, načasování rozhodně nebylo šťastné vzhledem k faktu, že covidová pandemie se v Asii začala rozmáhat zhruba ve stejném období. I přesto to však aerolinky „nezabalily“ a postupem času zahájily provoz na několika regionálních linkách. Vedle toho se pustily do celé řady marketingových akcí (třeba „Zmrzlinový měsíc“) a také tematických vyhlídkových letů, aby přilákaly širokou veřejnost, zvýšily povědomí o své značce a zároveň ukázaly, že letecká doprava ani v době koronaviru nepředstavuje riziko.

Speciální let vyžaduje speciální certifikát / zdroj: Starlux Airlines
Speciální let vyžaduje speciální certifikát / Foto Starlux Airlines

Na počátku srpna letošního roku vykonaly Starlux první speciální vyhlídkový let. Nasadily na něj zbrusu nový Airbus A321neo registrace B-58201. Cestu v nižší letové hladině s výhledy na krásy Tchajwanu si užila necelá dvoustovka pasažérů. Úspěch tohoto projektu se dostavil takřka okamžitě a dopravce se brzy rozhodl několik dalších tematických vyhlídkových letů (například na téma „Cesta na měsíc“ či „Láska“).

Zajímavý zážitek v hodnotě pár set dolarů se sestával ze samotného vyhlídkového letů, kulinářského zážitku na palubě v podobě občerstvení sestaveného „michelinským“ kuchařem a malého dárečku. Zájem byl tak velký, že všech zhruba 1 500 letenek se vyprodalo během 35 minut od zahájení prodeje.

Starlux Airlines – nové ambiciózní aerolinky / zdroj: www.thetaiwantimes.com
Starlux Airlines – nové ambiciózní aerolinky / Foto Thetaiwantimes.com

Podobné zážitkové lety si pro své zákazníky připravily i další společnosti. A jak je vidět, leteckou prohibicí trpí zřejmě nejvíce právě Tchajwanci, protože i konkurenční Eva Air nabídly podobný produkt. Jejich první let se konal na počátku srpna v rámci oslav Dne otců a byl na něj nasazen populární Hello Kitty jet. Podobně jako v případě Starlux Airlines se stal netradiční počin Eva Air velmi populárním a dopravce připravil řadu dalších různě tematicky zaměřených a u různých příležitost vypravených vyhlídkových letů.

Stejné zážitky si mohli či stále ještě mohou užít také v Hong-Kongu (Hong Kong Express, nízkonákladový dopravce), Japonsku (All Nippon Airways) či dokonce České republice. Ano, nesmíme zapomínat, že také České aerolinie během léta vypravily několik vyhlídkových letů z pražského letiště, a to v rámci akce Runway Park. Cestující si během nich mohli ze vzduchu prohlédnout třeba Karlštejn a další zajímavosti v okolí hlavního města.

Suvenýry pro cestující / zdroj: Eva Airways
Suvenýry pro cestující / Foto Eva Airways

Letenka a ubytování na netradičním místě

O pověstnou úroveň výš vylepšily svůj produkt již zmiňované australské aerolinky Qantas. Vedle atraktivního několikahodinového vyhlídkového letu QF787, který uskutečnil jejich Dreamliner na počátku října, připravily pro zájemce vyhlídkové lety spojené s pobytem. První luxusní víkendový balíček zahrnoval letenky (Boeing 737) a pobyt v atraktivní destinaci Severního Teritoria u nejobjemnějšího monolitu světa Ayers Rock (Uluru). Tento paket zahrnoval mimo jiné i vyhlídkový let na zmíněnou přírodní zajímavostí.

Dremliner australských aerolinek. / zdroj: www.traveller.com.au
Dremliner australských aerolinek / Foto Traveller.com.au

Těšíte se, ale nevíte kam

Na od Austrálie asi dva tisíce vzdáleném souostroví Nový Zéland sídlící aerolinky Air New Zealand, které prosluly svými netradičními bezpečnostními videi, také přišly se zajímavým produktem. Tzv. „mystery flights“ zahrnují zpáteční letenku a několikadenní pobyt v destinaci, která je kupujícímu odhalena teprve dva dny před odletem. Dopravce nabízí celkem tři balíčky, které se vedle ceny liší zejména v kvalitě ubytování a typu stravování. Dvě nejvyšší varianty v sobě navíc zahrnují také zapůjčení automobilu po celou dobu pobytu.

Dle dostupných informací tvoří skupinu tajemných míst dvě desítky destinací po celém souostroví, v rámci rezervace má zájemce údajně možnost označit jedno místo, které tedy opravdu navštívit nechce. Vedle nabídky zajímavého zážitku pomáhají Air New Zealand také tamnímu turismu.

Destinace neznámá / zdroj: www.express.co.uk
Destinace neznámá / Foto Express.co.uk

Netradiční Pop-up lety

Některé letecké společnosti zařadily do své nabídky během uplynulých měsíců další netradiční produkt, tzv. „pop-up lety“. Jde o linky, které nejsou pravidelné a zejména vedou do neobvyklých destinací, které nepatří do standardní sítě společnosti. Navíc se v nabídce dopravce objeví pouze nedlouhou před samotným letem a mezi příletem a odletem do/z dané destinace může být i několik dní.

V této tíživé době je nabízí například švýcarské regionální aerolinky Helvetic, které jsou známé zejména pro svou spolupráci s národním dopravcem Swiss. Díky krizi v letectví se uvolnilo až přespříliš kapacity a protože management Helveticu nechtěl nechat své stroje na zemi, začal je využívat právě při tzv. pop-up letech.

V první červencové nabídce aerolinek se objevily například lety Curych-Tivat či Curych-Brač. Díky spolupráci s travel operátorem Meersich si zákazníci v létě mohli v rámci letenky zakoupit i výhodný pobyt v luxusním hotelu a v této netradiční době zažít netradiční dovolenou na místě, kam by se normálně třeba ani nevypravili.

Netradiční produkt v podání švýcarských aerolinek / zdroj: Helvetic Airways
Netradiční produkt v podání švýcarských aerolinek / Foto Helvetic Airways

Zajímavými nápady hýří také letiště

Aby můj článek nebyl až tak jednostranný, je nutné dodat, že koronavirovou krizí stejně jako aerolinky trpí i letiště. A proto se také aeroporty odhodlaly k zajímavým projektům, na které by v normálních časech jednoduše nebyl prostor.

Zatímco někde zavírají celé terminály a z mnoha letišť se stala parkoviště v současné době nepotřebných letadel, například v litevském Vilniusu přišli se zajímavým nápadem, jak volný prostor využít. V době první covidové vlny zde otevřely autokino, a to v rámci projektu Aerocinema – The Journey Begins, který byl součástí vilniuského mezinárodního filmového festivalu. Diváci z až dvou set automobilů najednou tak mohli až do konce května sledovat oblíbené filmy promítané na největší podobné plátno v Pobaltí. Zvuk přitom slyšeli ze svých autorádií, podobně jako v tradičních autokinech.

zdroj: www.welovelithuania.com
Foto Welovelithuania.com

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář