Slovak Training Academy – tradice leteckého výcviku v Košicích pokračuje

03.03.2022 Tento článek je součástí seriálu Firmy v leteckém průmyslu

Mezinárodní letiště v Košicích není jen důležitým vzdušným přístavem východního Slovenska. Je také sídlem moderního výcvikového centra pilotů a leteckých mechaniků s unikátní flotilou.

Východoslovenské Košice byly po značnou část společné česko-slovenské historie líhní vojenského leteckého personálu. Místní letiště sloužilo k pilotnímu výcviku od konce 50. let 20. století, kdy se sem přesunulo Letecké učiliště z Prostějova.

Dnes je zdejší nejvýraznější výcvikovou organizací podnik Slovak Training Academy (STA) ze skupiny Czechoslovak Group (CSG). Ten se totiž pyšní nejen velice širokou, zejména vrtulníkovou flotilou, ale je především prvním civilním provozovatelem amerického vrtulníku UH-60 Black Hawk v Evropě. A to je skutečnost zcela nepřehlédnutelná.

Black Hawk
UH-60 Black Hawk

Dvě desítky vrtulníků

Slovak Training Academy je přitom poměrně mladé výcvikové centrum, vzniklo roku 2017 jako dceřiná organizace společnosti European Air Services, dalšího podniku z letecké divize CSG Aerospace. Oproti klasickým leteckým školám je však STA od počátku odlišná svým zaměřením.

„Našimi zákazníky obvykle nejsou jednotlivci, ale skupiny vojenských pilotů různých zemí,“ popisuje blíže klientelu společnosti pan Dominik Varga, výkonný ředitel Slovak Training Academy. Dodává k tomu, že poměrně často se na školu obrátí individuální zájemci s poptávkou výcviku.

Specializaci školy na výcvik personálu z řad ozbrojených sil je také podřízena již zmíněná unikátní flotila. Jejími základními kameny jsou dvoumístné vrtulníky Schweizer H269 pro základní výcvik. Z kategorie jednomotorových helikoptér najdeme v košickém hangáru STA ještě americké vrtulníky MD-500 a jejich vývojové nástupce MD-530. Více než čtyři cestující pojme z místní flotily ještě známý vrtulník Eurocopter AS355, Bell 206B a již skloňovaný Sikorsky UH-60A Black Hawk.

Slovak Training Academy
Hangár Slovak Training Academy v Košicích

„Máme ve flotile celkem čtyři Black Hawky verze A a byli jsme vůbec prvním evropským civilním provozovatelem těchto strojů. Naše Black Hawky jsou plně vybavené vrtulníky, které mají jediné omezení – nenesou zbraňové systémy,“ srovnává pan Varga košické vrtulníky s těmi, které používají v armádách řady zemí včetně Slovenska.

Že jde o stroje velmi atraktivní, dokládá i fakt, že kromě výcvikových účelů jsou také častým zájmem filmařů, kteří je „obsazují“ do snímků s touto tematikou. Naposledy našel jeden z Black Hawků Slovak Training Academy uplatnění v rámci natáčení další řady úspěšného amerického seriálu Jack Ryan z produkce studia Paramount.

Pilotem UH-60 za dva roky

Výcvikové centrum spolupracuje na přípravě pilotů slovenského letectva a v současnosti usiluje o realizaci několika dalších výcvikových projektů.

„Některé výcviky zahraničních pilotů začínají kurzem angličtiny,“ vysvětluje Dominik Varga. Následně se piloti začínají připravovat na leteckých simulátorech, určených převážně pro nácvik správných postupů, a to jak v otázce ovládání vrtulníku, tak i například komunikace s řízením letového provozu.

Md-500
Vrtulník MD-500

Jakmile piloti zvládnou orientaci v avionice a základní ovládání vrtulníku „na suchu“, zahajují praktický výcvik na vrtulnících Schweizer, odkud se obvykle přesouvají na MD-500. Následný postup už je otázkou volby či zařazení. Někteří pokračují na MD-530, někteří jdou létat na Black Hawky či Mi-17.

„Pilota Black Hawku jsme schopni připravit zhruba za dva roky. Všechny naše UH-60 jsou demilitarizované, tudíž absolvent našeho výcviku se naučí plně ovládat vrtulník daného typu. Veškerý další výcvik pro bojové nasazení už u nás neprobíhá,“ popisuje Lukáš Rácz, který v STA zodpovídá za provoz simulátorů.

Košice se jeví pro přípravu pilotů jako více než vhodná lokalita. „Košické letiště považuji za naprosto ideální místo pro výcvik profesionálních pilotů. Je zde zázemí velkého letiště, infrastruktura, řízené prostředí a zároveň ne tak objemný provoz civilních dopravních letadel, kterým by výcvik mohl ‚překážet‘. K tomu máme nedaleko kopce a také tu máme počasí všech ročních období,“ hodnotí místní výcvikové dispozice manažer provozu simulátorů Lukáš Rácz.

Simulátory základem výcviku

Právě simulátory jsou velice důležitým stavebním kamenem činnosti Slovak Training Academy. V areálu letiště v Košicích jich momentálně najdete několik. Rozsáhlou údržbou nyní prochází simulátor UH-60, který je přesnou kopií kokpitu stejnojmenného stroje.

„Simulátory používáme mimo jiné k základnímu výcviku NVG (z anglického Night Vision Goggles - brýle pro noční vidění, pozn. red.), při němž se piloti učí používat brýle na noční vidění,“ vysvětluje pan Rácz. „Výcvik NVG je zapeklitý v tom, že pilot nemá infračervené brýle přímo na očích, ale kousek před nimi, a vidí skrze ně jako přes dalekohled. Musí si tedy navyknout, že nemá tak široké zorné pole jako při létání bez brýlí, a také se musí naučit správně měnit pohledy skrze brýle a na přístrojovou desku, aniž by pohyboval celou hlavou, ale pouze očima.“

Dalším zdejším unikátem je postupový simulátor vrtulníku MD-530, který si postavili sami přímo ve Slovak Training Academy. Tvoří jej kromě pevné konstrukce zahrnující sedačku s pedály, cyklikou a kolektivem také dotykový displej simulující funkci středového panelu s nejnovější avionikou daného typu. O vizualizaci se pak starají dvě vedle sebe umístěné obrazovky otočené na výšku.

simulátor MD-500
Unikátní postupový simulátor MD-530, který si vyrobili ve Slovak Training Academy svépomocí

Nejnovějším přírůstkem je simulátor letounu Lockheed F-16 Block 70. Ten zahrnuje přesnou kopii kokpitu zmíněného víceúčelového stroje včetně všech ovládacích prvků. Nenajdeme zde však ani obrazovky či projektory; vizualizaci zde zajišťují brýle pro mixovanou virtuální realitu, které momentálně nabízí jak zobrazení okolní krajiny, tak samotného kokpitu a jeho ovládání.

„Simulátor nyní teprve chystáme na ostrý provoz, přičemž v budoucnu bude fungovat na principu rozšířené reality. Tedy celý kokpit a jeho ovládací prvky uvidí pilot přímo, zatímco jeho okolí bude simulováno pomocí brýlí,“ dodává Lukáš Rácz.

Významný hráč v regionu

Dosud byla řeč hlavně o pilotech, stále rostoucí podíl v portfoliu činností Slovak Training Academy nicméně zaujímá také výcvik leteckých mechaniků, který probíhá i ve spolupráci se zdejší Leteckou fakultou Technické univerzity Košice. STA má v prostorách univerzity svůj hangár, kde si mohou studenti na již neletových vrtulnících vyzkoušet prakticky, jak probíhá jejich údržba, podrobně se seznámit s jejich jednotlivými součástmi a rovněž vyzkoušet praktická řešení různých závad apod.

Výcvikové centrum Slovak Training Academy se za posledních pět let stalo stabilní součástí košického provozu. Zatímco stálých zaměstnanců jsou přímo v STA dvě desítky, firma se svými dceřinými společnostmi a externími dodavateli dohromady zaměstnává zhruba 300 lidí, což ji řadí mezí významnější podniky v regionu. Perspektiva společnosti je dobrá, byť ani zde se ne vše vyvíjelo vždy pouze růžově.

Menší bouři ve sklenici vody zde nedávno zažehla špetka stížností na hluk přicházející od letiště. „Je tu pár stěžovatelů, kterým vadí hluk produkovaný vrtulníky. Je to relativně malá hrstka lidí, ale je hodně slyšet. Jejich stížnosti došly nicméně až tak daleko, že si tito lidé stěžovali na vrtulníky letecké záchranné služby létající nad městem. Bylo to až absurdní,“ vypráví znovu Dominik Varga.

Na základě hlukových studií realizovaných certifikovanou společností v době nejfrekventovanějšího provozu vrtulníků bylo zjištěno, že tento provoz plně vyhovuje předepsaným limitům.

Mohlo by vás zajímat

Adam Zuska

Adam vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově a nějaký čas vedl tento server i jako šéfredaktor. Je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti vede IT team vývojářů Aerowebu a studijního portálu kurzy.aeroweb.cz.