Nehodu Cobry způsobila zřejmě chyba pilota v důsledku vletu do IMC

23.02.2022 7 příspěvků

Nehodu Cobry způsobila zřejmě chyba pilota v důsledku vletu do IMC
Nehodu Cobry způsobila zřejmě chyba pilota v důsledku vletu do IMC (Zdroj: Aeroweb.cz)

Slovenský Letecký a námořní vyšetřovací útvar (LNVÚ) vydal závěrečnou zprávu z vyšetřování nehody letounu VUT100 Cobra 120iX českého výrobce Evektor, který havaroval 27. srpna 2021 nedaleko slovenské obce Skalica. Příčinou havárie, při které zahynuly tři osoby, bylo pravděpodobně překročení letové obálky v kombinaci s vlivem špatného počasí. 

Letoun odstartoval ráno z brněnského letiště Tuřany (LKTB) a letěl směrem na slovenské Nové Zámky. Let byl naplánován za podmínek VFR bez letového plánu. Asi 10 minut po startu pilot letící v nadmořské výšce 2 500 ft (762m) při rychlosti 110 kt začal klesat do výšky 1 700 ft (518 m) a začal výrazně měnit kurz letu a zrychlil až na 150 kt. 

Snímek znázorňující výrazné změny kurzu
Snímek znázorňující výrazné změny kurzu

Po stabilizaci letounu pilot přelétnul hranici se Slovenskem a krátce na to začal opět výrazně měnit kurz letu a střídavě stoupat a klesat v rozmezí 2 200 až 2 500 ft (670 - 762 m). Rychlost se během manévrů pohybovala v rozmezí 90-100 kt.

Asi minutu poté začal pilot provádět levotočivou stoupavou zatáčku, při které se rychlost letu snížila až na úroveň pádové rychlosti. Ve výšce 2 500 ft (762 m) spadnul letoun do levotočivé vývrtky, kterou se pilotovi nepodařilo vybrat.

Ačkoli nebyla známa přesná hmotnost posádky a zavazadel, LNVÚ odhaduje celkovou hmotnost před startem o téměř 100 kg vyšší, než je MTOW, čímž byla také centráž letadla posunuta mimo povolené meze. Zpráva také zmiňuje nevhodné meteorologické podmínky pro let VFR. Základna oblačnosti byla v době nehody ve výšce 328-1 968 ft (100-600 m) a vyšetřovatelé charakterizovali počasí jako „zamračené a občasnými dešťovými přeháňkami“. 

Hmotnost a vyvážení letounu před letem
Hmotnost a vyvážení letounu před letem

V závěru zprávy je zmíněno, že pilot pravděpodobně nevykonal důsledný výpočet hmotnosti a vyvážení a provedl let v podmínkách nevyhovujícím VMC. Jako příčinu nehody označil levotočivou stoupavou zatáčku, při které byla překročena letové obálka.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

pic

23.02.2022 v 12:55 Tomáš

Odporúčam venovať osobitnú pozornosť v správe o nehode v časti "činnosť PIC". Berte to ako memento že príprave treba venovať naozaj náležitú pozornosť.

Odpovědět

ono to tak vyzeralo

23.02.2022 v 13:10 igi

vzhladom na meteo podmienky v ten den bol vlet do IMC okamzite tipovany ako hlavny podozrivy. A statistika sa nemylila :(

Odpovědět

Autopilot S-TEC S55X Autopilot

23.02.2022 v 18:06 milos

V sprave som nenasiel ci bolo ero vybabene (pre nudzovu situaciu) pouzitelnym autopilotom.

V specifikaciach sa uvadza S-TEC S55X Autoppilot ako option/standard.

RIP.

Odpovědět

RE: Autopilot S-TEC S55X Autopilot

24.02.2022 v 12:17 Petr

Cobra byla bez autopilota

Odpovědět

k centráži

23.02.2022 v 18:43 Vlado

napr v skydemone, či foreflighte si vie človek nahodiť parametre svojho lietadla a následne si bude "počítať" centráž za pár sekúnd. Minimálne si uvedomí ako moc mimo obálky je...

Odpovědět

RE: k centráži

25.02.2022 v 8:36 čáp

Tak prototypová Cobra asi ve Skydemonu nebude...

Odpovědět

RE: RE: k centráži

25.02.2022 v 10:59 Martin

Ve skydemonu se dá dle parametrů z POH vytvořit WaB ke každému letadlu.

Odpovědět

Přidat komentář