Jaký byl 4. Plachtařský seminář 2006

22.02.2006

Přestože seminář byl určen pilotům kluzáků, pro piloty motorových letounů byli některé přednášky také zajímavé a poučné.

Jaký byl 4. Plachtařský seminář 2006
Jaký byl 4. Plachtařský seminář 2006 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Sobota začala přivítáním a přednesením programu. První přednášku měl Andrej Kolar, zástupce firmy SeeYou, která produkuje software pro navigaci hojně využívaný českými plachtaři. Přednáška byla formou fotek a komentáře k létání v ve vlnovém proudění v Argentině. I když tato přednáška neměla s motorovým létáním moc společného, stála za to díky nádherným fotkám.

Po příjezdu vlaku, který k nám přivezl pana doktora Chaloupku, který pracuje v Ústavu leteckého zdravotnictví začala přednáška na téma létání ve velkých výškách, což je dnes i pro české plachtaře aktuální téma, kdy je ve vlnovém proudění možné dosáhnout výšek letu kolem 8000m. To samozřejmě pro motorové piloty také není příliš častým jevem, ale díky velmi neformálnímu komentáři zábavná i poučná. Díky velké ochotě pana doktora si ale můžete zde stáhnout jeho prezentaci. Bohužel samozřejmě není okomentovaná, jako na semináři, ale i tak je velmi zajímavým materiálem.

Po obědě se slova ujal Vráťá Šrám, zástupce firmy Garrecht Avionik GmbH. Tato firma se zabývá vývojem přístrojů pro kluzáky. Představeno bylo záznamové GPS zařízení, jinak známé jako „logr", určené pro zaznamenání tratí letěných kluzákem pro vyhodnocení na soutěžích, nebo i pro normální přelety. Dále také elektronický variometr, který také skrýval plno dalších pomůcek pro plachtaře. Nakonec bylo představeno zařízení, které se podle mě velmi brzo prosadí i v motorovém létání. Celý minulý rok firma tlumila výrobu a veškerou energii vkládala právě na vývoj a certifikaci tohoto zařízení. Jde o odpovídač sekundárního radaru v módech A/C a co je velmi zajímavé, i v módu S. Díky tomu, že je určen pro kluzáky má odpovídač velmi mnoho předností. Pro kluzáky jednou z hlavních je velmi malá spotřeba elektrické energie. Dalším faktorem je velikost. V palubní desce je namontován do otvoru průměru 57mm. Tělo odpovídaje je poměrně dlouhé, čtvercového průřezu o straně cca 80mm. Kvůli omezenému prostoru za palubní deskou v kluzáku jde však rozdělit na poměrně krátký modul s ovládáním, který je v palubní desce, a řídící modul, který lze umístit do jiné části letadla. Oba moduly se poté propojí datovým kabelem. Při prezentaci byl také odpovídač ukázán v provozu. Ovládání je velice jednoduché a pohodlné. Snad jen velikost může být na druhou stranou i překážkou, poněvadž display není příliš velký, ale čísla jsou přibližně stejně veliká, jako na přístrojích typu Bendix/King. Firma pamatovala i na motorová letadla s již namontovanou zástavbou a nabízí odpovídač se stejnou funkcí A/C/S i v klasickém tvaru odpovídačů Bendix/King KT76A/78A nebo Garmin GTX320/320A. Vše si můžete prohlédnout zde.

Další přednášku měl ing. Hovančík, zástupce vojenského řízení letového provozu – MACC Praha. Představil nám, jakým způsobem armáda plánuje využití vzdušného prostoru, hlavně tedy prostorů TRA a TSA, jakým způsobem probíhá, navrhování a publikování využitelnosti (zpráva AUP), prostě takový pohled na omezené prostory z „té druhé strany". Bylo vidět, že se již dlouhou dobu snaží o vzájemnou komunikaci s civilními subjekty, a to hlavně s piloty kluzáků vesměs angažovaných v členských subjektech Aeroklubu České Republiky. Za poslední roky se tato komunikace i vzájemné vztahy hodně zlepšili díky oboustranné aktivitě. Také nám oznámil, že tento rok bude probíhat na našem území pouze cvičení Flying Rhino, situované v severovýchodní části naší republiky.

Poslední přednášku nazval Mgr. Honza Horák Pohádka o aerologickém výstupu, poněvadž prý u ní někteří z nás usnou, což se následně také stalo . Touto humornou formou nám bylo odhaleno tajemství aerologického výstupu, co všechno z něj můžeme vyčíst a jak to následně můžeme využít. Opět byla přednáška orientovaná na bezmotorové létání, hlavně co se týče tvorby a vývoje kupovité oblačnosti, která je pro bezmotorové piloty symbolem vytoužených stoupavých proudů. Přednášku si můžete sáhnout zde.

Tímto byla ukončena oficiální část přednášek a většina lidí se odebrala na večeři. Po večeři byla dobrovolná diskuze na téma dění v Aeroklubu České Republiky, kterou jsem se nezúčastnil a raději sem jel na večerní lyžování.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář