Rozbor bezpečnosti ÚZPLN za druhé čtvrtletí 2022

17.08.2022

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) zveřejnil 21. července 2022 prezentaci k rozboru bezpečnosti v civilním letectví za druhé čtvrtletí letošního roku. Za toto období bylo v rámci systému podávání hlášení oznámeno 423 událostí, což představuje meziroční nárůst počtu oznámených událostí o 62,7 % oproti stejnému období minulého roku, kdy bylo registrováno 260 událostí.

Pro srovnání meziroční četnosti se za druhé čtvrtletí letošního roku stalo konkrétně 40 leteckých nehod, 155 incidentů a 46 vážných incidentů. Ve stejném období o rok dříve je evidováno 44 leteckých nehod, 95 incidentů a 23 vážných incidentů. Významný nárůst událostí dle jednotlivých etap letu je možné pozorovat především ve fázi traťového letu.

Struktura oznámených událostí podle hodnocení jejich závažnosti ve 2. čtvrtletí v letech 2018 až 2022 / Foto: ÚZPLN
Struktura oznámených událostí podle hodnocení jejich závažnosti ve 2. čtvrtletí v letech 2018 až 2022 / Foto: ÚZPLN

Dále rozbor uvádí některé rizikové události v obchodní letecké dopravě, jež byly oznámeny jednotlivými organizacemi a které se převážně týkají technických závad systémů letadel.

ÚZPLN ve druhém čtvrtletí eviduje 14 oznámení o útoku laserovým paprskem, z toho 12 bylo hlášeno ve FIR Praha. Většina hlášení pochází od zahraničních provozovatelů letecké dopravy, kdy se jednotlivé posádky setkaly s útokem během přiblížení na letiště Praha-Ruzyně. V průběhu druhého čtvrtletí bylo rovněž nahlášeno 16 případů detekce dronů systémem Aeroscope, přičemž se tyto bezpilotní prostředky pohybovaly v různých výškách v blízkosti ruzyňského letiště.

Rozbor mimo jiné uvádí, že ÚZPLN obdržel 67 oznámení o střetu s ptactvem a je evidováno osm událostí, při kterých došlo k ohrožení letadel výskytem zvěře na letišti. V jednom případě musel pilot Cessny 150 během přistání na letišti v Mnichově Hradišti provést úhybný manévr a vyjet z dráhy, aby zabránil střetu s přebíhajícími srnami těsně před letounem.

V neposlední řadě rozbor zpracovává události ve všeobecném letectví na území České republiky, přesněji v provozu letadel s maximální vzletovou hmotností do 5700 kg.

Tato část rozboru zahrnuje mimo jiné tragickou červnovou nehodu letounu L-60S Brigadýr, během které zahynul pilot a byl zraněn jeden výsadkář. Na palubě se nacházel pilot a tři výsadkáři s úmyslem vykonat seskok na neveřejnou plochu pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení (SLZ) Bořitov. První parašutista provedl seskok úspěšně. „V pořadí druhému parašutistovi se při přípravě na seskok otevřel výtažný padáček, který se zachytil mezi stabilizátorem a výškovým kormidlem a parašutistu strhl z letounu. Parašutista narazil do náběžné hrany stabilizátoru a následně byl vlečen za letounem do doby, než došlo k odtržení zachyceného výtažného padáčku. Parašutista následně přistál se zraněním pravé nohy. Silami působícími na vodorovnou ocasní plochu z výše popsaných důvodů došlo k odlomení celé vodorovné ocasní plochy,“ uvádí v rozboru ÚZPLN. Z neovladatelného letounu se během pádu podařilo vyskočit ještě třetímu parašutistovi. Pilot se marně snažil letoun stabilizovat a opustil ho až nízko nad zemí, výška přitom nebyla dostatečná k úplnému rozvinutí padáku a při dopadu utrpěl smrtelná zranění.

Vrak letounu / Foto: Facebook.com @HZSJMK
Vrak letounu / Foto: Facebook.com @HZSJMK

Zajímavé jsou také poznatky inspektorů z vyšetřování letecké nehody ultralehkého motorového kluzáku Banjo z konce června na letišti v Českých Budějovicích. Rozbor uvádí, že stroj byl poháněn modelářským motorem, u kterého výrobce ve všech dostupných dokumentech upozorňuje, že není určen pro pohon letadel s lidskou posádkou. Během kritického letu přitom došlo k vysazení zmíněné pohonné jednotky ve fázi vzletu ve výšce cca 100 metrů nad terénem a následoval pád stroje. Pilotovi se ho nepodařilo vybrat a dopadl relativně naplocho – zhruba 200 metrů vlevo od vzletové a přistávací dráhy. Pilot byl těžce zraněn a převezen přivolanou záchrannou službou do nemocnice v Českých Budějovicích.

Místo nehody UL motorového kluzáku Banjo / Foto: ÚZPLN
Místo nehody UL motorového kluzáku Banjo / Foto: ÚZPLN

Celý rozbor bezpečnosti ÚZPLN za druhé čtvrtletí 2022 je možné najít na oficiálních webových stránkách Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář