Northrop modernizuje stávající B-2

20.09.2023

Výrobce víceúčelového strategického bombardéru Northrop Grumman připravuje řadu inovací pro svůj legendární B-2 Spirit. Vylepšená by měla být zejména schopnost stealth, operační schopnost bombardéru se tak významně prodlouží.

Jeden z 20 B-2 v provozu
Jeden z 20 B-2 v provozu (Zdroj: Tech. Sgt. Dylan Nuckolls/Air Force)

Přestože je nyní ve vývoji B-21 Raider, strategický bombardér nové generace, připravuje Northrop nová vylepšení pro starší B-2. Spirit je momentálně jediný bombardér schopný nést nukleární zbraně a zároveň mít schopnost stealth.

Modernizovaná bude primárně stealth schopnost samokřídla. Do konce roku 2023 by všechny bomardéry v provozu měly obdržet nový protiradarový potah, který zajistí lepší absorpci radarových vln. Nový potah také výrazně zredukuje čas údržby, jež je na B-2 velmi náročná. Některé části stroje jsou totiž přístupné pouze po seškrábání potahu, jehož následná reaplikace je velmi náročná.

Náročná údržba byla vzatá v potaz i při vývoji nového B-21, který ji bude mít oproti starší verzi značně ulehčenou a který bude schopný každodenního provozu.

Mezi další vylepšení B-2 patří i komponenty z B-21. Novější komponenty zajistí Spiritu nižší náklady na provoz a také prodloužit provozuschopnost letadla. Northrop vyvinul i nový software pro svoji „dvacetjedničku", který bude kompatibilní s B-2, to zjednodušší integraci obou typů bombarderů do společného provozu. 

Letectvo Spojených států (USAF) nyní provozuje flotilu 20 bombarderů B-2. Cedna jedné B-2 byla podle Pentagonu v roce 1998 vyčíslena na minimálně 1,15 miliardy dolarů, což z něj dělá nejdražší letoun v historii.

USAF si plánuje pořídit až sto B-21, které mají časem nahradit nejen samotné B-2, ale i těžký bombardér Boeing B-1B Lancer. Nicméně nejoptimističtější plány počítají s první letem Raideru na přelomu roků 2023/2024. Northrop tak odhaduje, že B-2 zůstane v provozu do roku 2050.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář