Dovážené západní komponenty nahradíme do dvou let, uvedlo ruské ministerstvo

07.01.2024 5 příspěvků

Nahradit chybějící klíčové komponenty pro správnou údržbu letadel je aktuálně palčivým problémem ruského letectví. Podle původních plánů měla tamní domácí výroba nahradit chybějící komponenty již v průběhu roku 2024, tak se ale zřejmě nestane. Nahradit chce Rusko i samotné letouny.

Ruské letecké společnosti se stále potýkají s nedostatkem letadel a náhradních dílů. Vyřešit tyto problémy má domácí výroba, ta však nabírá na zpoždění.
Ruské letecké společnosti se stále potýkají s nedostatkem letadel a náhradních dílů. Vyřešit tyto problémy má domácí výroba, ta však nabírá na zpoždění. (Zdroj: Shutterstock)

Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu připustilo možnost dalšího zpoždění při nahrazování západních letounů na domácím trhu.

"V příštích dvou letech nahradíme dovážené komponenty, které aktuálně chybí v letadlech Tu-214, Superjet a MC-21," řekl minulý týden ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov na zasedání rady pro strategický rozvoj a národní projekty.

Domácí výroba letounů a náhradních dílů se stala nutností v roce 2022 poté, co západní dodavatelé přestali své výrobky Rusku poskytovat v důsledku invaze na Ukrajinu.

Ruská vláda již dříve schválila program rozvoje ruského leteckého průmyslu do roku 2030. Ten definoval termíny a roční objemy dodávek letadel nahrazujích letouny zahraniční výroby. 

Pokud jde o náhradu chybějících letounů, nejdřívější variantou pro domácí dopravce měl být SJ-100. Jeho dodávky měly začít již v roce 2023. Na dubajském leteckém veletrhu ale ředitel United Aircraft Jurij Sljusar uvedl, že první dodávky budou odloženy na rok 2024 kvůli zpoždění při certifikaci ruského motoru PD-8.

U tohoto letounu Superjet bylo potřeba vyměnit asi 80 % komponentů, a to včetně zmíněného motoru, za ruské výrobky. Zkušební lety s těmito díly zahájil SJ-100 podle dostupných informací v srpnu minulého roku.

V roce 2023 měly začít také dodávky úzkotrupých letounů Tu-214. Tamní vláda nejprve prezentovala letoun jako plně ruský, ale po uvedených sankcích se ukázalo, že bude potřeba vyměnit nejméně desetinu jeho vybavení.

Na začátku prosince tak generální ředitel společnosti Tupolev Vadim Koroljov uvedl, že dodávky nového typu letounu začnou až v roce 2024. Zpoždění přičítal obtížím při zvyšování výroby ze současného ročního tempa pouhých dvou letounů.

Ruská vláda celkem očekává, že státní výrobce United Aircraft do roku 2030 vyrobí celkem 142 letadel SJ-100, 270 MC-21-319RUS a 115 letadel Tu-214.

Zdroj článku: Russian Aviation Insider

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Jen tak dál

08.01.2024 v 7:28 Radek

Jen se pořádně snažte, konečně si vybudujte ten nezávislý průmysl, kterým se chlubíte už 10 let. Každý dělník a konstruktér, který pracuje na klimatizaci a brzdách pro Tu-214 nebo MC-21, aspoň nevyrábí náboje nebo rakety proti Ukrajině. A věta: Za dva roky to bude hotové slýchám už dlouho (modul Nauka MLM, turbíny pro fregaty atd.). Snad jim to taky pár let vydrží.

Odpovědět

Dva roky???

08.01.2024 v 18:31 Jan Pokorný

Dva roky je nesplnitelné přání. Certifikace dílů pro letecký průmysl je běh na dlouhou trať, ale jak správně psal kolega nade mnou, Kdo vyrábí díly pro letadla, nemůže současně vyrábět zbraně.

Odpovědět

RE: Dva roky???

08.01.2024 v 20:54 Vaclav

No V Rusku to mozna za rok certifikuji, kdyz verchuska rozkaze. Certifikace FAA a EASA je asi jina kapitola, nastesti. A masova vyroba, spolehlivost a efektivita se rozkazat neda ;)

Odpovědět

RE: Dva roky???

08.01.2024 v 21:09 Petr

Certifikace bude v Rusácku ryzí formalita.

Odpovědět

Superjet

15.02.2024 v 7:47 Petr Silvestr Ciprys

"U tohoto letounu Superjet bylo potřeba vyměnit asi 80 % komponentů, a to včetně zmíněného motoru, za ruské výrobky."

- v této větě, je myslím tak všechno :-D

Odpovědět

Přidat komentář