Sáudská Arábie připravuje masivní rozšíření GA letectví

13.05.2024 7 příspěvků

Sáudská Arábie oznámila přípravu plánů na navýšení general aviation segmentu do roku 2030 až na desetinásobek. Investice by se měly vyšplhat až na 2 miliardy dolarů.

FAF 2022 přineslo dohody za téměř 3 miliardy dolarů. Sáudská Arábie na něj plánuje navázat
FAF 2022 přineslo dohody za téměř 3 miliardy dolarů. Sáudská Arábie na něj plánuje navázat (Zdroj: Future Aviation Forum)

Investiční harmonogram, který arabská země plánuje odhalit na domácím Future Aviation Forum (FAF) 20. května, zahrnují investice jak do segmentu business jetů, tak i tradičních GA letů. Důvodem je navýšení cíle v počtu ročních návštěv země a obecného růstu turismu. Na podzim loňského roku byl plánovaný počet 100 milionů návštěvníků v roce 2030 navýšen o polovinu.

„General Aviation je klíčové pro růst vysokopříjmových sektorů Sáudské ekonomiky, včetně turismu, obchodu a zábavních údalostí,“ uvedl Jeho Excelence  prezident úřadu pro civilní letectví (GACA) Abdulaziz-Al Duailej. „Harmonogram nastartuje sektor uvnitř království, transformuje infrastrukturu a regulace a zároveň vývoj, reklamu a zlepšení GA služeb na trhu. GACA se těší na uvítání investorů, operátorů a poskytovatelů služeb v GA na květnovém FAF, kde tyto ambiciózní plány představíme veřejnosti.“ 

Země začala dělat vstřícnější kroky pro GA sektor už v říjnu loňského roku. Zrušila například omezení pro lety bez cestujících a zjednodušila provozovatelům a investorům podmínky pro zisk ekonomické licence. Plánované investice do infrastruktury a zjednodušení pravidel v celkové hodnotě až 2 miliardy amerických dolarů (46,3 miliard korun) by měly tento letecký sektor zvětšit až na desetinásobek.

Květnové Future Aviation Forum se do země vrací po dvou letech. Letos očekává 5 000 expertů ze stovky zemí, včetně ministrů, regulátorů, výrobců, aerolinek a zástupců letišť. Před dvěma lety se během fóra domluvilo více jak 50 smluv za 2,7 miliardy dolarů (62,4 miliardy korun). Téma letošního fóra bude „Pozvednutí globálního spojení“. Mezi řečníky nebude chybět například přezident rady ICAO Salvatore Sciacchitano, šéf italského úřadu pro civilní letectví Alessio Quaranta nebo CEO německé firmy Fraport, která zastřešuje letiště ve Frankfurtu. Chybět by neměli ani šéf čínského výrobce letadel COMAC a brazilského Embraeru Dongfeng He a Arjan Meijer, CEO Wizz Air József Váradi nebo zakladatel a CEO eVTOL výrobce Joby Aero JoeBen Bevirt.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

smutná realita v ČR

14.05.2024 v 2:14 Jan

Škoda, že se Česká Republika rozhodla jít cestou opačnou, cestou útlumu a případné skryté podpory vyvolených subjektů v GA a civilním letectví obecně.

Zbytečně se připravujeme o příjmy a investice a zahazujeme tak možnost transformovat tolik kritizovanou "montovnu" v něco smysluplnějšího s vyšší přidanou hodnotou.

Odpovědět

RE: smutná realita v ČR

15.05.2024 v 19:16 Radim Olbrecht

podepisuji co pise Jan v predeslem prispevku. 

 

Odpovědět

RE: smutná realita v ČR

16.05.2024 v 10:18 tomas

Podme sa na to pozrieť reálnym pohľadom. Ako by sme si to teda predstavovali?  Z mojich skúseností je GA letectvo v našich končínách niečo kde nie sú peniaze pretože pre vačšinu ľudi je to sakra drahé. Viď letecké školy. Väčšina prežíva a držia to len preto lebo to v očiach nezainteresovaných dobre vyzerá. Plus staré štruktúry, ktoré nemajú záujem aby sa to niekam uberalo. O úradoch nehovoriac. Je to každoádne zaujímavá téma, ale poďme skúsiť načrtnúť ako si to predstavujeme. 

Odpovědět

RE: RE: smutná realita v ČR

16.05.2024 v 13:29 taky tomas

V CR/SR není realna komercni potreba GA. Historicky Svazarm byl zasobarnou pro armadu, to dnes neni treba. 

Letani za byznysem, tak, jak to dava smysl v USA, v CR/SR proste v tuzemsku smysl nedava a kolik ceskych / slovenskych podnikatelu dela byznys v zahranici?

Takze zbyva letani jako hobby a to si muze taky dovolit malo kdo a rozhodne do toho nebude davat 100+ tisic Kc mesicne.

Tomu vsemu pak odpovída stav infrastruktury a letecke techniky. Muzeme byt radi, ze kraje udrzuji nad vodou tech par regionalnich letist.

Saudove, kteri lusnutím prstu utraceji miliardy USD za megalomanske projekty jako je NEOM, jsou fakt v jine stuaci nez my.

Odpovědět

RE: RE: RE: smutná realita v ČR

Včera v 8:32 Čáp

Taky Tomáš - přesně tak to je. GA letectví je v rámci střední Evropy sotva komerčně využitelné - dnes se všude dá snadno, spolehlivě a relativně bezpečně dojet autem. Takže nám zbývá sportovní = zábavná činnost letectví. A tu nejlépe splní při současných cenách ultralighty. I když i jejich ceny stoupají závratnou rychlostí, ale jejich provozní náklady jsou pořád symbolické. A pořád je tu historicky jedinečná svoboda v létání. V podstatě můžeme letět kdykoli kamkoli, aniž bychom se museli kohokoli dovolovat. (míněno pochopitelně s jistou nadsázkou zanedbávající nejrůznější prostory a pod.)

Saúdové jsou v situaci, kdy doslova neví co s penězi, které jim samy stříkají ze země a kdy se snaží vyvolat dojem, že jsou stejně civilizovaná země, jako ty ve kterých žijeme my. To bych nesrovnával.

Jinak je samozřejmě velmi smutné, že např. certifikace = úřední postup je dnes prakticky dražší než vlastní vývoj letadla. To je výrazná brzda čehokoli a je to vítězství úředníků nad něco tvořícími lidmi, což ovšem platí prakticky ve všech oborech. Ale to je už jiná kapitola.

Odpovědět

RE: smutná realita v ČR

Včera v 9:50 Emil

....Česká Republika rozhodla jít cestou opačnou, cestou útlumu...

Prosím alespoň 3 příklady co "ČR tlumí" v oblasti GA.... diky, E.

Odpovědět

RE: RE: smutná realita v ČR

Včera v 12:50 Čáp

Jakkoli si nemyslím, že by někdo něco aktivně tlumil, tak mne ovšem napadají např. nové zkoušky CPL z tajné a nezveřejnitelné databáze EASA, požadavek na instruktory skládat tyto teoretické zkoušky, nebo nesmyslný požadavek na typovku na AN2. I když je to asi jiné "tlumení" než si kdo představuje, jsou to komplikace pro mnoho rekreačních a vlastně i profesionálních pilotů.  

Odpovědět

Přidat komentář