Ultralight MH – 46 Eclipse

12.11.2007

Měl jsem možnost seznámit se s novým ultralightem firmy Aerosette s.r.o. z Chrastavy. Tento typ navazuje na předchozí verzi MH – 45 ESO.

Ultralight MH – 46 Eclipse
Ultralight MH – 46 Eclipse (Zdroj: Aeroweb.cz)
  Nová verze MH – 46 Eclipse je značně vylepšena a aerodynamicky čistší.

 Co dále nabízí? Prostornou kabinu a velký zavazadlový prostor. Ideální na výlety. Letové vlastnosti jsou také velmi příjemné a letoun se snadno ovládá. Cestovka 180 až 220 km/h a spotřeba údajně pod 9l naturalu/hod. V křídlech jsou dvě nádrže o objemu 130l. Pokud poletíte sami, můžete počítat s doletem až 1300km. To je jistě zajímavé.


Dodací lhůty jsou 3 měsíce a vybrat si můžete z několika nabízených variant:

BASIC - nejlevnější sestava modelu s motorem Rotax 582 UL.

STANDART - optimální varianta modelu vybavená motorem Rotax 912 UL.

SPORT - nadstandartní varianta modelu s motorem Rotax 912 ULS, určená k dynamičtějšímu létání.

TRAVEL -  nadstandartní varianta modelu s motorem Rotax 912 UL, pro komfortní podmínky letecké turistiky, dodávaná s vysokou úrovní výbavy.


 Zeptali jsme se majitele a jednatele firmy Ing. Miroslava Hájka na pár otázek:

 Jaká je historie firmy? Kdy a proč jste začali s výrobou ultralightů?
     “Firma AeroSette vznikla jako dceřiná společnost firmy H&K Construction. Převzala dokončený vývoj UL letounu MH46 a nyní se zabývá jeho výrobou. Výroba UL letounů byla započata v roce 2002 typem MH45. Snahou při započetí vlastní výroby bylo dosažení majoritního postavení na trhu ve výrobě hornoplošného typu UL letounu, který dle zjištění vycházejících z požadavků kladených předpisy a požadavků našich zákazníků nejlépe naplňuje limity kategorie sportovních létajících zařízení.”

MH - 46 vypadá velmi působivě. Co Vaše předchozí verze? Jak se liší nový typ?
     “Letoun MH45 sloužil především pro ověření návrhů konstrukčních celků, úprav prvků řízení a technologie výroby. Na základě zkušeností, které přinesl vývoj, výroba a provozování tohoto letounu, hlavně co se týče ovladatelnosti, stability a ergonomie interiéru byl vytvořen návrh úplně nového stroje, který by měl po několik let zajistit konstrukční a technologický náskok před konkurencí.”

 Prostorná kabina, hornoplošník, velký zavazadlový prostor. Co ještě nabízí nový typ?
“Co se týče interiéru tak dokonalé pohodlí při letu, kabinu s vnitřní šířkou 1200 mm (47,2 in), ničím nerušený výhled, snadnou dosažitelnost všech prvků ovládání a řízení. Dále pak vynikající letové vlastnosti, obzvláště přesnost a citlivost řízení, současně se stabilitou letounu. Špičkové letové výkony – výbornou stoupavost, příznivou cestovní rychlost, vysokou maximální rychlost horizontálního letu a v neposlední řadě velmi dobrou ekonomiku provozu, která je dána jeho aerodynamickou čistotou.”

 Jaké jsou letové vlastnosti? Co dolet? Nádrže jsou poměrně velké, jak je to s váhou?
“Uvedené letové vlastnosti jsou dány hlavně použitým systémem řízení, statickým a aerodynamickým vyvážením kormidel. Dále pak sladěním poměrů sil v jednotlivých prvcích ovládání. Dolet je kromě obsahu nádrží určován spotřebou motoru a charakterem letu, ale v průměru lze říci, že dosahuje maxima okolo 1200 km. Je si však nutno uvědomit, že i v tomto případě musíme respektovat provozní omezení týkající se maximální hmotnosti.”

Firma a servis?
“Firma si zajišťuje výrobu jak laminátových dílů letounu, tak i mechanických dílů řízení, závěsů a kování. Za výrobu laminátových dílů zodpovídají lidé s dlouholetou praxí a zkušenostmi, které byly získány při předchozí zakázkové výrobě pro naše zákazníky. Tyto zkušenosti ze zavádění výroby UL letounů byly využity  i při návrhu tohoto vlastního projektu v konstrukční kanceláři firmy. Výroba mechanických částí využívá zázemí a výrobní stroje firmy H&K Construction, která se mimo jiné zabývá návrhy, konstrukcí  a výrobou přípravků, jednoúčelových strojů a manipulátorů. Vlastní montáž letounu a následný servis je zajišťován lidmi s kvalifikací leteckých mechaniků.“

Chystáte se prorazit za hranice? Co kategorie LSA?
“Postupný vstup na zahraniční trhy je naším hlavním cílem. Nepodceňujeme však důležitost výroby pro tuzemské zákazníky, neboť konkurence na našem trhu je doslova nemilosrdná a lze tedy předpokládat, že bude-li zde o náš letoun zájem, budou tak nejlépe ověřeny jeho kvality. První úspěšně zahájené zakázky pro zdejší trh nám dávají tušit, že námi zvolená cesta byla správná. Dalším krokem bude vstup do kategorie LSA, i zde se dá očekávat, že vzhledem ke zvolené koncepci a parametrům letounu nebude obtížné splnit její předpisové požadavky. To zároveň dokládá svými kroky i náš největší očekávaný konkurent v této kategorii - Cessna se svým, nyní do výroby připravovaným typem SkyCatcher.”

  Tady jsou další technické informace:

Trup
- celokompozitový samonosný, jehož základem je sendvičová skořepina tvořená skelným laminátem a přetvarovanou konstrukční pěnou.
Tvar trupu je navržen tak, aby byl minimalizován jeho odpor a úplav za kabinou, který u běžně řešených trupů zasahuje ocasní plochy. Součástí trupu je bezpečnostní motorová přepážka, kýlová plocha SOP, hřbetní kýl a odnímatelné motorové kryty. Centroplán je doplněn aerodynamickými přechody, které navazují na profil křídla.

Křídlo
- je celokompozitového provedení se vzpěrou. Základem konstrukce křídla je skříňový nosník tvořený pásnicemi, které jsou součástí potahu a dvěmi stojinami. Třetí stojina tvoří závěsnou stěnu pro vztlakové klapky a křidélka. Potahy křídla, křidélek a vztlakových klapek jsou opět tvořeny sendvičovou skořepinou. Střední část křídla je obdélníková, vnější lichoběžníková s mírně negativním šípem, zakončení křídla tvoří winglety. Součástí křídel jsou nádrže (2x65 l), vybavené odkalovacím kohoutem.
Profil křídla MS (1) – 317 zajišťuje celému křídlu dostatečnou tuhost a zároveň dobré vlastnosti při přetažení.
Křidélka typu Frise jsou staticky vyvážena a jejich výchylky jsou diferencované. Toto řešení zajišťuje výbornou citlivost řízení, při zachování stability a současně podporuje dobré chování letounu v případě turbulencí. Ovládání křidélek je řešeno kombinovaně pomocí táhel a lanek.
Vztlakové klapky jsou aretované v polohách +0°, +15°, +38° a v poloze -5° pro vyšší rychlosti letu. Ovládání vztlakových klapek je řešeno pomocí táhel a torzní trubky, a tím je zajištěno pevné mechanické propojení obou klapek.

Vodorovné a svislé ocasní plochy
- konstrukce ocasních ploch i kormidel je tvořena sendvičovou skořepinou. Vodorovná ocasní plocha (VOP) se skládá ze samonosného stabilizátoru a kormidla, zavěšeného pomocí ložisek. U VOP je použit profil NACA 0012. Ovládání kormidla VOP je řešeno pomocí táhel, vyvažovací ploška VOP kormidla je ovládána pomocí bovdenu.
Svislá ocasní plocha (SOP) je tvořena kýlovou plochou ( integrální součást trupu ) a kormidlem. U SOP je použit profil NACA 0009. Ovládání kormidla SOP je řešeno pomocí lan.
Kormidla VOP i SOP mají rohové aerodynamické i statické vyvážení, což zajišťuje účinnou ovladatelnost při minimalizaci namáhání prvků řízení.

Podvozek
  Tříkolového příďového typu. Nohy hlavního podvozku jsou tvořeny laminátovými pružinami, kola hlavního podvozku jsou opatřeny brzdami (mechanickými nebo hydraulickými, dle varianty), které jsou ovládány na hlavní řídící páce.
Řiditelná příďová noha je tvořena ocelovým svařencem a opatřena odpružením, včetně tlumení. Ve standardním provedení jsou všechna kola podvozku opatřena aerodynamickými kryty.

Pohon
  Standardně je řešen zástavbou vodou chlazených motorů ROTAX, a sice typu 582UL, 912UL, 912ULS v závislosti na variantě modelu Eclipse, případně i jiným typem motoru, dle konkrétního požadavku. Použitá vrtule WOODCOMP řady SR (typ SR34, SR200, SR3000), opět v závislosti na variantě modelu Eclipse. Lze použít i vrtule od jiných výrobců.

 Systém řízení
  Skládá se standardně ze zdvojených pedálů a pák ručního řízení (kniplů), mechanického ovládání vztlakových klapek pomocí páky na středové konzole, mechanického vyvážení VOP a ovládání brzd na kniplu pilota.
Pro jednotlivé varianty modelu Eclipse je možno zvolit systém řízení se společnou pákou na středové konzoli, anebo volantové řízení (berany), či stranové řízení s tzv. joysticky.
V určitých variantách je nabízeno elektrické ovládání vztlakových klapek a vyvážení VOP.

Palubní přístroje
 Model Eclipse je standardně vybaven letovými přístroji – rychloměr, výškoměr, variometr, sklonoměr (s kuličkou), kompas a motorovými přístroji – otáčkoměr, tlakoměr oleje, teploměr vody a oleje, palivoznak /palivoměr, indikátor dobíjení baterie.

Na přání lze zabudovat radio přístroje značky Icom (doporučeně A200), v závislosti na variantě modelu i jinými značkami. Další prvek možné výbavy tvoří Intercom zn. Flightcom nebo TL elektronic (u dražších variant).
Formou doplňkové výbavy lze zabudovat systémy GPS, resp. Nav/Com (výběr z produkce značkových výrobců tzv. glass cockpitů - Garmin, event. Flight Box nebo Biofly).
- palubní elektroinstalace s napětím 14V obsahuje  alternátor s regulátorem dobíjení a gelovou baterii.

Interiér a výbava kabiny

Ve standardním provedení se skládá z:

-  komfortně řešených čalouněných kompozitových sedaček umístěných  vedle sebe, s možností nastavitelného pojezdu a náklonu
- čtyřbodových upínacích pásů
- tunelové palubní desky a středové konzole ze skelných laminátů
- laminátových dveří, vč. kování a zámků
- plexi tvarového čelního krytu lepeného, plexi oken a průzorů zajišťujících dokonalý výhled
- vestavěného topení a větrání
- barevného provedení s čalouněním krytů zavazadlového prostoru
- dostatečně dimenzovaného zavazadlového prostoru

Exteriér
- model Eclipse je v základním provedení dodáván v nástřiku bílým gelcoatem, s možností zákaznické volby 3 typů doplňkového grafického designu (u dražších variant s možností nadstandardního barevného provedení) grafický design bude definovat modelové provedení pro daný rok.

    Jak je vidět, máme tady další zajímavý ultralehký letoun českého výrobce. Popřejme firmě AeroSette mnoho štěstí v uvádění na trh a spoustu letuchtivých zákazníků. Myslím, že MH-46 Eclipse určitě nezklame. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář