Jak přilákat lidi do letectví?
Lenka Vargová 19.04.2025 27 příspěvků
Letectví se celosvětově potýká s velkým problémem a tím je nedostatek kvalifikovaného personálu napříč všemi jeho oblastmi.
Lenka Vargová 19.04.2025 27 příspěvků
Letectví se celosvětově potýká s velkým problémem a tím je nedostatek kvalifikovaného personálu napříč všemi jeho oblastmi.
Také z tohoto důvodu se další akce spolku Ženy v letectví, z.s. otevřela veřejnosti. V prostorách CATC se 14. dubna 2025 sešlo na 130 žen a mužů, hojně zastoupena byla skupina středoškoláků. Zájemci si mohli vyzkoušet pilotáž v simulátoru ATR nebo nácvik evakuace z dopravního letadla. Odpolední program nabídnul řadu velmi inspirativních přednášek, díky kterým si návštěvníci mohli lépe představit, co obnášejí jednotlivé profese či blíže poznat některé firmy, působící v letectví.
Hana Babčanová, pilotka malých i velkých letadel, zahájila blok přednášek povídáním o povolání pilotky, zaznělo mimo jiné i to, zda a jak jej lze skloubit s rodičovstvím. Poté se věnovala účastníkům v simulátoru, stejně jako její manžel.
Co dělají letušky a jaké klady a zápory má jejich profese přiblížila Lenka Suchá, pro mnohé méně známou oblast handlingu představila Jana Sochorová. Prezidentka ČAP Dana Bauçà Sastre zmínila možnosti létání pro ženy v ČR včetně doporučení, jak se zorientovat v nabídce pilotních škol (děkujeme za zmínku Aerowebu, který nabízí jejich přehled ZDE).
Letectví s sebou přináší i řadu stresových situací, jedna z přednášek se proto věnovala stres managementu (Petra Sováková, Petra Air).
Drony se stávají velkou výzvou v mnoha oborech, jejich kategorie (otevřená, specifický provoz, certifikovaná kategorie) objasnila Šárka Václavíková, Národní U-space koordinátorka ŘLP. Integrace dronů do českého vzdušného prostoru nese mnohá úskalí, jejichž předcházení významně napomáhá i kampaň ŘLP Létejte zodpovědně.
Z firem byly zastoupené v programu například AERO Vodochody AEROSPACE a.s. (zajímavá byla např. zmínka o návaznosti generací, které ve firmě pracují), Golden Support či Bravo Passenger Solutions. Avio Aero seznámilo přítomné mj. se svým 2letým programem pro absolventy, při němž získávají napříč firmou teoretické i praktické zkušenosti a široké spektrum znalostí. Nadšení Terezy Špičákové, účastnice Edison Engineering Development Programu, bylo velmi spontánní a v dobrém smyslu nakažlivé.
Marta Guthová, předsedkyně spolku Ženy v letectví, se postarala nejen o úvodní slovo, ale také o závěrečnou přednášku, při níž představila velmi zajímavou mezinárodní platformu Royal Aeronautical Society, globální komunitu leteckých profesionálů, a svou zkušenost s mentoringem.
Akce, zaměřená na setkání a navázání nových kontaktů, vzájemnou inspiraci, vzdělávání, podporu a porozumění, se skutečně vydařila a CATC zažilo ve svým prostorách zatím největší počet účastníků jedné akce najednou.
Autorka všech fotografií v článku i fotogalerii: Nikola Ramešová
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Reakce na článek
20.04.2025 v 9:37 Bedřich Pospíchal
Je to jednoduché, pokud bude pilotní licence stát 2 miliony korun, nikdo se do letectví nepohrne. Nevím jak vy, ale obyčejný člověk takovou částku nikdy nedá dohromady a když náhodou, tak jde na bydlení. A aby si člověk bral půjčku na pilotní licenci, kde navíc nemá jistotu, zda ji získá, to je prostě špatně. Kromě toho u nás není pořádná ryze česká dopravní letecká společnost, kde by mohli být lidé zaměstnáni. Samozřejmě se mohu nechat zaměstnat u zahraničního dopravce, ale poté se jedná o dojíždění do zaměstnání a nikdo mi nezaručí, kam budu létat, jak často budu v Česku, kolik času budu moci trávit s rodinou.
Současně v Česku máme několik velkých letišť a prakticky všechny lety se směřují na Ruzyni. Tím pádem člověk, který bydlí například u Jihlavy na vesnici by se musel stěhovat do Prahy, velkoměsta. Což ne každý chce. Nebo dojíždět 200 km na Ruzyni do práce.
RE: Reakce na článek
21.04.2025 v 10:11 Vaclav
Pokud se clovek nechce stehovat z Jihlavy do Prahy, tak ve velkem litani opravdu neuspeje.
Nas problem je, ze jsme uverili utopicke komunisticke predstave, ze zdravi a vzdelani je zadarmo.
Proc by mlady clovek nemohl do sveho zivotniho snu investovat 3-5 let sveho usili?
RE: Reakce na článek
21.04.2025 v 16:09 Igi
Napisal ste to uplne presne. Vstupne naklady do sveta letectva su proste astronomicke. Ak to cloveku nezaplati rodina, alebo sa nechce/nemoze zadlzit az po usi, tak na tuto karieru jednoducho moze zabudnut. Darmo budu letecke spolocnosti kazdorocne vyratavat kolko ludi im chyba - ak nieco neurobia so vstupnymi nakladmi tak sa to nezlepsi.
RE: RE: Reakce na článek
22.04.2025 v 8:25 Vaclav
...ak nieco neurobia so vstupnymi nakladmi...
A co by mely letecke spolecnosti udelat podle Vas, Igi? Zaplatit 100 tisic dolaru kazdemu kdo si rekne ze bude dopravnim pilotem? Nebo dotovat letadla a instruktory (coz je totez)? Kde na to vezmou? Zdojnasobi cenu letenky? Proc by pak s nimi pasazeri litali, kdyz to udela jen nekdo a nekdo ne?
RE: RE: RE: Reakce na článek
22.04.2025 v 15:47 igi
Len som pomenoval prekazku, schvalne som nenapisal co maju urobit, aby som neprivolal nalet Vaclava :)))
Ja neviem co maju urobit. Nie som za to plateny aby som vedel. CEO leteckych spolocnosti za to plateni su. Vzdy pri vysokej cene vzdelania prichadzaju do uvahy napriklad stipendia - tie sa tiez nerozdavaju hocikomu, ale tym studentom ktori vykazuju dobre vysledky.
Nejake stipendijne programy som dokonca aj videl, ale rozhodne to nie je dostupne vsade. Takze sposoby su a netreba objavovat ameriku. Treba pomenovat problem.
RE: RE: RE: Reakce na článek
22.04.2025 v 16:24 igi
Ešte k tomuto - čistý zisk leteckého odvetvia (globálne) za rok 2024 je okolo 30 miliárd USD.
Nedostatok pilotov je aktuálne odhadovaný na 649,000-674,000 medzi rokmi 2024 a 2043. Čiže cca nejakých 65 tisíc pilotov ročne.
Ak výcvik stojí 100k USD, tak treba zaplatiť 6,5miliardy USD ročne, keby sme to chceli všetkým prefinancovať.
Náklady (expenses) za rok 2024 boli 936 miliárd USD - ak tam pridáme 6,5 miliardy na štipendiách tak letecký sektor to absorbuje, je to smiešna položka. A reálne to ani nechceme prefinancovať všetkým, ale tým najslubnejším.
IATA - Airline Profitability Outlook Improves for 2024
Global Pilot Shortage Intensifies as Airline Expansion and Retirements Surge
RE: RE: RE: RE: Reakce na článek
22.04.2025 v 19:20 Igi
A to som este pokazil vypocet :))) tych pilotov treba len polovicu
RE: RE: RE: RE: Reakce na článek
23.04.2025 v 7:07 Vaclav
Kdyz zaplatite 600,000 vycviku, tak nebudete mit 600,000 pilotu ale sotva ctvrtinu - mozna mene, protoze ty penize dostali zadarmo, tak snaha bude bidna.
...ani nechceme prefinancovať všetkým, ale tým najslubnejším....
Jak je poznate? Podle obliceje? Podle znamek ve skole? Podle rodinneho zazemi?
Kdyz presne vite, ze nejvetsi problem jsou finance, a naznacujete reseni - ja ukazu tu naivitu toho reseni, tak uhnete, ze na to nejste placeny :)
Letecke spolecnosti resi, jak usetrit 3% paliva, aby meli konkurencni vyhodu pred ostatnimi na globalnim trhu. Vy reknete, ze myrnyx tyrnyx +20% neni zadny problem. Hmm, Hmm, vas bych chtel ve vedeni firmy, kde pracuju :)
RE: RE: RE: RE: RE: Reakce na článek
23.04.2025 v 15:14 igi
Vaclave, je vam znamo kolko stoji studium za zahranicnych sukromnych vysokych skolach? Je vam znamo ze tam maju stipendijne programy pre studentov? Podobne ako pri elektromobilite, snazite sa dokazat nemoznost niecoho co uz davno funguje.
Skratka niekto hlada riesenia, niekto hlada problemy.
RE: RE: RE: RE: RE: RE: Reakce na článek
24.04.2025 v 7:52 Vaclav
Ted jsem se v tom vasem veletoci opet ztratil. O cene studia na zapade a stipendiich jsem prece mluvil ja. Ty stipendia ale poskytuji bohati lide anebo spolecnosti jako dobre PR (a nakonec prosperujici aerolinky to delaji taky - treba pujckami na typovku).
Jak s tim souvisi elektromobilita (krome toho ze ja nemluvil o "nemoznosti" ale "neprakticnosti", ktera se potvrzuje casem), to uz vubec nechapu.
personál?
20.04.2025 v 10:22 Pavel Ambrož
A kde jsou ty tisíce propuštěných pilotů, letušek i pozemního personálu?
personál
22.04.2025 v 8:51 Tomas
Všetky tieto články resp. informácie o tom ako všade niekto chýba je blbosť. Je to len na nalákanie ľudí do segmentu aby platili za výcviky veď neboj nie je ľudí. Ľudí je dosť a práveže sa nikde moc nehiruje. O tom, že ľudí je dosť hovorí účasť na výberovom konaní na pozíciu pilot (FO) do Wizz air. Cca 60 ľudí. Prijali 4. Takže prosím prestante stále s týmito demagógiami ako niesú ľudia. Ľudia sú, ale nie je o nich záujem.
personál ?
22.04.2025 v 14:16 T
Iniciativa jistě chválihodná, ale většinou se to zkratkovitě omezí pouze na piloty a stevardy. A přitom toto menší část problému ( Mimochodem, kdo chce peníze, čas a velké hračky, může to v pohodě zkusit jako strojvedoucí a nebude mínus 2 miliony Kč ).
Pojďme se bavit o tom, že v oboru kompletně chybí lidé se znalostmi pro celní problematiku, právní problematiku, mezinárodní obchod, ekonomiku provozu, skladování, security, ceftifikace, auditování, forwarding, handling zboží, plánování letu a vzdělávání lidí v těchto oborech.
Pojďme se bavit o tom, co se učí na vysokých školách stran provozu letecké dopravy a co ti lidé reálně umí. Za mne je to absolutní retro, které se míjí s realitou ve firmách. A nevidím nějaké brzké zlepšení a rozvoj, už jenom proto, že ty informace se mezi lidi prostě nedostávají.
Když postavím na apron B767, za plot 8 kamionů se zbožím někam do Asie a řeknu ať kompletně zrealizujete celý byznys se ziskem, tak pokud víte co máte dělat, tak v zápětí dojedete na nedostatek lidí a znalostí. Nelze tak rozvíjet exportní potenciál země a vytvářet bohatsvní. Celý letecký obor se posunul do oboru s nižší přidanou hodnotou ( letenky za 799 Kč chce každý, že ), dlouhými časovými vstupy, náročným financováním a fluktuací lidí ( mrkněte jací lidé obsluhují letadla třeba ve Vídni nebo v Liege ... )
Pokud si umím spočítat náklady ušlé příležitosti tzn. peníze a čas, který investuji do létání a podnikání v něm, potom snadno zjistím, že se jedná o obor malou ziskovostí. Ale létání děláme srdcem a ne pro peníze, že. :-)
RE: personál ?
22.04.2025 v 14:42 tomas
Apropo
Ad. 1 Pokud si umím spočítat náklady ušlé příležitosti tzn. peníze a čas, který investuji do létání a podnikání v něm, potom snadno zjistím, že se jedná o obor malou ziskovostí. Ale létání děláme srdcem a ne pro peníze, že. :-)
Prečo sa potom, ale niekto sťažuje, že nie sú ľudia? Veď to robte srdcom teda. Už vidím inzerát. Hľadáme do leteckého odvetia srdciarov. Výplatu nečakajte. Motto. Krachujeme, ale robíme to srdcom.
Ad. 2 Pojďme se bavit o tom, že v oboru kompletně chybí lidé se znalostmi pro celní problematiku, právní problematiku, mezinárodní obchod, ekonomiku provozu, skladování, security, ceftifikace, auditování, forwarding, handling zboží, plánování letu a vzdělávání lidí v těchto oborech.
Nikde som nevidel, že by sa po tomto druhu personálu niekto zháňal. Ale máte pravdu v tom, že z letectva sa stal biznis s nízkou pridanou hodnotou, ale napriek tomu tvoriaci bohatstvo úzkej skupine ľudí. Hm začarovaný kruh.
RE: RE: personál ?
23.04.2025 v 7:48 Vaclav
..že se jedná o obor malou ziskovostí...
To si uplne nemyslim. Pochopitelne, ze na zacatku moc nevydelavam (a splacim vycvik). Zkuseni kapitani s praxi 10+ let maji temer vsude alespon $10k mesicne (ale samozrejmne, pokud nemaji problem se stehovanim z Jihlavy do Prahy apod.)
Dokonce mam z doslechu, ze u jedne nejmenovane evropske letecke spolecnosti poskytuji pujcku na typovku, kdyz se clovek upise k nekolikalete sluzbe jako FO (s mizernym platem pochopitelne - protoze splaci tu pujcku) - a tim padem si nalita hodiny a pokud vydrzi tak pak ma svetove povolani a svetovy plat a ctyri prouzky.
Kazdopadne to neni nic pro nekoho, kdo chce hodne hned a s malou snahou.
RE: RE: personál ?
23.04.2025 v 11:18 Emil
....začarovaný kruh. ....
Asi ano, také tomu nerozumím.... :) .... jen přidám, o vikendu jsem "potkal" mlaďáka, 1. ročník dopravní průmyslovky v Praze, před pilotkami na kluzácích, už létá Cirruse a "pod dohledem" instruktora létá po celém "kraji" ... :) .... a že, prý, od 2.ročníku se budou "dělit" na obory, většina chce na letecký, ale je jediný, který létá ... jak to "myslí" spolužáci neví, resp. ani on, zatím, o budoucnosti v letectví moc nepřemýšlí, resp. zatím jen pochybuje o pozici pilota dopraváku, když slýchává, co je to za "řeholi".....
RE: RE: RE: personál ?
24.04.2025 v 17:18 čáp
No právě, jak píšete - kolik mladých má o letectví zájem jako o obor? Kolik je možno dnes potkat mladých plchtařů - věkový průměr ve většině aeroklubů je kolem 40-50. Mladé modeláře už nepotkáte téměř nikde. Technika mladé lidi dnes moc nezajímá. Mají zcela jiné zájmy. Tam problém začíná (a netýká se to jen letectví).
personál
23.04.2025 v 9:43 Tomas
Tu by som ešte veľmi rád dodal, že vzhľadom na to, že letectvo sa stalo podľa názorov odbornej obce biznisom s nízkou pridanou hodnotou dostali sme sa do momentu nedostatku kvalifikovaného personálu aj preto, že ten je treba aj zaplatiť. A to mnohé firmy nie sú ochotné urobiť a spokoja sa tak s priemerom, s ktorým ide dole ruka v ruke aj kvalita. Uvediem príklad RYR, ktorý v čase krízy covid disponoval hotovosťou 3miliardy ak sa nemýlim. Vie mi niekto vysvetliť načo je firme tak obrovská hotovosť? Kde v systéme sa stala chyba keď peniaze akcionárov nesmerujú tam kam by mali aby sa dvíhala úroveň zamestnanosti, ale sú držané na účtoch?
RE: personál
23.04.2025 v 13:20 Vaclav
...Vie mi niekto vysvetliť načo je firme tak obrovská hotovosť?...
Treba na to, aby kupovala nova letadla, pridaval dalsi a dalsi linky a pozirala jine umirajici aerolinky (jako napr CSA), ktere svojem jmeni projedli nebo jeste neco horsiho???
Přilákat zájemce?
24.04.2025 v 20:57 Yarda
Připomínám článek "Piloti nebo strojníci", tu část, jak se dřív piloti dostali k velkému lítání.A taky kolik kde stojí získání pilotního průkazu jen na kluzáky. https://www.aeroweb.cz/pilotni-prukazy/kluzaky/pilot-kluzaku-splA taky kde jsou ochotni brát k výcviku nové adepty.
V době Svazarmu jsem získal pilotní průkaz na kluzáky, stálo mne to hlavně čas, ale ten jsem jako svobodný po škole a po vojně měl (získal jsem i stříbrné C). Loni na letišti pořádali den otevřených dveří, byl jsem se podívat, s nikým ze staré party jsem se tam nepotkal. Atmosféra už tam byla jiná, neříkám, že lepší ani horší, prostě jiná.
Armáda hořekuje, že nemá dost vojáků, co kdyby se praštila přes kapsu a nadějným jedincům na pilotní výcvil něco přispěla, buď že po výcviku se stanou vojáky z povolání nebo si ten výcvik doplatí a budou pokračovat ve výcviku jako profesionální piloti. Pokud překonají sami sebe a vytrvají, snad by na nějakou půjčku na další výcvik mohli dosáhnout.
RE: Přilákat zájemce?
25.04.2025 v 12:16 Emil
....něco přispěla...
Nějaké "dotace" na výcvik mládeže aerokluby už mohli čerpat, bylo to sice "srandovní", ale alespoň něco. Jestli je to i na letošní rok nevím.
Nových zájemců o létání moc není, ale .... úzké hrdlo začínají být instruktoři. Úřad přitvrzuje v pravidlech udržení kvalifikace instruktora a začíná chybět motivace "býti instruktor" a učit..... t.zn. asi bude potřeba i tu "motivaci" nějak podpořit.....
RE: RE: Přilákat zájemce?
25.04.2025 v 12:53 Tomas
U mňa tá motivácia robiť inštruktora za 25e na hodinu rozhodne chýba. Ono je to pekné, že si niekde čo ťa baví. Lenže potom zistíte,že vlastne trávite celý deň niekde za 60 euro, pretože okrem času stráveného v lietadle Vám nikto nič nezaplatí. Zodpovednosť za všetko. Za lietadlo, žiaka, hmotný majetok, kvalitu vypisovania dokumentácie. Ďakujem neprosím.
RE: Přilákat zájemce?
25.04.2025 v 13:18 čáp
Armáda je jiná písnička - o té zde řeč není, ta mimochodem platí zájemcům výcvik kompletně.
Ano - Emil má pravdu, začínají chybět instruktoři, ona totiž v aeroklubech chybí už 1 generace. Ten nezájem o létání trvá možná už 20 let. Samozřejmě, jsou aerokluby velmi aktivní, plné mladých, ale je jich málo. Naprostá většina má členskou základnu složenou hlavně z padesátníků.
Dotace získat lze - většinou města něco málo přispějí, ale obvykle to nestojí za řeč. A proč by také někdo dotoval koníček jinému, že...
RE: RE: RE: Přilákat zájemce?
25.04.2025 v 19:12 čáp
No vida, tak tady máme jednu z mnoha příčin stavu, který se řeší v článku. Existují stále ještě instruktoři, kteří v aeroklubech učí létat mladé adepty zadarmo. Ale čím dál více je instruktorů, kteří za to chtějí "pořádné" peníze.
RE: RE: RE: RE: Přilákat zájemce?
27.04.2025 v 23:23 Michal
No jo, jenže ti instruktoři co učí létat zadarmo tu kvalifikaci většinou získali za svazarmu a nestálo je to ani Vorla. Čest těm kteří si ji zaplatili a i tak lítají v ak zadarmo. Ono dneska investovat 100k+ a pak lítat zadarmo taky dost dobře nejde. Respektive těch lidí co je to ochotno udělat je jenom pár.
přilákat zájemce -a instruktoři
27.04.2025 v 18:52 bořivoj
Nic na světě není zadarmo. To je starý fakt. Když tě někdo pozve na večeři, asi bude něco chtít..
Staří insturktoři, kteří si papíry vylétali za ten čas a ochotu už pomalu "vymírají", nikoli jen fakticky, ale papíry, medical, atd.. a ano, ti to stále berou jako "splátku".. ale aspoň pivko si zaplatit nechají...dobrý mrav
Mladší generace už do toho musela něco vložit, finančně i časově..takže vědí, že ten čas jsou opět peníze. A stará zkušenost hovoří že na hodinu letu to chce 3-4 na letišti..a to jdeš jenom letět. Jako instruktor je to ještě o trochu víc. Než žákovi vysvětlíš, co se bude dělat, připrava, hodinový let a pak rozbor, případně ještě rovnou uklízet éro je opravdu hodně ztrátová věc na čas, a nepočítám v to třeba i takovou dopravu na letiště, protože ne každý bydlí "na place".
No a s přístupem těch nových zájemců, kteří platí komerční ceny je to stejné. Závisí jen na přístupu instruktora, zda jej do dění zatáhne, nebo žáček po rozboru práskne do bot a nechá vše na "personálu letiště". A mnohdy se instruktor ani toho pivka nedočká, dokonce ani po prvním sole, nebo po ukončení výcviku...až tak doba poklesla, přátelé!
Neházejte "divnou slinu" na instruktory, kteří chtějí "pořádné peníze". Zajděte si do autoservisu a zjistíte, kolik zaplatíte za hodinu škody superb..a to nejsou žádní vyučenci, prostě jen umí napíchnout diagnostiku a vyměňují autodíly step-by-step aždo té doby, než se ukáže že už je to OK.
V letectví se s prominutím pracuje s "lidským materiálem". Objektivně přiznávám, že i žák po určité době zjistí, zda jej instruktor něco učí za jeho peníze efektivně, nebo z něj ty prachy jen tahá pro svůj profit..ale to je jiná stránka.
Získat žáka je práce, toho dopisování, dotazů, pak se dohrabe na aeroweb a začne zjišťovat jiné ceny, poplatky nezahrnuto, taky aktualizace pokulhává, pak si neuvědomí, že cestovat přes půlku republiky taky něco stojí...no práce neuvěřtelná.
A oni by to chtěli co nejlaciněji....od 0 to ATPL. A jsme u toho, spousta sse dá odlétat v aeroklubech, ten tzv time building, jenomže na to už s prominutím spousta omladiny čas nemá...pokud se opravdu nechytí někde, kde i mezi těmi 50+ je někdo, koho práce s mládeží baví, je to špatné. Přijde na letištěa nikdo se s ním nebaví.
Lepší je to "kombinovaných AK", kde jsou parašutisti, plachtaři a motoroví. U těch plachtařů je pořád ještě nějaká omladina, s nima si aspoˇn pokecá a zapojí se. Když se zapojí, snad dostane i šanci....?
U paragánů jsou děvčata..vždycky mají spíše aktivní přístup k hadříkům, než k technice, ale je to takový stabilizující prvek. Když je pak možnost strávit víkend ma letišti, je to hned o něčem jiném.
No a wo tom to je. Generace, trávící život na facebooku, twitteru a jiných nesmyslech se už nedokáže bavit mezi sebou. I v těch hospodách sedí kolem stolu skupina lidí, nebaví se společně, ale čumí do chytrého mobilu. Já vím, glasscockpit jako smarphone, ale jak chcete takové lidi zapojit do společenského života? Vždyť i v rámci toho MCC se předpokládá, že spolu v průběhu lelu prohodí členové posádky alespoň pár slov???
RE: přilákat zájemce -a instruktoři
28.04.2025 v 6:52 čáp
Zadarmo! To je teda téma. Já měl na mysli sportovní létání, kde člověk je na letišti a létá, protože je to jeho koníček, děláme to protože nás to baví. A to jsou věci, které neděláme proto, aby se "nám to vyplatilo". A nadšení budoucí profesionální piloti vždy pocházeli z takového prostředí. Leč v posledních letech mají i jiné možnosti. Mohou jít do komerční školy. Ale mám pocit, že v článku je zmiňován nedostatek pilotů, který má svůj prapůvod v tom, že lidé kolem práce v letectví přestávají být nadšenci, kteří letectvím žijí.
Možná je i problém v tom, že dnešní mladí chtějí "stihnout všechno". Mají zájmů hodně. A do toho samozřejmě celý víkend prožitý na letišti nezapadá.