Vyvolá nákup čínských letadel COMAC C919 od Ryanairu bezpečnostní hrozbu?

05.05.2025

Debata o bezpečnostních rizicích spojených s možným nákupem čínských letadel COMAC C919 společností Ryanair se rozvíjí. Americký kongresman vyjadřuje obavy, zatímco Ryanair zvažuje finanční výhody takového kroku.

Vyvolá nákup čínských letadel COMAC C919 od Ryanairu bezpečnostní hrozbu?
Vyvolá nákup čínských letadel COMAC C919 od Ryanairu bezpečnostní hrozbu? (Zdroj: AD Aero)

V posledních týdnech se na poli civilního letectví rozproudila živá debata ohledně plánovaného nákupu letounů COMAC C919 irským nízkonákladovým gigantem Ryanair. Diskuzi vyvolaly zejména varování amerického kongresmana Raji Krishnamoorthiho před bezpečnostními riziky plynoucími z pořízení letadel od čínské společnosti, která je spojována s tamním obranným průmyslem a vojenskými organizacemi.

Bezpečnostní obavy: Americký zákonodárce varuje Ryanair před spoluprací s COMACem

Americký demokratický kongresman Raja Krishnamoorthi, vysoký člen Výboru pro dohled nad aktivitami Čínské komunistické strany, zaslal dopis generálnímu řediteli společnosti Ryanair Michaelu O’Learymu, v němž vyjádřil vážné znepokojení ohledně plánovaného pořízení čínských letadel.
„Aerolinie z USA a Evropy by neměly ani uvažovat o budoucím nákupu letadel od čínských firem spojených s vojenským průmyslem ČLR,“ explicitně uvedl Krishnamoorthi v korespondenci, která se dostala k agentuře Reuters.
Toto jeho vyjádření následovalo po rozhovoru Michaela O’Learyho pro server Skift, ve kterém generální ředitel Ryanairu uvedl, že společnost by letouny COMAC C919 koupila v případě cenového zvýhodnění o 10 až 20 procent oproti srovnatelným modelům Airbusu.

COMAC C919 může nabídnout zajímavou alternativu, certifikace v Evropě však potrvá

COMAC C919 je úzkotrupý letoun, který byl vyvíjen s cílem konkurovat zavedeným modelům, jako jsou Airbus A320 a Boeing 737. Letadlo je již provozováno u několika čínských dopravců, nicméně zatím nemá evropskou ani americkou certifikaci. Aktuálně disponuje pouze povolením od čínského civilního leteckého úřadu (CAAC).
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) však varovala, že proces schvalování typu C919 do provozu v Evropě by mohl trvat až šest let. Tato prodleva může znamenat významnou překážku pro rychlé začlenění tohoto modelu do flotily Ryanairu.

Ryanair a budoucnost flotily: Hledání levnější alternativy k Boeingu?

Irský Ryanair, který je podle počtu přepravených cestujících největším evropským dopravcem, dlouhodobě stavěl svoji strategii na homogenní flotile tvořené letouny Boeing 737. Rostoucí ceny a náklady na provoz však společnost nutí hledat ekonomicky přijatelnější alternativy. Možná spolupráce s COMACem proto zapadá do strategie diverzifikace flotily s cílem zůstat konkurenceschopný a cenově atraktivní pro zákazníky.

Pragmatismus Michaela O’Learyho navzdory geopolitickým rizikům

Šéf aerolinií Ryanair Michael O’Leary se i přes varování a geopolitickou situaci netají tím, že rozhodujícím faktorem je pro něj zejména finanční stránka věci: „Nezajímá mě, kdo letouny vyrábí – ať už je to Boeing, Airbus, nebo COMAC. Pokud bude cena příznivá, rádi je koupíme,“ uvedl nedávno O’Leary.
Navíc O’Leary projevil optimismus ohledně možnosti, že COMAC C919 nakonec evropskou certifikaci získá. To by podle něj otevřelo Ryanairu dveře k potenciálním úsporám při rozšiřování flotily.

Závěr: Strategické dilema Ryanairu může ovlivnit celý letecký trh

Rozhodnutí Ryanairu o případné spolupráci s čínským výrobcem letadel COMAC klade na misku vah ekonomické přínosy na jedné straně a bezpečnostní a geopolitické hrozby na straně druhé. Toto rozhodnutí tak může mít daleko širší dopad než jen na samotnou aerolinii. Svým způsobem může nastavit precedens pro celý evropský letecký průmysl a podtrhnout komplikovanost strategických rozhodnutí na poli civilního letectví.

Zdroje: AeroTime, Reuters, Simple Flying, Web EASA, COMAC

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář