Dne 5. května 2025 zahájilo více než 3 000 členů dvou místních odborových organizací Mezinárodní asociace strojníků (IAM Local 700 a Local 1746) stávku ve výrobních provozech společnosti Pratt & Whitney v Middletownu a East Hartfordu ve státě Connecticut. Tyto závody mají zásadní význam pro výrobu leteckých motorů: jedná se o motory s převodovkou (GTF) pro dopravní letadla Airbus a vojenské proudové motory F135 určené pro stíhačky F-35 Lightning II.
Co vedlo zaměstnance k vyhlášení stávky?
Zaměstnanci byli k tomuto rozhodnutí vedeni řadou nespokojeností. Mezi nejzávažnější patří nedostatečné navyšování platů, zhoršující se důchodové podmínky, rostoucí náklady na zdravotní pojištění a nedostatečné garance pracovních míst.
Wayne McCarthy, prezident odborů IAM Local 700, ke stávce uvedl: „Několik měsíců jsme s vedením Pratt & Whitney jednali v dobré víře a snažili se uzavřít spravedlivou smlouvu, která by odpovídala miliardovým ziskům společnosti – ziskům, na kterých se naši členové denně podílejí.“
Howie Huestis, předseda IAM Local 1746, k situaci dodal: „Jsme připraveni vydržet tak dlouho, jak bude nutné k dosažení dohody, která skutečně ocení hodnotu práce, již naši lidé pro společnost každý den odvádějí.“
Nabídka zaměstnavatele zaměstnance nepřesvědčila
V posledním návrhu kolektivní smlouvy nabídla společnost Pratt & Whitney svým zaměstnancům okamžité navýšení mezd o 4 % s následným růstem platů o 3,5 % v roce 2026 a o 3 % v roce 2027. Součástí nabídky byl také jednorázový bonus 5 000 dolarů při podpisu smlouvy a lepší podmínky systému penzijního spoření a programu 401(k).
Pro zaměstnance však tato nabídka nebyla přijatelná – zhruba 77 % členů odborů ji odmítlo a hlasovalo pro stávku.
Společnost následně vydala prohlášení, v němž zdůraznila vysokou úroveň platů svých pracovníků: „Zaměstnanci v našich závodech patří mezi nejlépe odměňované v regionu i v celém oboru. Naše nabídka toto reflektovala. V současné době neplánujeme obnovit jednání a máme připravené plány na zachování chodu výroby a plnění závazků vůči zákazníkům.“
Význam závodů Pratt & Whitney pro světové letectví
Výpadek produkce v těchto klíčových závodech společnosti Pratt & Whitney by patrně měl okamžité dopady na celý letecký průmysl. Motory GTF představují zásadní pokrok technologie díky své vyšší palivové efektivitě a ekonomičnosti provozu, zatímco motor F135 je výhradním pohonem páté generace bojových letadel Lockheed Martin F-35 Lightning II, užívaných americkým letectvem a řadou dalších ozbrojených sil světa včetně spojeneckých států NATO.
Možné dopady na vojenský program F-35
Každé významnější narušení výroby vojenských motorů F135 znamená hmatatelné riziko pro celý mezinárodní program stíhaček F-35; jedná se o složitý projekt koordinovaný vládou USA a financovaný také dalšími státy, které očekávají včasnou dodávku letounů odpovídajících harmonogramům a rozpočtům.
Napětí v oboru pokračuje – co přinese budoucnost?
Současný spor u Pratt & Whitney potvrzuje přetrvávající napětí mezi zaměstnanci a vedením v odvětví, kde je vyžadována nejvyšší kvalita a spolehlivost produktů. Pokud nebudou jednání brzy obnovena, hrozí prohloubení problémů s dodávkami klíčových komponent jak pro vojenské, tak komerční výrobce letadel. Vývoji událostí tak budou pozorně přihlížet všichni zainteresovaní partneři.
V případě, že k řešení situace brzy nedojde, může se napjatá situace negativně promítnout nejen do hospodářských výsledků firmy, ale i do celosvětové dostupnosti důležitých leteckých konfigurací.
Zdroje: AVweb, Hartford Courant