Má cesta jak se stát dopravním pilotem

23.01.2008

Jistě mi dá každý čtenář a fanda letectví a létání všeobecně za pravdu, že je to jedna z nejúžasnějších věcí, které si může člověk vůbec představit. Kdo nikdy neletěl v letadle a nemá strach z výšek, neví, o co tím přichází. Ačkoliv lidská bytost nikdy nebyla předurčena k tomu, aby sama fyzicky létala, našla si způsob, jak přesto zemskou tíži překonat a pohlédnout na zem z výšin.

Má cesta jak se stát dopravním pilotem
Má cesta jak se stát dopravním pilotem (Zdroj: Aeroweb.cz)
Již delší dobu myšlenky, čas, námahu a hlavně finance soustřeďuji do jednoho jediného životního cíle- stát se dopravním pilotem. Už jakožto začínající plachtař mi létání učarovalo natolik, že jsem se rozhodl k tomu, že bych se tím jednoho dne mohl a chtěl začít živit a spojit příjemné s užitečným- vydělávat peníze a být nablízku tomu, co mě baví a mám rád (a když si představím milé a pěkně rostlé stevardky na palubě, je opět o jeden hnací motor více :-). Proto jsem se rozhodl napsat malý článek o tom, jak jsem postupoval při rozhodování o tom, jak se stát dopravním pilotem.



Sám jsem před časem, kdy jsem absolvoval klasický aeroklubácký výcvik pro získání licence PPL, přemýšlel, jak by se dalo pokračovat dále. Člověk má de facto dvě možnosti pokračovacího výcviku, a to bud´ létání modulově, což znamená, že si člověk postupným létáním dolétává vyšší licence a další kvalifikace (CPL, IFR, MEP aj.) a zároveň studuje modulovou teorii v letecké škole nebo existuje druhá varianta, a to tzv. integrovaný výcvik. Jelikož jsem se ve stejné době musel rozhodnout a vybrat si vysokou školu, zvolil jsem si druhý způsob, integrovaný teoretický výcvik ATPL, který je poskytován ČVUT Fakultou dopravní v Praze, čímž jsem spojil příjemné s užitečným. Samozřejmě vůbec neplatí, že pokud člověk studuje výše zmíněnou fakultu, musí nutně rovněž létat praktický integrovaný výcvik v letecké škole. Tento druh praktického výcviku je pouze preferovanější, a to z toho důvodu, že se předpokládá, že student přichází do školy s tím, že ještě nikdy nelétal a teprve tam se vše bude učit. Abych uvedl věci úplně na pravou míru, ČVUT Fakulta dopravní v Praze poskytuje pouze tzv. integrovaný výcvik pro teoretickou část výuky ATPL, praktická část výuky je organizována leteckými školami s příslušným oprávněním. V ČR jsou zatím pouze tři letecké školy s tímto druhem oprávnění, a to DSA (Hradec Králové), F-AIR (Benešov) a BemoAir(Benešov). Samozřejmě ale člověk může létat jak chce, kde chce, záleží pouze na tom, čemu dává přednost. Mnozí studují integrovanou teorii ATPL na vysoké škole, ale výcvik si létají modulově, takže si dodělávají jednotlivé kvalifikace postupně. Zatím to ÚCL toleruje, ale jednoho dne by se mohlo stát, že Úřad takto spojenou integrovanou teorii s modulovým létáním nevydýchá a půjde to pouze tak, že pokud člověk studuje teorii v integrovaném kurzu, bude muset rovněž létat integrovaně, přičemž se počítá s tím, že uchazeč přichází do praktického integrovaného výcviku jako úplný začátečník s 0 letovými hodinami a odchází s licencí CPL, kvalifikacemi IFR, MEP, MCC.



Jelikož jsem přišel na vysokou školu již s licencí PPL, mám dvě možnosti, jak se rozhodnout pokračovat. Bud´ budu pokračovat modulově a modlit se, že Úřad bude milosrdný a bude tolerovat spojení různých druhů výcviků nebo zahájím integrovaný výcvik s tím, že podle předpisu JAR-FCL mi bude uznáno maximálně 45 hodin z licence PPL. Je uznáno 20 hodin ve dvojím s instruktorem, 20 hodin solo a v případě, že má pilot kvalifikaci VFR night, uznává se 5 hodin. Ale více jak 45 hodin se bohužel, a to nejen k mé smůle, neuznává. Jelikož mám nalétáno hodin podstatně více, ty zbylé se nikam počítat nebudou, ale započítají se do celkového náletu, takže nakonec se přebývající hodiny přece jen neztratí. Jediná nevýhoda, kterou spatřuji v integrovaném výcviku, je ta, že na dokončení je lhůta 36 měsíců. Pokud se nestihne vše odlétat v této době, stává se z integrovaného výcviku modulový a hodiny se převádějí.



Řekl bych, že nemá cenu zde dopodrobna rozebírat rozdíly mezi jednotlivými druhy výcviků, v čem se vzájemně liší, zda je lepší ten či onen apod. Pouze jsem chtěl alespoň trochu nastínit jednu z cest, jak lze zahájit dráhu  budoucího dopravního pilota. Proto tento text prosím neberte jako nějaký návod, ale pouze jako popis, jak se dobrat k povolání v kanceláři s nejhezčím výhledem.Rovněž zde nechci dělat reklamu ani ČVUT,ani leteckým školám, ale pouze informovat o jedné z možností, co se dá podniknout.
 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář