Historický milník v elektrickém letectví – ALIA CTOL úspěšně přistála s cestujícími v New Yorku

06.06.2025 1 příspěvek

Elektrický letoun ALIA CTOL od společnosti BETA Technologies uskutečnil svůj premiérový let s cestujícími a přistál na letišti JFK v New Yorku, což představuje významný průlom v pokročilé letecké mobilitě. Letadlo nabízí ekologicky šetrné lety s minimální hlučností a náklady, což otevírá nové možnosti pro regionální dopravu.

Historický milník v elektrickém letectví – ALIA CTOL úspěšně přistála s cestujícími v New Yorku
Historický milník v elektrickém letectví – ALIA CTOL úspěšně přistála s cestujícími v New Yorku (Zdroj: BETA)

Společnost BETA Technologies z amerického Vermontu, která je průkopníkem v oblasti pokročilé letecké mobility, zaznamenala významný úspěch: její elektrický letoun ALIA CTOL poprvé uskutečnil demonstrační let s cestujícími na palubě. Let byl úspěšně zakončen přistáním na newyorském mezinárodním letišti Johna F. Kennedyho (JFK). Tento historický milník završil šestiletou intenzivní práci týmu BETA Technologies na vývoji a testování letounu.

Premiérový let elektrického letounu od BETA Technologies na letiště JFK

Inovativní technologie a parametry letounu ALIA CTOL

Elektrické letadlo ALIA CTOL patří k nové generaci letadel, která spadají do kategorie pokročilé letecké mobility (Advanced Air Mobility, AAM). Letoun je konstruován pro efektivní, tichý a především ekologicky šetrný provoz. Varianta CTOL (Conventional Take-Off and Landing) provádí konvenční vzlety a přistání, na rozdíl od jejího elektrického příbuzného, VTOL varianty (Vertical Take-Off and Landing), určené pro vertikální vzlet a přistání.

Úspěšný demonstrační let na letiště JFK trval přesně 45 minut. Na palubě byl kromě pilota také prezident aerolinky Republic Airways Matt Koscal a generální ředitel Blade Air Mobility Rob Wiesenthal.

Cesta k certifikaci – průlomové povolení od FAA pro ALIA CTOL

Letoun ALIA CTOL obdržel od Federálního úřadu pro letectví (FAA) speciální povolení pro průzkum trhu („market survey certificate“), díky němuž se stal prvním letadlem typu AAM s touto certifikací. Toto osvědčení umožňuje společnosti BETA Technologies provádět veřejné demonstrační lety s cestujícími ještě před dokončením kompletní certifikace pro komerční provoz.

Od testovacích letů k reálnému využití – široké možnosti nasazení ALIA

Úspěšnému letu na JFK předcházela řada náročných zátěžových zkoušek a dálkových testovacích tras. Mezi nejvýznamnější zkoušky patřil let na vzdálenost 350 mil přes šest letišť v americkém Utahu a také demonstrační přelet napříč Spojenými státy z New Yorku do Los Angeles. Tyto náročné lety dokazují odhodlání společnosti BETA Technologies získat certifikaci pro plnohodnotný komerční provoz co nejdříve.

Kromě přepravy cestujících může být ALIA CTOL využívána také pro řadu specializovaných aplikací. Původně byl model vyvíjen ve spolupráci se společností United Therapeutics jako prostředek pro rychlou přepravu orgánů při transplantacích. Letoun byl pojmenován po dceři ředitelky firmy United Therapeutics, Martine Rothblattové, jež trpěla plicní hypertenzí.

Z hlediska parametrů dokáže letadlo ALIA CTOL dopravit na palubě jednoho pilota spolu s až pěti cestujícími, případně náklad o hmotnosti až 567 kilogramů (1 250 liber). Díky nízkým provozním nákladům, výrazně snížené hlučnosti a omezení emisí je ideálním prostředkem pro regionální leteckou dopravu a návazné spoje mezi městy a regiony.

Elektrická letadla jako odpověď na výzvy dopravy budoucnosti

O významu a potenciálu tohoto průkopnického letu promluvil Kevin O'Toole, předseda Port Authority of New York and New Jersey: „Jsme nadšení z možností, které elektrická letadla přináší. Tato inovace nejen usnadní regionální cestování, ale také značně sníží vliv letecké dopravy na životní prostředí a hlukovou zátěž pro obyvatele.“

Zdroje: AeroTime, BETA Technologies, Electrek

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Konvenční elektrické letadlo

Dnes v 8:18 Radek V.

Konvenční letoun má výhodu, že nepotřebuje mnoho výkonných elektromotorů pro start - tedy míň kabelů, softwareu a baterií. Dokázali s ním údajně uletět 336 nm, tedy 620 km, patrně s jedním pilotem a bateriemi místo nákladu. Pořád totiž platí, že elektrolety mohou buď nést náklad, nebo letět daleko. Současně to na rozdíl od letadel nedokážou. Se současnými bateriemi to nejde. A o nových super bateriích se mluví už 15 let, skutek utek.

Odpovědět

Přidat komentář