USA plánují zásadní modernizaci systému řízení letového provozu. Letiště čekají nová řídicí centra i nejmodernější technologie

05.06.2025 2 příspěvky

Spojené státy americké stojí před zásadní přestavbou systému řízení letového provozu (ATC). Ministerstvo dopravy USA (DOT) a Federální letecký úřad (FAA) nedávno představily ambiciózní plán komplexní modernizace stávajícího systému, jehož současná infrastruktura je podle expertů zastaralá a nevyhovující. Tato modernizace by měla přinést výrazně lepší bezpečnost, efektivitu a spolehlivost letecké dopravy.

USA plánují zásadní modernizaci systému řízení letového provozu. Letiště čekají nová řídicí centra i nejmodernější technologie
USA plánují zásadní modernizaci systému řízení letového provozu. Letiště čekají nová řídicí centra i nejmodernější technologie (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nutnost modernizace amerického řízení provozu zesiluje

Zastarání systému řízení letového provozu potvrdil i americký ministr dopravy Sean Duffy, když uvedl: „Náš systém řízení provozu je dnes zásadně zastaralý a jeho nedostatky jsou čím dál zřetelnější. K realizaci našeho plánu zcela nového systému potřebujeme spolupráci s předními technologickými inovátory.“

Nová infrastruktura: Šest řídicích center a patnáct kontrolních věží

Hlavní součástí programu je vybudování šesti nových center řízení letového provozu a patnácti moderních kontrolních věží spolu s regionálními radarovými řídicími pracovišti typu TRACON (Terminal Radar Approach Control). Půjde o největší výstavbu tohoto druhu od 60. let, což zdůrazňuje naléhavost obnovy infrastruktury a následného vyřazení technologií, jejichž základem jsou v některých případech stále například diskety.

Špičkové technologie zlepší komunikaci i radarové pokrytí

Modernizace bude zahrnovat také velmi důležité technologické inovace. Například kompletní přestavbu telekomunikační infrastruktury – na více než 4 600 lokalitách dojde k rozsáhlé instalaci optických sítí doplněných satelitními komunikačními systémy. V rámci modernizace je plánováno také nahrazení 618 stávajících radarů a zprovoznění více než 600 moderních radarových jednotek pro lepší sledování pohybu na obloze. Další důležitou inovací bude instalace nového bezpečnostního systému, který účinněji zabrání incidentům způsobeným neoprávněným vstupem na ranveje.

Specifické vybavení pro náročné podmínky Aljašky

Projekt se rovněž zaměří na Aljašku, která vyžaduje vzhledem ke svým extrémním klimatickým podmínkám speciální přístup. Na tomto území bude nově vybudováno 174 meteorologických stanic, které zajistí lepší předpověď počasí a bezpečnější provoz letů v obtížných podmínkách.

Soukromý sektor jako klíčový partner

Ministerstvo dopravy již zahájilo aktivní spolupráci se soukromým sektorem a vypsalo výzvu („Request for Information“) adresovanou potenciálním dodavatelům – tzv. „integrátorům“. Tito hlavní dodavatelé by měli kompletně zajistit klíčové aspekty projektu, od stavebních prací až po instalaci nových komunikačních, radiolokačních a dalších systémů. DOT rovněž organizuje setkání „Industry Days“, která se uskuteční v sídle ministerstva ve Washingtonu, D.C. Jejich cílem je představit projekt potenciálním dodavatelům, definovat přesné požadavky a získat zpětnou vazbu od průmyslu.

Historické souvislosti a aktuální naléhavost změn

Nutnost modernizace se ukázala v posledních letech obzvláště zřetelně, když opakované výpadky systému řízení provozu například na letišti Newark Liberty International Airport (KEWR) způsobily stovky zrušených a zpožděných letů. Rychlá modernizace tedy není otázkou jen provozní efektivity, ale také ekonomické a národní bezpečnosti.

Výhled financování a časového harmonogramu

Přestože ještě nebyly zveřejněny přesné odhady celkových nákladů projektu, administrativa očekává, že vzhledem k rozsahu modernizace půjde o zásadní investici. Celý projekt má být podle současných odhadů dokončen během tří let. Dřívější vyjádření administrativy uváděla jako pravděpodobné kandidáty na komplexní zakázku společnosti IBM nebo Raytheon. Zatím ale nebyl vybrán konkrétní dodavatel a proces výběru bude teprve probíhat.

Význam modernizace nejen pro USA, ale i pro globální leteckou komunitu

Chystaná modernizace amerického systému řízení letového provozu představuje nejen významný pokrok ve standardech bezpečnosti a efektivity, ale může být také vzorem pro podobné projekty v jiných zemích. Spolupráce s technologickými leadery a využití nejmodernějších řešení přispějí k výraznému posunu ve standardech civilního letectví po celém světě.

Zdroj: FAA, DOT

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Projekt :-)

Včera v 18:21 Martin

Už dlouho jsem se tak nezasmál. Rozsah prusvihu, ktery se nastřadal za předchozí dekády je obrovská, včetně věcí, které článek nezminuje a to především nedostatek řídících v řádu tisíců. Ale pro administrativu, která ukončí valku na Ukrajine do 24 hodin je to reálné... Btw. FAA nema dlouhodobé financování zajištěno a je předmětem každoroční diskuse v kongresu. Tak snad alespoň do tří let bude reálný plán na stole.

 

Odpovědět

RE: Projekt :-)

Dnes v 8:41 mm

Tak možná alespoň že mají trochu snahu začít s tím něco dělat. že to nebude hotové zítra je jasné, ale lepší začít později než vůbec.

řidící chybí i kvůli jejich dosavadnímu masivnímu protěžování menšin, kdy nebrali bílé do kurzů. 

 

Odpovědět

Přidat komentář