Nutnost modernizace amerického řízení provozu zesiluje
Zastarání systému řízení letového provozu potvrdil i americký ministr dopravy Sean Duffy, když uvedl: „Náš systém řízení provozu je dnes zásadně zastaralý a jeho nedostatky jsou čím dál zřetelnější. K realizaci našeho plánu zcela nového systému potřebujeme spolupráci s předními technologickými inovátory.“
Nová infrastruktura: Šest řídicích center a patnáct kontrolních věží
Hlavní součástí programu je vybudování šesti nových center řízení letového provozu a patnácti moderních kontrolních věží spolu s regionálními radarovými řídicími pracovišti typu TRACON (Terminal Radar Approach Control). Půjde o největší výstavbu tohoto druhu od 60. let, což zdůrazňuje naléhavost obnovy infrastruktury a následného vyřazení technologií, jejichž základem jsou v některých případech stále například diskety.
Špičkové technologie zlepší komunikaci i radarové pokrytí
Modernizace bude zahrnovat také velmi důležité technologické inovace. Například kompletní přestavbu telekomunikační infrastruktury – na více než 4 600 lokalitách dojde k rozsáhlé instalaci optických sítí doplněných satelitními komunikačními systémy. V rámci modernizace je plánováno také nahrazení 618 stávajících radarů a zprovoznění více než 600 moderních radarových jednotek pro lepší sledování pohybu na obloze. Další důležitou inovací bude instalace nového bezpečnostního systému, který účinněji zabrání incidentům způsobeným neoprávněným vstupem na ranveje.
Specifické vybavení pro náročné podmínky Aljašky
Projekt se rovněž zaměří na Aljašku, která vyžaduje vzhledem ke svým extrémním klimatickým podmínkám speciální přístup. Na tomto území bude nově vybudováno 174 meteorologických stanic, které zajistí lepší předpověď počasí a bezpečnější provoz letů v obtížných podmínkách.
Soukromý sektor jako klíčový partner
Ministerstvo dopravy již zahájilo aktivní spolupráci se soukromým sektorem a vypsalo výzvu („Request for Information“) adresovanou potenciálním dodavatelům – tzv. „integrátorům“. Tito hlavní dodavatelé by měli kompletně zajistit klíčové aspekty projektu, od stavebních prací až po instalaci nových komunikačních, radiolokačních a dalších systémů. DOT rovněž organizuje setkání „Industry Days“, která se uskuteční v sídle ministerstva ve Washingtonu, D.C. Jejich cílem je představit projekt potenciálním dodavatelům, definovat přesné požadavky a získat zpětnou vazbu od průmyslu.
Historické souvislosti a aktuální naléhavost změn
Nutnost modernizace se ukázala v posledních letech obzvláště zřetelně, když opakované výpadky systému řízení provozu například na letišti Newark Liberty International Airport (KEWR) způsobily stovky zrušených a zpožděných letů. Rychlá modernizace tedy není otázkou jen provozní efektivity, ale také ekonomické a národní bezpečnosti.
Výhled financování a časového harmonogramu
Přestože ještě nebyly zveřejněny přesné odhady celkových nákladů projektu, administrativa očekává, že vzhledem k rozsahu modernizace půjde o zásadní investici. Celý projekt má být podle současných odhadů dokončen během tří let. Dřívější vyjádření administrativy uváděla jako pravděpodobné kandidáty na komplexní zakázku společnosti IBM nebo Raytheon. Zatím ale nebyl vybrán konkrétní dodavatel a proces výběru bude teprve probíhat.
Význam modernizace nejen pro USA, ale i pro globální leteckou komunitu
Chystaná modernizace amerického systému řízení letového provozu představuje nejen významný pokrok ve standardech bezpečnosti a efektivity, ale může být také vzorem pro podobné projekty v jiných zemích. Spolupráce s technologickými leadery a využití nejmodernějších řešení přispějí k výraznému posunu ve standardech civilního letectví po celém světě.
Zdroj: FAA, DOT