Starship II – do třetice výbuch

05.06.2025 4 příspěvky

Společnost SpaceX vizionáře Elona Muska narazila na další problém na své cestě za "vytvořením multiplanetárního života". Během devátého letu integrované rakety Starship-Super Heavy v úterý 27. května raketa opět nedokončila celý let, jak bylo zamýšleno. Asi 30 minut po startu ztratila schopnost kontrolovat svou orientaci a po dosažení suborbitální dráhy došlo k nekontrolovanému návratu do atmosféry a třetímu selhání Ship v řadě.

Starship Bloc 2 startuje
Starship Bloc 2 startuje (Zdroj: SpaceX)

Mise, nazvaná Starship Flight 9, byla třetím pokusem SpaceX letět s modernizovanou verzí Block 2 svého horního stupně a prvním za opakovaného použití stupně Super Heavy (z letu 7). Jak známo, při předchozích dvou letech ztratila loď kontrolu nad letovou dráhou méně než devět minut po startu.

Let 9 tedy je třetím zkušebním startem Starship v řadě, při kterém se nepodařilo provést řízený návrat a přistání v Indickém oceánu. Toto selhání vyvolává nové otázky ohledně vývoje Starship a její schopnosti provádět klíčové mise, včetně přistání Artemis 3 s astronauty na Měsíci, které je v současné době naplánováno na polovinu roku 2027. Čas se prostě krátí…

Kde čert nechal díru

Let zprvu probíhal hladce. Ale asi 30 minut po startu se Starship dostala do problémů. "Došlo k úniku paliva v některých systémech palivových nádrží uvnitř Starship," oznámil Dan Huot, moderátor webového vysílání SpaceX o startu. "V tomto okamžiku jsme v podstatě ztratili kontrolu nad Starship."

Tato ztráta kontroly nad letem vyloučila řízený návrat. SpaceX uvedlo ship do pasivního letu a rozhodlo o odvzdušnit zbývající pohonné látky před návratem do atmosféry. Občasně fungující video z lodi ukázalo, že Starship se začala navracet do atmosféry asi 40 minut po startu, když došlo ke ztrátě telemetrie v čase T+47 minut. K dopadu došlo nad částí Indického oceánu, kde byl uzavřen vyhrazený vzdušný prostor.

Horní stupeň Starship společnosti SpaceX s palubním číslem S35 je zobrazen při nekontrolovaném vstupu do atmosféry během mise Starship Flight 9 v úterý 27. května 2025 (Zdroj: SpaceX prostřednictvím livestreamu)
Horní stupeň Starship společnosti SpaceX s palubním číslem S35 je zobrazen při nekontrolovaném vstupu do atmosféry během mise Starship Flight 9 v úterý 27. května 2025 (Zdroj: SpaceX prostřednictvím livestreamu)

Původní plán pro tuto misi zahrnoval stejně jako u předchozích letů 7 a 8 otevření dveří nákladového prostoru Starship a vypuštění osmi simulovaných satelitů Starlink nové generace, které by se také vydaly na suborbitální trajektorie odděleně od Starship. Dveře užitečného nákladu se však nepodařilo plně otevřít a vypuštění simulovaných satelitů bylo opět zrušeno. Navíc nebylo okamžitě jasné, zda selhání otevření dveří souviselo s únikem pohonné látky a ztrátou kontroly nad polohou. SpaceX také odvolalo plány na opětovné zapálení motoru Raptor u Ship během pobytu ve vesmíru. Bohužel, nekontrolovaný návrat také znamenal, že SpaceX nebylo schopno otestovat alternativní dlaždice tepelného štítu nebo provést zátěžové testy zranitelných oblastí na lodi, jak bylo plánováno.

Už použitý nosič Super Heavy B14 během startu deváté testovací mise Starship (Zdroj: SpaceX)
Už použitý nosič Super Heavy B14 během startu deváté testovací mise Starship (Zdroj: SpaceX)

Bohužel, nesplněné zůstaly i některé testy u stupně Super Heavy. Jak bylo uvedeno výše, tento let byl prvním, při kterém byl použit už dříve olétaný booster, v tomto případě Booster 14, který byl zachycen po startu letu 7. Jistě, SpaceX před startem uvedla, že se nebude pokoušet o návrat stupně na místo startu, protože hodlá provádět testy s cílem zdokonalit letový profil rakety a ušetřit pohonné látky. Testování ale nebylo úspěšně dokončeno, když byl booster zničen při zážehu motorů při přistávacím manévru.

Optimista Elon Musk

Nicméně Elon Musk maskoval své zklamání nad neúspěchem slovy: "Starship se dostala do fáze plánovaného vypnutého lodního motoru, takže to je velké zlepšení oproti minulému letu! Netěsnosti způsobily ztrátu tlaku v hlavní nádrži během suborbitální a návratové fáze. Spousta dobrých dat k přezkoumání!" napsal na sociální síti X.

Jistě, testování nové rakety tím způsobem, jako to dělá SpaceX je finančně velmi náročné. Bohužel, polygon, na kterém lze takové soulodí odzkoušet na zemi, neexistuje.

To, že Musk může být spokojen se získanými daty, ukazuje i rozhovor, který těsně před startem 09 poskytnul Ericu Bergerovi z autoritativního webu Ars Technica.

Elon Musk na tiskové konferenci v Hawthorne v Kalifornii (Zdroj: Getty Images | Mario Tama)
Elon Musk na tiskové konferenci v Hawthorne v Kalifornii (Zdroj: Getty Images | Mario Tama)

Vyjímáme:

„Tyto starty jsou především o datech. Nejdůležitější jsou data o tom, jak vylepšit design dlaždic, takže jsou to v podstatě data během fáze vysokého ohřevu, re-entry, aby se dlaždice vylepšily pro další iteraci… Zkoušíme různé výrobní techniky, různé techniky uchycení. A také se chceme ujistit, že jsme vyřešili problémy, které způsobily exploze při posledních dvou letech v motorovém prostoru horního stupně.

Takže s každým startem – zejména v počátcích Starship – je každý start o poznatcích toho, co je potřeba k tomu, aby se život stal multiplanetárním a aby se Starship zlepšila do bodu, kdy může nakonec dopravit na Mars stovky tisíc, ne-li miliony lidí," dodal.

ArsMáte pocit, že jste to vyřešil?

Musk: Pokud bude program Starship úspěšný – a my vidíme cestu k úspěchu – je jen otázkou, kdy vytvoříme první plně znovupoužitelnou orbitální nosnou raketu, která je, jak víte, svatým grálem raketové techniky. Takže nikdo nikdy nevyrobil plně znovupoužitelné orbitální plavidlo, a dokonce i díly, které byly opakovaně použitelné, bylo extrémně obtížné znovu použít, takže ekonomika byla ve skutečnosti v mnoha případech horší než u postradatelné rakety. Kanonickým příkladem je raketoplán, kde byly náklady asi miliarda dolarů za jeden let…“

Ars: Viděl jsem jeden odhad nákladů na plné zatížení shuttlu asi 1,5 miliardy dolarů...

MUSK: Ano, to je zhruba ekvivalentní cena Saturnu V. Ale Saturn V jako postradatelná raketa měl čtyřikrát větší nosnost než raketoplán. Takže raketoplán byl jako princip

znovupoužitelnosti dobrý, ale provedení, bohužel, ne. Shuttle byl zatížen tolika šílenými požadavky! Víte, mám pětistupňový proces principů, jak věci zlepšit. A prvním krokem mého pětistupňového procesu je, aby požadavky byly méně hloupé. A u vlády je to naopak. Vláda dělá požadavky hloupějším, složitějšími...

Ars: Takže získání rychlé a opakovaně použitelné Starship je hlavním cílem SpaceX v příštích 5 až 10 letech?

Musk: Ano, absolutně.

Dejme tomu, že stavíme ekvivalent Union Pacific Railroad a vlaků. Takže jakmile máte dopravní systém na Mars, pak se vám otevře obrovský soubor příležitostí k tomu, abyste na povrchu Marsu dělali cokoli, což zahrnuje všechno od stavby továrny na polovodiče až po pizzerii, v podstatě budování civilizace. Takže chceme vyřešit problém s dopravou, a to může umožnit filantropům a podnikatelům dělat věci na Marsu potřebné pro civilizaci. Podívejte se, řekněme, na Kalifornii. V Kalifornii bylo jen velmi málo lidí, dokud nebyla dokončena Union Pacific. A poté se Kalifornie stala nejlidnatějším státem v zemi. Podívejte se na Silicon Valley a Hollywood a všechno. Takže to je náš cíl. Chceme tam dostat lidi, a pokud se nám podaří dostat je tam, pak je tu doslova svět příležitostí.

Ars: NASA se zaměřuje na Artemis a návrat na Měsíc. Myslím, že máte z tohoto programu smíšené pocity.

Musk: Ano, myslím, že jeho ambice jsou příliš nízké.

Ars: Záleží vám tedy na tom, jestli se Čína vrátí na Měsíc dříve než Spojené státy? Záleží vám na tom?

Musk: Myslím, že Spojené státy by měly mířit na Mars, protože na Měsíci jsme už byli několikrát. Jo, pokud se tomu Čína vyrovná, říkám si, dobře, jistě, ale to je něco, co Amerika udělala před 56 lety. Když se podíváte na program Apollo, když JFK (prezident Kennedy) pronesl ten slavný projev o stanovení cíle, který daleko převyšoval to, co bylo uděláno. Nebylo to jako, pojďme udělat to, co už udělali Rusové.

Ars: Správně. JFK chtěl dosáhnout něčeho mnohem většího, než co dělali Sověti.

Musk: Měli bychom letět 1000krát dál a letět na Mars. Mars je 1000krát dále než Měsíc. A pokud se chystáme letět na Měsíc, myslím, že bychom měli skutečně vybudovat základnu na Měsíci, tedy něco, co je o úroveň výš než Apollo.

Zatím vize: Starship se brzdí před přistáním o atmosféru Marsu (Zdroj: SpaceX)
Zatím vize: Starship se brzdí před přistáním o atmosféru Marsu (Zdroj: SpaceX)

Cestami SF

Co k tomu dodat? Snad jen, že Elon Musk pořád, přes překážky, kráčí k vysněnému cíli – vyslat lidi na Rudou planetu a vybudovat základy multiplanetární civilizace. Chce realizovat něco, o čem jsme my starší snili jen nad stránkami Sci-fi románů.

Jistě. Cesta k cíli – lodi pro Mars – je trnitá, což potvrzuje i poslední 9 start Starship. Ale je vidno, že se společnost plánuje odrazit ode dna a zkusit to znovu, stejně jako to udělala po letu 7 a letu 8. Chystá nové motory, novou verzi Ship 3 a Musk neopomněl ujistit, že "kadence startů pro další 3 lety bude rychlejší, přibližně jeden každé 3 až 4 týdny."

„To je přesně cesta SpaceX," konstatovala i Jessie Andersonová, manažerka výrobního inženýrství SpaceX, během webového vysílání letu 9. "Budeme se učit, iterovat a opakovat znovu a znovu, dokud to nezvládneme."

Budoucí hala Gigabay ve Starbase má chrlit 1000 Starship ročně… (Zdroj: SpaceX)
Budoucí hala Gigabay ve Starbase má chrlit 1000 Starship ročně… (Zdroj: SpaceX)

Na základně Starbase v Texasu, která se za posledních 5 let neskutečně rozrostla a aktuálně byla oficiálně prohlášena městem, pracují na výrobě a testování Starship tisíce lidí a tempo zde rozhodně nezpomaluje. Musk v prezentaci 28. května po letu Starship 09 mimo jiné uvedl, že ve Starbase je momentálně možné vyrobit jednu Starship každé 2–3 týdny, ale vzhledem k neustálým změnám a vylepšováním návrhu jich je obvykle vyráběno méně. I to je ve srovnání s jinými dodavateli nových kosmických nosičů šílené tempo (viz např. New Glenn Jeffa Bezose či „novinku“ ULA Vulcan). Poznatky a data z dosavadních testovacích misí jsou pak zohledněna při návrhu příštích generací Starship a Super Heavy.

Dlouhodobým cílem Elona Muska pak je vyrábět tisíc lodí ročně neboli tři denně. Ano, čtete správně. 1000 lodí ročně. SpaceX kvůli tomu ve Starbase staví obří výrobní halu Gigabay, která bude jednou z největších budov na světě. Podobná budova vznikne také na Floridě, kde je pro starty Starship připravována rampa LC-39 A, původně postavená v šedesátých létech minulého století pro rakety Saturn V programu Apollo. Pravda, tisíc lodí ročně je v kontextu kosmonautiky bezprecedentní, ale Musk poukazuje na to, že Airbus nebo Boeing vyrábějí podobný počet letadel, což jsou srovnatelné stroje z hlediska velikosti a komplexnosti. Takže taková výrobní kadence je podle něj dosažitelná. Taková flotila pak může pendlovat mezi Zemi a Marsem.

Muskovo vysněné město na Marsu by mohlo vypadat takto (Zdroj: SapceX)
Muskovo vysněné město na Marsu by mohlo vypadat takto (Zdroj: SapceX)

SpaceX nelení a už zkoumá možná místa pro město na Marsu. Takové město by podle Muskova názoru bylo postaveno a obsluhováno s pomocí Starship – možná nejefektivnější budoucí verzí, která bude vysoká 142 m s nosností 200 tun na LEO.

A Musk zase snil: „Až bude takové město zralé, mohlo by několik tisíc lodí Starship přilétat a odlétat během každého startovacího okna Země-Mars. Je to neuvěřitelná věc,“ pokračoval vizionář – „takové úžasné město na Marsu, první město na jiné planetě a novém světě…

Dobře, pojďme na to!"

 

Zdroje článku: SPACE, Space flight now, ElonX

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Pokrok

Včera v 7:28 Radek V,

Tak rozhodně je to pokrok oproti letu IFT-8. Oba stupně fungovali v nejdůležitější fázi letu - při startu. Superheavy bouchnul, když ho navedli na mnohem horší profil přistání, kdy došlo nejspíš k poškození spodku lodi prudkým přehřátím. Starship selhal až po selhání pokusu o otevření kabiny. Data mají. Uvidíme, jak rychle provedou IFT-10 a jak bude úspěšný. Letos mají ještě spoustu času. A spolehlivost Raptorů je už teď fenomenální.

Odpovědět

obtěžuje se někdo ty čánky po sobě přečíst?

Včera v 17:42 záhul

obtěžuje se někdo ty čánky po sobě přečíst? Přijde mi že celej tenhle článek je jenom AI přeloženej čánek z us webu nebo to psal člověk kterej nikdy nemluvil česky nebo nesledoval kosmonautiku.... Plýst si pojem Starship s "loď" "horní stupeň" "ship" "Ship" atd a volně je prohazovet je vrchol neprofesionality, pak se "novináři" divěj, že nikdo nečte jejich články. AI slop + neznalost bolí, buďte lepší než tenhle odpad.

Odpovědět

RE: obtěžuje se někdo ty čánky po sobě přečíst?

Včera v 22:42 Aleš Kolaja

Dobrý den,

 

tento článek psal vlastnoručně a svými slovy odborník na kosmonautiku, dlouholetý redaktor významných médií a autor několika knih o kosmonautice a vesmíru - Stanislav Kužel. Dále bych podotkl, že Stanislav Kužel je českým občanem. Každopádně děkujeme za Váš příspěvek a názor. Pokud máte zájem a znalosti, můžete nám přispět svými články i Vy. V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat. Poznal byste třeba sám, že takový článek je složitější než „hate" do diskuze.

 

S pozdravem,

Ing. Aleš Kolaja - šéfredaktor

 

Odpovědět

Další problém

Dnes v 8:09 Radek V.

Pan Kužel je renomovaný autor, každý normální člověk chápe, že Ship je Starship, dolní stupeň je Super Heavy nebo jen Booster.

No a Musk si to včera večer pokazil ještě víc. Nenapadlo ho nic lepšího než urážet prezidenta USA. Prostě neumí být diplomat a klidně se rozejít, klidně lhát, že svoje splnil, a že teď se musí soustředit na vlastní byznis. Urážet prezidenta, navíc takového, jakého aktuálně mají (Bůh chraň USA!!), to je prostě katastrofální chyba. Ohrožuje tím jak Teslu, tak i SpaceX. Nejlíp by udělal, kdyby se nechal na týden zavřít do léčebny a po jejím opuštění se všem omluvil, že mu nesedli prášky.

Odpovědět

Přidat komentář