Společnost Airbus ve své červnové měsíční zprávě zveřejnila překvapivou informaci – během května 2025 nezískala žádnou novou objednávku komerčních letadel. Zatímco přesná příčina takového vývoje nebyla uvedena, odborníci spekulují, že by tento stav mohl předznamenávat oznámení většího počtu objednávek během nadcházejícího Mezinárodního pařížského aerosalonu („Paris Air Show“).
Počet dodávek mírně poklesl oproti předchozím obdobím
I přes úplnou absenci nových objednávek dodal Airbus v květnu odběratelům celkem 51 letadel, která putovala ke 32 různým zákazníkům. Tento výsledek však představuje mírný pokles ve srovnání s minulými lety – v květnu 2024 Airbus dodal 53 strojů 43 dopravcům a v květnu 2023 dokonce 63 letadel 36 zákazníkům. Meziročně se tak počet dodávek letos snížil zhruba o 4 procenta.
Významné milníky: první A321XLR pro Wizz Air a premiéra A321neo u Kuwait Airways
K zajímavým událostem v květnových dodávkách patří předání prvního letounu Airbus A321XLR maďarské společnosti Wizz Air, což je významný posun v rámci její flotily letadel určených pro dálkové lety. Dalším důležitým momentem je převzetí prvního Airbusu A321neo kuvajtskou národní společností Kuwait Airways. Tyto dvě dodávky potvrzují stále solidní zájem trhu o moderní stroje Airbus, zejména pokud jde o jejich nejnovější úzkotrupá letadla s úsporným provozem.
Celoroční dodávky zaostávají za cílem, příčinou potíží jsou dodavatelé motorů
Celkově od ledna do konce května 2025 dodal Airbus svým 61 zákazníkům dohromady 243 letadel, což je stále výrazně pod původním plánovaným ročním cílem zhruba 820 dodaných komerčních proudových letounů. Již první čtvrtletí letošního roku naznačilo problémy, když společnost zvládla dodat pouze 136 strojů, což bylo pod čtvrtletními předpoklady. Příčinou těchto těžkostí jsou především narušení v dodavatelských řetězcích, s obzvláště kritickými zpožděními v dodávkách motorů.
Meziročně Airbus vylepšuje výsledky, analytici věří v úspěšnější druhé pololetí
V loňském roce (2024) evropský výrobce dodal různým dopravcům celkem 766 komerčních letadel, což oproti 735 strojům z roku 2023 představovalo zlepšení. Ze 766 letadel dodaných v roce 2024 jich 602 patřilo velmi úspěšné řadě A320, dále šlo o 75 letadel A220 a dvoumotorové širokotrupé stroje A330 (32 letadel) a A350 (57 letadel). Přes aktuální pomalejší tempo se analytici domnívají, že Airbus letošní cíl dodávek může stále naplnit, především pokud úspěšně překoná problémy s dodavateli a navýší výrobní aktivitu ve druhé části roku.
Čína plánuje obří nákup letadel Airbus, oznámení možná již brzy
Přes květnový výpadek objednávek se brzy může situace změnit. V zákulisí leteckého trhu se totiž začíná hovořit o chystané rozsáhlé objednávce letounů Airbus ze strany čínského přepravce Air China. Podle dostupných informací čínská strana zvažuje nákup přibližně 200 až 500 komerčních proudových letadel. Tato zpráva posiluje spekulace, že léto může být pro Airbus z hlediska objednávek velmi úspěšným obdobím.
Zdroje: AeroTime, Airbus, AirInsight, Simple Flying