Německo vybaví flotilu A400M pokročilým systémem obrany proti infračerveným střelám DIRCM

07.06.2025

Německo podepsalo s Airbus kontrakt na modernizaci flotily A400M, která zahrnuje instalaci pokročilého obranného systému DIRCM chránícího letadla před infračerveně naváděnými raketami. Tato modernizace přispěje k zvýšení bezpečnosti a efektivity misí německého letectva.

Německo vybaví flotilu A400M pokročilým systémem obrany proti infračerveným střelám DIRCM
Německo vybaví flotilu A400M pokročilým systémem obrany proti infračerveným střelám DIRCM (Zdroj: Airbus)

Německý úřad pro nákup obranné techniky (BAAINBw) uzavřel s evropským výrobcem Airbus významný kontrakt na modernizaci 23 vojenských transportních letounů Airbus A400M. V rámci této zakázky budou stroje vzdušných sil (Luftwaffe) vybaveny moderním obranným systémem DIRCM (Directed Infrared Counter Measures), který jim umožní účinněji čelit hrozbám ze strany infračerveně naváděných raket.

Airbus A400M – všestranný pomocník pro taktické i strategické mise

Airbus A400M, vyvinutý divizí Airbus Defence and Space, je robustní vojenský turbovrtulový transportní letoun se čtyřmi motory. Jeho hlavním úkolem je široká škála strategických i taktických misí. Mezi schopnosti tohoto typu patří přeprava těžkých a objemných nákladů, tankování paliva jiným letounům za letu nebo zdravotnická evakuace raněných vojáků.

Vedoucí programu A400M společnosti Airbus Defence and Space, Gerd Weber, k tomu uvádí:
„A400M představuje tvář a hlavního tahouna německých vzdušných sil. Od přepravy vojáků, vybavení a humanitární pomoci přes doplňování paliva letounům a vrtulníkům ve vzduchu až po roli létající nemocnice při evakuaci raněných – jeho využití je neuvěřitelně rozmanité. Nový systém DIRCM nyní posádkám letounů poskytne ještě vyšší stupeň ochrany během širokého spektra jejich misí po celém světě.“

Proč právě DIRCM? Zvýšená ochrana v rizikovém prostředí

Z celkového počtu Airbusů A400M německého letectva projde modernizací 23 strojů, které jsou využívány především pro taktické mise, včetně zdravotnické evakuace a humanitárních akcí v oblastech s vysokým rizikem. Systém DIRCM zajistí zvýšení jejich sebeochranných schopností.

Zbylé stroje A400M, které Německo nasazuje primárně při logistických operacích, jako je přeprava vojáků a těžké techniky na dlouhé vzdálenosti, vybaveny systémem DIRCM nebudou. Jejich mise totiž obvykle probíhají v méně rizikových, nekonfliktních oblastech.

Jak systém DIRCM pracuje?

DIRCM je vysoce sofistikovaný autonomní obranný systém vyvinutý společností Elbit Systems z Izraele. Dosahuje vynikající úrovně samoobrany tím, že dokáže zcela autonomně identifikovat a sledovat hrozící nebezpečí v podobě infračerveně naváděné střely. Jakmile systém nebezpečí rozpozná, namíří na naváděcí hlavici střely soustředěný laserový paprsek, čímž raketu odvede mimo cíl. Tento proces je plně automatizovaný, rychlý a nenáročný pro posádku. Detekce probíhá v rozsahu 360°, což posádkám zajišťuje vynikající ochranu s minimálním dopadem na probíhající letovou misi.

Instalace a testování systému DIRCM již probíhá

Integraci systému DIRCM zajišťují odborníci Airbusu, a to během plánovaných servisních prohlídek letounů v centrech společnosti v Manchingu (Německo) a ve španělském Getafe a Seville. Aktuálně již probíhají testy DIRCM na německém Airbusu A400M právě v Seville. Certifikace systému je očekávána do léta 2025, přičemž instalace na všech 23 strojích německé flotily A400M má být dokončena nejpozději v roce 2032.

Komplexní výcvik a podpora jako součást dohody

Uzavřená zakázka nezahrnuje pouze samotnou instalaci zařízení, ale rovněž komplexní servisní podporu po celou dobu životnosti systému. Součástí kontraktu je školení pilotů a technických specialistů k optimálnímu využití DIRCM, technická podpora, dodávka potřebných nástrojů a kvalitní dokumentace. Tímto komplexním přístupem zajistí Airbus německému letectvu maximální přínos a efektivitu nového obranného systému.

NATO a trend posilování obrany nebojových letadel

Vybavení německých A400M obrannými systémy DIRCM je součástí širšího trendu v celém NATO. Aliance v posledních letech stále více uznává, že nejen bojová, ale také transportní či ISR (výzvědná, sledovací a zpravodajská) letadla musejí disponovat robustními prostředky ochrany. Důvodem je stále rostoucí počet přenosných protivzdušných obranných systémů (MANPADS) a dalších raket ohrožujících letadla infračerveným naváděním.

Německá iniciativa jako inspirace pro spojence

Obranné systémy DIRCM představují zásadní krok k posílení schopnosti přežití německé flotily transportních letadel A400M. Modernizace letounů je nejen významným přínosem pro operační efektivitu Luftwaffe, ale zároveň slouží jako příklad dobré praxe ostatním spojencům z řad NATO. Investice do bezpečnosti letounů operujících v komplikovaných prostředích je totiž nezbytným předpokladem pro úspěšné plnění budoucích vojenských i humanitárních úkolů.

Zdroje: AeroTime, Defense News, Airbus Defence & Space, Elbit Systems, RAF Press Office

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář