Zcela nový T-54A Marlin II: Revoluce ve výcviku pilotů U.S. Navy

16.06.2025 1 příspěvek

Americké námořnictvo uvádí do provozu nový výcvikový letoun T-54A Marlin II, který slibuje pokročilé technologie a efektivitu při výcviku pilotů. Letoun nahrazuje typ T-44C Pegasus a přináší zásadní inovace ve výcvikových metodách a technologiích.

Zcela nový T-54A Marlin II: Revoluce ve výcviku pilotů U.S. Navy
Zcela nový T-54A Marlin II: Revoluce ve výcviku pilotů U.S. Navy (Zdroj: Aeroweb.cz)

T-54A Marlin II vstupuje do služby

Americké námořnictvo oznámilo v květnu 2025 dosažení první operační způsobilosti (Initial Operational Capability, IOC) nového výcvikového letounu T-54A Marlin II. Informaci zveřejnilo velitelství námořních leteckých systémů (Naval Air Systems Command – NAVAIR) dne 9. června 2025 s tím, že nová platforma umožní studentům lépe se připravit na pokročilé stroje, jakými jsou například P-8A Poseidon nebo E-2D Hawkeye. T-54A postupně nahradí dosluhující typ T-44C Pegasus, který sloužil již od roku 1977.

Moderní platforma s civilním základem

T-54A Marlin II vychází z civilního letounu Beechcraft King Air 260 a přináší výrazné technologické zlepšení. Je vybaven přetlakovou kabinou s uspořádáním sedadel vedle sebe a třetím sedadlem pro instruktora. Součástí výbavy je moderní digitální přístrojová deska a pokročilý avionický systém ProLine Fusion, který výrazně zvyšuje realističnost a efektivitu výcviku.

Letoun měří přibližně 13 metrů, má rozpětí křídel 17 metrů a pohání ho dvojice motorů Pratt & Whitney PT6A-52 s výkonem 550 koní každý. Marlin dosahuje cestovní rychlosti kolem 480 km/h (260 uzlů) a maximálního doletu až 3 000 námořních mil. Operační dostup je až 35 000 stop (cca 10 700 metrů), což umožňuje realistickou simulaci provozních podmínek flotilových typů.

Výcvik na míru potřebám moderního letectva

Zavedení T-54A pomůže pokrýt specifické potřeby výcviku nejen pro námořnictvo USA, ale také pro piloty námořní pěchoty, pobřežní stráže a spojeneckých zemí. Budoucí piloti tak získají kvalitní základ pro přechod na složitější stroje jako jsou P-8A Poseidon, E-2D Hawkeye, C-130 Hercules či konvertoplán CMV-22B Osprey.

Nové barvy a nová identita

Marlin II přichází s novým lakováním v „lesklé šedé“ barvě, které nahrazuje tradiční oranžovo-bílou kombinaci používanou posledních 70 let. Nové zbarvení navazuje na vizuální identitu flotilových letounů, jako jsou P-8A a E-2D, a má za cíl posílit profesní hrdost a propojení výcvikových jednotek s bojovým letectvem.

Efektivní údržba díky integrovaným systémům

T-54A využívá integrované technologie pro záznam provozních dat, které umožňují prediktivní údržbu na základě skutečného technického stavu. To výrazně zvyšuje provozní efektivitu, snižuje náklady a prodlužuje životnost letounu.

Dodávky a dlouhodobé nasazení

Námořnictvo již převzalo prvních 15 z plánovaných 64 letounů T-54A od společnosti Textron Aviation. Dodávky probíhají podle smlouvy z roku 2023, rozšířené dodatkem z roku 2024, a měly by být dokončeny v průběhu roku 2026. Životnost platformy je plánována až do roku 2055.

T-54A Marlin II, nejmodernější vícemotorový cvičný letoun amerického námořnictva, představuje klíčový krok v modernizaci výcvikového systému. Díky pokročilé avionice, nízkým provozním nákladům a vysoké efektivitě poskytne budoucím posádkám kvalitní přípravu na nové výzvy moderního bojiště.

Zdroje: The Aviationist, NAVAIR News, Simple Flying

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

PT6A-52

Dnes v 8:24 Martin

Nemal by byť výkon málinko viac, teda nie 550, ale 700 koníkov?

https://www.prattwhitney.com/en/newsroom/news/2024/02/06/rtxs-pratt-whitney-canada-pt6a-52-selected-to-power-new-piper-m700-fury-singl

 

Odpovědět

Přidat komentář