Certifikace nových typů letadel pro oblast pokročilé letecké mobility (Advanced Air Mobility – AAM), kam spadají například elektrické letouny s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), může být časově náročná a komplikovaná kvůli rozdílným regulačním přístupům jednotlivých států. Právě proto se na letošním pařížském aerosalonu Paris Air Show rozhodlo pět významných národních leteckých úřadů spojit síly: americký Federální úřad pro letectví (FAA), britský Úřad pro civilní letectví (CAA), australský Úřad pro bezpečnost civilního letectví (CASA), kanadský úřad Transport Canada a novozélandský Úřad pro civilní letectví (CAA). Společně zde představili harmonizovaný dokument s názvem Roadmap for Advanced Air Mobility Aircraft Type Certification, tedy plán typové certifikace letounů pro pokročilou leteckou mobilitu.
Mezinárodní spolupráce má za cíl zjednodušit certifikační procesy
Zmiňovaná pětice úřadů podepsala společnou Deklaraci o záměru (Declaration of Intent), která definuje hlavní oblasti budoucí spolupráce: zlepšení koordinace na mezinárodní úrovni, podpora technologických inovací a především zjednodušení a harmonizace certifikačních a validačních procesů pro nové typy letadel. Všechny tyto země jsou zároveň členy mezinárodní sítě národních leteckých autorit (National Aviation Authorities Network). Spolupráce na projektech spojených s typovou certifikací pokročilých leteckých technologií by měla dále posílit jejich vzájemné vazby a přispět k celkovému urychlení inovací ve světovém letectví.
Ministr dopravy USA zdůrazňuje význam včasné reakce na technologické výzvy
Význam mezinárodní spolupráce a rychlého zavádění inovací v oblasti pokročilé letecké mobility zdůraznil na pařížském aerosalonu také americký ministr dopravy Sean Duffy:
„Elektrické letouny s vertikálním vzletem (eVTOL) a další futuristické prostředky pro pokročilou leteckou mobilitu změní způsob přepravy osob i nákladu. Stejně jako v minulých desetiletích, i nyní Spojené státy úzce spolupracují se svými mezinárodními partnery, aby byla tato revoluce v létání bezpečná. Pokud bychom selhali, naše místo by rychle obsadila konkurence. Takovou chybu si nemůžeme dovolit.“
Širší globální úsilí v oblasti letecké bezpečnosti
Společná iniciativa pěti národních leteckých autorit je součástí širšího celosvětového úsilí o zvýšení letecké bezpečnosti a podporu inovací v této oblasti. Významnou roli zde hraje také Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), která ve spolupráci s FAA pořádá pravidelná mezinárodní setkání. Nejbližší konference EASA–FAA se uskuteční mezi 10. a 12. červnem 2025 v německém Kolíně nad Rýnem a nabídne platformu pro diskusi vedoucích odborníků, regulátorů i představitelů leteckého průmyslu o klíčových otázkách letecké bezpečnosti.
Evropský plán letecké bezpečnosti stanovuje jasné priority pro budoucnost
V rámci globálního úsilí o neustálé zvyšování úrovně bezpečnosti vydala EASA nedávno klíčový dokument s názvem Evropský plán letecké bezpečnosti (EPAS) pro rok 2025. Tento dokument stanovuje strategické priority nejen v oblasti provozní bezpečnosti, ale i ochrany životního prostředí. Identifikuje hlavní bezpečnostní rizika a doporučuje konkrétní opatření k jejich zmírnění. Plán EPAS rovněž klade důraz na posilování systémů řízení bezpečnosti na regionální, národní a průmyslové úrovni a aktualizuje seznam existujících rizik s definovanými akčními plány pro další období.
Zdroj: AvWeb