Francouzské vojenské letectvo plánuje od roku 2033 provozovat nový bojový bezpilotní letoun (UCAS – Uncrewed Combat Air System), který podpoří modernizované stroje Rafale ve verzi F5. O zahájení tohoto projektu informovala Francie v říjnu roku 2024. Na leteckém veletrhu Paris Air Show 2025 představila společnost Dassault Aviation maketu tohoto perspektivního letounu, který má výrazně posílit bojové schopnosti ozbrojených sil.
UCAS navržený pro náročné mise v prostředí silné protivzdušné obrany
Nový stealthový dron (UCAV – Uncrewed Combat Air Vehicle) je koncipován zejména pro mise zaměřené na potlačování (SEAD – Suppression of Enemy Air Defenses) a ničení (DEAD – Destruction of Enemy Air Defenses) nepřátelských protiletadlových systémů. Jeho hlavním úkolem bude operovat v tandemu s modernizovanými letouny Rafale F5 a výrazně rozšířit jejich operační možnosti.
Technické parametry a schopnosti nového francouzského UCAS
Plánovaný UCAS bude konstrukčně srovnatelný se stíhačkou Mirage 2000 – jeho maximální vzletová hmotnost má činit přibližně 17,5 tuny. O pohon se postará jeden osvědčený proudový motor Safran M88, který je v současnosti standardně používán právě u letounů Rafale.
Kromě stealthových vlastností, inspirovaných a vylepšených na základě evropského projektu nEUROn, bude dron vybaven integrovanými vnitřními prostory pro široké spektrum munice vzduch–vzduch i vzduch–země. Díky tomu bude UCAS schopen plnit různé bojové, průzkumné i elektronické úkoly v prostředí intenzivní nepřátelské PVO.
Perspektivní tandem: Rafale F5 a jejich loajální bezpilotní společníci
Operační filozofie projektu počítá s UCAS jako tzv. „loajálním křídlem“ (loyal wingman) – tedy bezpilotním společníkem, který bude spolupracovat přímo a v reálném čase s pilotovanými letouny Rafale F5. Zpočátku jej bude ovládat pilot stíhacího letounu, ale v dlouhodobé perspektivě se předpokládá možnost řízení více dronů jedním pilotem současně. Díky pokročilým datovým přenosům a senzorům se UCAS stane nedílnou součástí síťově orientovaného způsobu vedení operací.
Zkušenosti s projektem nEUROn jako základ úspěchu
Vývoj nového UCAS přímo navazuje na zkušenosti získané v rámci demonstrátoru technologií nEUROn. Tento projekt, zahájený v roce 2003, zásadně přispěl k evropské expertíze v oblasti stealth technologií, autonomního letu a integrace moderních systémů do bezpilotních platforem.
Modernizovaný Rafale F5 – základní pilíř francouzských vzdušných sil
Letouny Rafale ve verzi F5, které UCAS doplní, nabídnou modernizované motory, vyšší odolnost v boji a schopnost intenzivní komunikace prostřednictvím pokročilých datových spojů. Dle aktualizovaného francouzského vojenského programovacího zákona z roku 2024 se Rafale F5 i nový UCAS stanou klíčovými prvky strategie potlačování moderní protivzdušné obrany protivníka.
Dron má rovněž obdržet schopnost doplňování paliva za letu od tankerů Airbus A330 MRTT. Zatím však nebyl specifikován typ systému (pružný hadicový systém probe-and-drogue, nebo pevné tankovací rameno flying boom). Preferována bude pravděpodobně metoda probe-and-drogue, která umožňuje doplňování paliva i z palubních letounů Rafale M vybavených tankovacími kontejnery NARANG.
Odborný komentář generálního ředitele Dassault Aviation Erica Trappiera
K významu tohoto strategického programu uvedl Eric Trappier, CEO společnosti Dassault Aviation:
„Tento stealthový bojový dron přispěje k technologické a operační převaze francouzského letectva okolo roku 2033. Je symbolické, že jsme vývoj tohoto projektu zahájili právě v roce, kdy slavíme 60 let Strategických vzdušných sil a 90 let existence francouzského Vzdušného a kosmického vojska. Letecký průmysl je mimořádně náročný obor, v němž budoucnost vyrůstá z hlubokých kořenů a inovace se opírají o zkušenosti. Společnost Dassault Aviation spolu se svými partnery je hrdá na to, že může sloužit ozbrojeným silám Francie a francouzské agentuře pro obranné akvizice (DGA). Obnovená důvěra, kterou nám svěřili, nás zavazuje a je pro nás ctí.“
Zdroje: The Aviationist, Zusammengefasst