Scandinavian Airlines výrazně modernizují flotilu: Objednávka až 55 letadel Embraer E195-E2

02.07.2025 1 příspěvek

Scandinavian Airlines (SAS) zahajují jednu z největších modernizací flotily ve své historii. Do roku 2031 plánují zařadit až 55 nových regionálních letounů Embraer E195-E2, z toho 45 v závazné objednávce a 10 jako opci. První dodávky jsou naplánovány na rok 2027, celková hodnota kontraktu činí přibližně 4 miliardy dolarů.

Scandinavian Airlines výrazně modernizují flotilu: Objednávka až 55 letadel Embraer E195-E2
Scandinavian Airlines výrazně modernizují flotilu: Objednávka až 55 letadel Embraer E195-E2 (Zdroj: Skyteam)

Scandinavian Airlines (SAS) zahajují jednu z největších modernizací flotily ve své historii. Do roku 2031 plánují zařadit až 55 nových regionálních letounů Embraer E195-E2, z toho 45 v závazné objednávce a 10 jako opci. První dodávky jsou naplánovány na rok 2027, celková hodnota kontraktu činí přibližně 4 miliardy dolarů.

Oznámení proběhlo 1. července 2025 v Kodani za účasti generálního ředitele SAS Anka van der Werffa a zástupců společnosti Embraer.

Nižší hluk, vyšší efektivita

Volba typu E195-E2 nebyla náhodná. SAS vyzdvihuje zejména palivovou úspornost, nižší emise a výrazné snížení hluku – až o 65 % oproti starším typům. To je zásadní především kvůli poloze letiště v Kodani, které se nachází blízko centra města.

„Tato objednávka je odvážnou investicí do budoucnosti SAS,“ uvedl van der Werff. Podle něj byla volba letadel E2 logickým krokem vzhledem k jejich výkonu, efektivitě a ekologickým parametrům.

Udržitelnost jako hlavní strategie

Udržitelnost zůstává klíčovým prvkem strategie SAS. Společnost dlouhodobě usiluje o provoz s minimálním dopadem na životní prostředí. Nová generace letounů je v souladu s cíli SAS v oblasti klimatické neutrality a snižování emisí.

Posílení regionálních spojení ve Skandinávii

Modernizace flotily navazuje na fázi stabilizace po náročném období. Nová letadla mají posílit klíčové uzly v Kodani, Stockholmu a Oslu a zároveň zlepšit dostupnost menších regionálních destinací. Cílem je zvýšit konkurenceschopnost a flexibilitu provozu v celé Skandinávii.

Vedle expanze dálkových linek (např. nové spojení z Kodaně do Soulu a Bombaje) se SAS chce více zaměřit i na vnitroregionální dopravu, která pomůže přivést zpět cestující využívající dnes jiné přestupní body mimo severský region.

Důležitý obchod i pro Embraer

Zakázka přichází v důležitém okamžiku i pro výrobce Embraer, který letos během aerosalonu v Paříži přišel o potenciálního zákazníka LOT – ten zvolil Airbus. Objednávka SAS tak posiluje pozici Embraeru na evropském trhu, kde bude SAS v pořadí 22. provozovatelem typu E2.

SAS Link projde generační obměnou

Dceřiná společnost SAS Link, která v současnosti provozuje 12 letadel Embraer E195 první generace, přejde díky nové objednávce na modernější E195-E2. Ty nabídnou vyšší efektivitu, nižší provozní náklady a lepší komfort pro cestující.

Van der Werff: Klíčový krok k udržitelnosti i růstu

„Letadlo Embraer E195-E2 je produktem světové třídy – kombinuje špičkový výkon, palivovou efektivitu a vysokou úroveň pohodlí. Tato modernizace odráží náš závazek k udržitelnosti i regionálnímu růstu,“ uzavírá generální ředitel SAS.

Zdroje: SAS, Embraer, AeroTime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Dobře pro Embraer

Dnes v 7:24 Radek V.

Dobrá zpráva pro Embraer. Jejich letouny generace E2 mají sice dost objednávek na 3 roky výroby, tohle je ale další nejmíň půlrok. Embraeru se daří - velké zakázky z USA mají ještě na E175 první generace (kvůli odborovým limitům). Možná budou ještě rozšiřovat výrobu. A220 má pořád problémy s motory.

Odpovědět

Přidat komentář