Bezpečnostní oznámení CASA 2025-09: Možné praskání cyklické páky u vrtulníků Bell

14.07.2025

Úřad pro civilní letectví České republiky zveřejnil 11. července 2025 bezpečnostní oznámení CASA 2025-09, které přejímá varování kanadského úřadu Transport Canada. To se týká možného strukturálního selhání součásti řízení u několika typů vrtulníků Bell Textron Canada Limited, konkrétně modelů Bell 206, 407 a 427.

Bell 407
Bell 407 (Zdroj: Bell)

Zjištěná závada

Během předletové kontroly vrtulníku Bell 407 byla nalezena prasklina v oblasti horní drážkované části trubky cyklické páky pilota (part number 206-001-342-101). Pozdější kontroly dalších strojů odhalily podobné trhliny, což ukazuje na možnou únavovou závadu vznikající dlouhodobým provozem.

Zpráva upozorňuje, že k poškození může dojít zejména při testu centrování řízení nebo kontrole volnosti pohybu. Geometrie a konstrukční řešení této části páky způsobuje vysoké koncentrace mechanického napětí, což může vést k vzniku únavových trhlin.

Doporučení výrobce

Společnost Bell vydala k této závadě výstražný servisní bulletin ASB 407-23-130, ve kterém doporučuje:

  • jednorázovou vizuální kontrolu cyklické páky,

  • vyřazení komponent s náznaky trhlin,

  • případnou výměnu nebo opravu poškozených dílů.

V návaznosti na tyto poznatky vydal kanadský letecký úřad závazné opatření formou směrnice letové způsobilosti CF-2024-18. Ta stanovuje povinnou kontrolu a aktualizaci příručky pro letovou obsluhu (RFM) s novými bezpečnostními pokyny.

Dotčené typy

Ačkoliv byla závada nalezena pouze u typu Bell 407, stejný díl se používá i u dalších typů:

  • Bell 206,

  • Bell 427.

Proto jsou výše uvedené kontroly doporučeny i pro tyto modely, přestože provozní zatížení této součásti může být u nich nižší.

Doporučený postup pro provozovatele

  1. Zajistit neprodleně jednorázovou vizuální kontrolu cyklické páky dle servisního bulletinu.

  2. Při zjištění poškození páku okamžitě vyřadit a provést opravu nebo výměnu.

  3. Aktualizovat provozní dokumentaci (RFM) o změny týkající se správného provedení testů centrování řízení.

  4. Zvýšit důraz na správnou manipulaci se systémem řízení během předletových kontrol.

Shrnutí

Prasknutí cyklické páky představuje vážné bezpečnostní riziko s potenciálně fatálními důsledky. Přestože závada byla zatím detekována pouze na jednom typu vrtulníku, doporučení k inspekci platí i pro další modely se shodnými komponenty. Provozovatelé by měli neprodleně provést kontrolu dotčených součástí a důsledně dodržet veškerá opatření uvedená ve výstražném bulletinu i následných směrnicích úřadů.

Celý dokument naleznete zde: www.caa.gov.cz/wp-content/uploads/2025/07/CASA-2025-09.pdf?cb=4cb868f53e673a9bb344995cb0acccc2

Zdroje: CASA 2025-09, Transport Canada, Úřad pro civilní letectví ČR

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář