Antonov An-124 po třech letech znovu ve vzduchu. Ukrajinský obr odstartoval z Kyjeva

16.07.2025

Těžký nákladní letoun Antonov An-124 vzlétl z Kyjeva poprvé od vypuknutí války na Ukrajině. Stroj registrovaný jako UR-82073 byl po více než tříleté přestávce přemístěn do Lipska, kde Antonov Airlines provozují svou exilovou základnu.

Antonov An-124 po třech letech znovu ve vzduchu. Ukrajinský obr odstartoval z Kyjeva
Antonov An-124 po třech letech znovu ve vzduchu. Ukrajinský obr odstartoval z Kyjeva (Zdroj: GNU)

Více než tři roky stál ukrajinský Antonov An-124-100 s imatrikulací UR-82073 na zemi. Nyní se poprvé od začátku ruské invaze opět vznesl do vzduchu. Podle dostupných údajů letoun v pátek 11. července odstartoval z kyjevského letiště Sviatošyn (Sviatoshyn) a zamířil do Lipska v Německu, kde má společnost Antonov Airlines od začátku války své operační zázemí.

Podle webu Simple Flying se jednalo o první vzlet civilního letadla z Kyjeva od začátku invaze v únoru 2022. Pohyb letounu potvrdily i satelitní snímky, které zachytily přesun na stojánku a později odlet. Krátké video z přeletu se objevilo také na sociálních sítích, kde místní pozorovatelé zaznamenali charakteristický zvuk čtyřmotorového obra.

Záznam letu (Zdroj: Flightradar 24)
Záznam letu (Zdroj: Flightradar 24)

Letoun UR-82073 se během války nacházel v areálu Antonovova výrobního závodu na letišti Sviatošyn. Ten sice nebyl přímo zasažen ruským útokem, na rozdíl od nedalekého Hostomelu, kde byl zničen jediný exemplář An-225 Mrija, ale kvůli bezpečnostní situaci zůstal letoun po celou dobu odstavený.

Existují i protichůdné informace o tom, odkud letoun skutečně vzlétl. Některé ruské zdroje tvrdí, že UR-82073 odstartoval z Dnipra a použil při tom transpondér s označením bezpilotního letounu. Tato verze však není potvrzená a podle většiny dostupných dat vzlétl právě ze Sviatošynu.

V současnosti provozují Antonov Airlines pět letuschopných letounů An-124-100 z německého Lipska, kam se přesunuli kvůli uzavření ukrajinského vzdušného prostoru. Stroje jsou využívány především pro přepravu nadrozměrného nákladu a humanitární nebo vojenskou logistiku. Návrat UR-82073 do provozu tak znamená nejen symbolické gesto, ale i praktické posílení flotily, která dlouhodobě slouží v rámci evropského leteckého trhu.

Antonov An-124 patří mezi největší sériově vyráběná nákladní letadla na světě. Letoun byl vyvinut v 80. letech v rámci tehdejšího Sovětského svazu a dodnes tvoří páteř ukrajinského těžkého leteckého transportu.

Zdroj: Simple Flying

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář