Boeing 777‑9 poprvé vzlétl po pěti letech. Program 777X se vrací do hry

07.08.2025

5. srpna 2025 uskutečnil Boeing první let nově vyrobeného letounu typu 777‑9 – po dlouhých pěti letech od posledního premiérového vzletu. Let z výrobního letiště Paine Field v americkém Everettu trval 2 hodiny a 27 minut a představuje významný milník v dosud zdržovaném programu 777X.

Boeing 777‑9 poprvé vzlétl po pěti letech. Program 777X se vrací do hry
Boeing 777‑9 poprvé vzlétl po pěti letech. Program 777X se vrací do hry (Zdroj: Boeing)

Nový letoun odstartoval v 11:03 místního času a vystoupal do výšky přes 11 800 metrů při maximální rychlosti přes 500 kt. Po plánované zkušební trajektorii se stroj bezpečně vrátil zpět na letiště. Na palubě byli kapitáni Ted Grady a Mark Brown, kteří mají na starost testování modelové řady 777, spolu s několika inženýry a specialisty na sběr letových dat.

Restart programu po zpožděních

Program 777X se v posledních letech potýkal s výraznými odklady. Mezi hlavní příčiny patřily technické problémy, zejména v oblasti napojení motorů GE9X, a dále přísnější certifikační proces FAA. Boeing obnovil zkušební lety v lednu 2025, pět měsíců po předchozím přerušení. Certifikační testování s FAA začalo už v létě 2024, po vydání takzvaného TIA (Type Inspection Authorization).

Přestože první let prototypu 777‑9 (označovaný jako WH001) proběhl už v lednu 2020, výroba dalších strojů byla výrazně zpomalena. Nynější srpnový let je tak prvním vzletem nově vyrobeného kusu od roku 2020.

Zákazníci čekají

Prvním zákazníkem nového modelu by se měla stát Lufthansa, která plánuje zařadit Boeing 777‑9 do své flotily v roce 2026. Letoun má být klíčovou součástí její nové prémiové kabiny Allegris. S napětím čekají i další zákazníci – zejména Emirates, která drží největší objednávku na typ 777X.

Model 777‑9 nabízí prodloužený trup oproti současnému 777‑300ER, sklopná koncová část křídel pro provoz na stávající infrastruktuře a modernizovanou avioniku. Oproti typu 777‑8 má delší trup, větší kapacitu a menší dolet.

Výhled na rok 2026

Boeing věří, že dokončí certifikační proces v průběhu roku 2026, kdy by měla být zahájena komerční výroba a první dodávky. Program 777X je považován za důležitý protikrok vůči úspěchu Airbusu A350 a má navázat na obchodní úspěch 777‑300ER, který si u dopravců dlouhodobě drží pověst výkonného a spolehlivého stroje pro dálkové tratě.

Let nového stroje je tak nejen technickým, ale i symbolickým krokem – po sérii komplikací se Boeing 777X znovu zvedá ze země.

Zdroj: aerotime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář