Co nařízení ukládá
-
Rychlejší (nebo zcela zbytečné) environmentální posudky: Ministerstvo dopravy (DOT) má využít dostupné pravomoci k eliminaci nebo urychlení environmentálních přezkumů pro udělování licencí a povolení ke startům a návratům. Počítá se také se zaváděním kategorických výjimek podle NEPA tam, kde to bude odůvodněné.
-
Revize předpisu 14 CFR Part 450: DOT má přehodnotit, změnit či zrušit části tzv. Part 450. Zvláštní pozornost má být věnována požadavkům u nosičů s flight termination system / automated flight safety system, u hybridních nosičů s platnou letovou způsobilostí FAA, i u reentry provozů (rozšíření podmínek prokazování spolehlivosti a zamezení „přestřelených“ požadavků). Do 120 dnů má DOT podat zprávu o přijatých krocích.
-
Výstavba nových spaceportů: Ministři obchodu, obrany a dopravy a administrátor NASA mají sjednotit přezkumné procesy, odstranit duplicity a urychlit povolovací řízení včetně environmentálních přezkumů. Posuzovat se má i shoda států s Coastal Zone Management Act a případné kroky vůči omezením, která by bránila rozvoji kosmodromů.
-
„Nové vesmírné aktivity“: Ministerstvo obchodu má do 150 dnů předložit návrh zjednodušeného povolování misí, které spadají pod článek VI Smlouvy o vesmíru, ale dosud nejsou jasně pokryty stávající regulací (např. výroba ve vesmíru, tankování na orbitě). Netýká se to pilotovaných letů.
-
Vedení a odpovědnost: Do 60 dnů vznikne u ministra dopravy nová pozice poradce pro inovace a deregulaci v komerčním kosmickém provozu. FAA má jmenovat Associate Administrator for Commercial Space Transportation na úrovni senior executive (non‑career). Office of Space Commerce bude povýšena přímo pod ministra obchodu.
Reakce a dopady na průmysl
Nařízení má odstranit byrokratické bariéry, které v posledních letech zpomalovaly tempo startů i rozvoj infrastruktury. V praxi by se tak měl zkrátit čas potřebný pro získání licencí a povolení k letům a k budování nových kosmodromů. To může pomoci firmám jako SpaceX, Blue Origin, ULA nebo Rocket Lab a zároveň otevřít dveře novým hráčům, kteří dosud naráželi na vysoké náklady spojené s compliance.
Současně dokument zachovává rámec „v souladu s platnými zákony“, takže klíčová bezpečnostní pravidla zůstávají nedotčena. Diskuse však lze čekat u zrychlených či zjednodušených environmentálních procesů a u rozsahu změn v Part 450.
Zdroj: aerotime