Požadavky kabinové posádky
Letušky a stevardi sdružení v odborové organizaci CUPE usilují především o spravedlivé odměňování. Současný systém jim neproplácí desítky hodin měsíčně strávených přípravou letadla na odlet, ani čas věnovaný cestujícím po přistání. Podle odborů to v praxi znamená, že část práce dělají zdarma.
Dalším klíčovým bodem je výše základní mzdy. Noví zaměstnanci nastupují na plat, který se pohybuje jen těsně nad hranicí chudoby, přičemž za posledních 25 let vzrostly jejich příjmy jen minimálně. V době rostoucích životních nákladů to podle odborů není udržitelné.
Nátlak na dopravce i vládu
Stávka začala v nejvytíženější části letní sezony a okamžitě ochromila provoz po celé Kanadě i na mezinárodních linkách. Denně bylo zasaženo zhruba 130 000 cestujících. Na letištích panoval chaos a dopravce cestujícím doporučoval, aby necestovali na terminály bez potvrzené náhradní rezervace. Nabídl možnost bezplatné změny letenky nebo vydání cestovního kreditu.
Air Canada zdůraznila, že odborům předložila návrh zahrnující výrazné navýšení celkových kompenzací včetně mezd a benefitů, který by posádky zařadil mezi nejlépe placené v zemi. Odbory však nabídku odmítly s tím, že neodpovídá realitě inflace ani konkurenci na trhu.
Vláda zasahuje
Situace se vyhrotila natolik, že kanadská vláda využila své pravomoci a nařídila závaznou arbitráž, která zaměstnance povolala zpět do práce. Kabinový personál tak musel stávku ukončit, i když odbory tento krok označily za zásah do základního práva na protest.
Co bude dál?
Krize v Air Canada odhalila hluboké napětí v sektoru letecké dopravy. Kabinový personál se cítí podhodnocený, zatímco aerolinka čelí tlaku udržet konkurenceschopnost a současně zvládat náklady. Výsledek arbitráže rozhodne, zda se podaří najít kompromis, nebo zda se podobný konflikt v budoucnu zopakuje.
Zdroj: Aerotime, Air Canada